Menstrosor, fördelar/nackdelar

Svartkatt

Trådstartare
Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är idel lovord, men tänkte vända mig till er för en mer objektiv bild. Är det någon här som använder menstrosor? Hur funkar det för er? Fördelar/nackdelar?

Jag är 34 år gammal och har haft mens sen tidiga tonåren så det är en ansenlig tidsperiod som jag trots allt stått ut med detta elände. Och jag har aldrig fått det att funka. Använder bindor för att tampong helt enkelt inte funkar för mig utan gör ont och är svårmanövrerat. Men bindorna funkar inte heller. Hur jag än gör och även om jag använder dubbla nattbindor läcker det som ett såll. Dag 2-3 av mensen är blödningen riklig men tror faktiskt inte den är extremt riklig utan jag får inte bara den förbannade bindan att sitta ordentligt. Övriga dagar är det hanterbart även om dag 4-5 kan komma en störtflod så jag känner mig aldrig säker. Den enda gång jag känt att det varit uthärdligt var under pandemin när jag arbetade hemifrån hundra procent. Är livrädd för att läcka och har alltid svarta byxor för att minimera risken för att det ska läcka på jobbet så att det syns. Ridningen/tävling med vita ridbyxor eller badstranden nu när sommaren står för dörren är andra skräckscenarion jag fasar för. Helst vill jag bara vara i duschen hela mensveckan för att känna mig safe.

Det jag läser om menstrosor känns ändå försiktigt positivt men vad säger ni som provat? Hur länge kan man ha en trosa utan att byta? Känner ni er säkra? Hur ofta tvättar ni (lever ensam så har inte så mycket tvätt som en familj på fler personer har). Hur många trosor behöver man för att klara en mens? Trots allt lär jag behöva stå ut med mens-helvetet i cirka 15-20 år till och jag tänker att det även kan vara bättre för både ekonomin och miljön att slippa köpa nya engångsskydd varje månad?
 
Utan att ha någon koll på menstrosor (jag undrar samma saker som dig) så vill jag ändå fråga kring att du inte får det att fungera med binda. Är det att det läcker igenom, eller att de åker på sniskan så det blöder bredvid?

Att jag frågar är för att jag förut blödde igenom bindor stup i kvarten. Jag trodde det var mig det var fel på som inte fick till det/bytte snabbt nog bla bla. Men fick långt efter 30-sträcket lära mig att jag hade extremt rikliga menstruationer jämfört med vad som räknas som normalt. Och att det fanns hjälp att få...
 
Jag tycker de är bra, de sitter på plats på ett helt annat sätt än bindor. Underlivet andas och skav uteblir. Äntligen kan jag sova gott på natten eftersom de sitter där de ska och har inte läkt igenom ännu. Men 1-2 dagar kan jag inte ha dem en hel dag, då läcker de vid kanterna utan att egentligen vara fylld. Det är bökigt att byta trosor när jag inte är hemma och vill inte läcka igenom hemma heller så då kör jag hellre bindor de dagarna. Men övriga dagar är det toppen tycker jag. Som ung blödde jag igenom dubbla mensskydd på under timmen och i flera dagar och så rikligt blöder jag inte nu, men svårt att säga om mina är ”normala” eller fortfarande åt det rikliga hållet. Men trosorna gör att jag sover på nätterna, mindre ont i ryggen och förutom de två rikligaste dagarna så tänker jag inte så mycket på att jag har mens. Bor med tvättstuga och det gör tvätten lite knepigare, så jag sköljer ur och torkar och tvättar vid nästa tvätt (tvättar en gång i veckan typ, kanske lite mer sällan). Kör med wet bag om jag inte kan skölja direkt. Men ja att ha halvsmutsiga trosor på tork i badrummet är väl inte optimalt. Har väl 7 eller 8 par och det klarar jag mig på utan att tvätta när jag kör binda när det är som mest rikligt dagtid (trosa nattetid) och byter väl morgon och kväll när det är hyfsat mycket och byter en gång per dygn dagen innan det sätter igång ordentligt och i slutet typ.

Vill dock varna för när man köper trosor att kolla upp vad det är man köper. Många märken innehåller biocider och känns knappast så hälsosamt att ha mot kroppen hela dagen. Jag har aktivt valt såna med eko bomull och som ska vara fria från biocider.
 
Utan att ha någon koll på menstrosor (jag undrar samma saker som dig) så vill jag ändå fråga kring att du inte får det att fungera med binda. Är det att det läcker igenom, eller att de åker på sniskan så det blöder bredvid?

Att jag frågar är för att jag förut blödde igenom bindor stup i kvarten. Jag trodde det var mig det var fel på som inte fick till det/bytte snabbt nog bla bla. Men fick långt efter 30-sträcket lära mig att jag hade extremt rikliga menstruationer jämfört med vad som räknas som normalt. Och att det fanns hjälp att få...
Jag tror den hamnar på sniskan hur jag än gör. Har hänt att jag gått ut från toaletten på jobbet och innan jag är inne på mitt rum har det läckt igen. Har inbillat mig att jag inte blöder extremt mycket, men äter inte hormoner som minskar mensen heller.
 
Jag kan inte heller ha binda/trosskydd. De glider runt eller skaver eller läcker hur jag än gör, varenda märke jag testat. Var en smärre katastrof efter förlossningen..

Det enda som funkat för mig hittills är menskopp. Funderar också på att testa trosor, kanske som komplement. Blödde rätt mycket pre-barn (hur det är nu vet jag inte än, det kan ha ändrat sig förstod jag det som på barnmorskan).

Fick tranexamsyra en gång. Visst, knaprade jag massor utav den hjälpte det lite. Men då blödde jag i många fler dagar också..
 
Sorry för att jag inte heller berör menstrosan i sig men på din beskrivning låter det verkligen som att du blöder för mycket (vilket är supervanligt). Det finns hjälp att få med hormonella preventivmedel, man ska inte behöva ”stå ut” med att ha mens eller mensrelaterade besvär så som du beskriver. :(
 
Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är idel lovord, men tänkte vända mig till er för en mer objektiv bild. Är det någon här som använder menstrosor? Hur funkar det för er? Fördelar/nackdelar?

Jag är 34 år gammal och har haft mens sen tidiga tonåren så det är en ansenlig tidsperiod som jag trots allt stått ut med detta elände. Och jag har aldrig fått det att funka. Använder bindor för att tampong helt enkelt inte funkar för mig utan gör ont och är svårmanövrerat. Men bindorna funkar inte heller. Hur jag än gör och även om jag använder dubbla nattbindor läcker det som ett såll. Dag 2-3 av mensen är blödningen riklig men tror faktiskt inte den är extremt riklig utan jag får inte bara den förbannade bindan att sitta ordentligt. Övriga dagar är det hanterbart även om dag 4-5 kan komma en störtflod så jag känner mig aldrig säker. Den enda gång jag känt att det varit uthärdligt var under pandemin när jag arbetade hemifrån hundra procent. Är livrädd för att läcka och har alltid svarta byxor för att minimera risken för att det ska läcka på jobbet så att det syns. Ridningen/tävling med vita ridbyxor eller badstranden nu när sommaren står för dörren är andra skräckscenarion jag fasar för. Helst vill jag bara vara i duschen hela mensveckan för att känna mig safe.

Det jag läser om menstrosor känns ändå försiktigt positivt men vad säger ni som provat? Hur länge kan man ha en trosa utan att byta? Känner ni er säkra? Hur ofta tvättar ni (lever ensam så har inte så mycket tvätt som en familj på fler personer har). Hur många trosor behöver man för att klara en mens? Trots allt lär jag behöva stå ut med mens-helvetet i cirka 15-20 år till och jag tänker att det även kan vara bättre för både ekonomin och miljön att slippa köpa nya engångsskydd varje månad?

Min dotter använder menstrosor och gillar det! Hon avskydde bindorna. Själv har jag inte provat då jag redan använder menskopp och är nöjd. Men skulle jag tvingas byta mensskydd hade det varit menstrosor jag bytt till.
 
Sorry för att jag inte heller berör menstrosan i sig men på din beskrivning låter det verkligen som att du blöder för mycket (vilket är supervanligt). Det finns hjälp att få med hormonella preventivmedel, man ska inte behöva ”stå ut” med att ha mens eller mensrelaterade besvär så som du beskriver. :(
Följdfråga på detta. Jag har aldrig tänkt tanken att jag skulle blöda extremt mycket utan har tagit för givet att ”alla” som inte på något sätt bromsar mensen med typ p-piller blöder så här. Mensen brukar vara i sju dagar och första dagen brukar oftast vara ganska okej blödningsmässigt även om det kan göra ont. Dag 2-3 är alltid fruktansvärda, det blöder hela tiden och gör oftast så ont att jag måste ta Ipren för att stå ut. Dag 3-4 kan bitvis vara okej även om det kan komma störtblödningar helt plötsligt. Är jag hemma påverkar det inte så mycket men det blir ett problem om jag måste gå till jobbet eller någon annanstans. De sista två dagarna är det däremot lugnt och brukar klara mig med en enkel binda.

Jag har aldrig ätit någon form av hormoner, har aldrig fött barn eller varit gravid. Jag har flera kvinnliga anhöriga som fått mer problem med åren men det har i deras fall utlösts av graviditet. Jag har nog egentligen haft det så här hela tiden sen jag fick mens.

Vad gör man i så fall åt det? En av mina kvinnliga släktingar har nyligen opererat bort antingen äggstockarna eller livmodern (jag vet alltså inte exakt vilket organ det är de tagit bort) för att hon hade så stora problem. Men hon är närmare 50 och har fått barn så de trodde att det delvis kunde vara klimakteriebesvär i hennes fall.
 
Följdfråga på detta. Jag har aldrig tänkt tanken att jag skulle blöda extremt mycket utan har tagit för givet att ”alla” som inte på något sätt bromsar mensen med typ p-piller blöder så här. Mensen brukar vara i sju dagar och första dagen brukar oftast vara ganska okej blödningsmässigt även om det kan göra ont. Dag 2-3 är alltid fruktansvärda, det blöder hela tiden och gör oftast så ont att jag måste ta Ipren för att stå ut. Dag 3-4 kan bitvis vara okej även om det kan komma störtblödningar helt plötsligt. Är jag hemma påverkar det inte så mycket men det blir ett problem om jag måste gå till jobbet eller någon annanstans. De sista två dagarna är det däremot lugnt och brukar klara mig med en enkel binda.

Jag har aldrig ätit någon form av hormoner, har aldrig fött barn eller varit gravid. Jag har flera kvinnliga anhöriga som fått mer problem med åren men det har i deras fall utlösts av graviditet. Jag har nog egentligen haft det så här hela tiden sen jag fick mens.

Vad gör man i så fall åt det? En av mina kvinnliga släktingar har nyligen opererat bort antingen äggstockarna eller livmodern (jag vet alltså inte exakt vilket organ det är de tagit bort) för att hon hade så stora problem. Men hon är närmare 50 och har fått barn så de trodde att det delvis kunde vara klimakteriebesvär i hennes fall.
Både jag och min dotter blöder så mycket och är påverkade rejält av mensen men nej man ska inte behöva ha det så. För mig som är klar med barn är p-stav det bästa som har hänt mig. Dottern som visserligen inte vill ha barn nu har svårare och har provat p-piller, det hjälper mot mensen men hon mådde inte bra av det så nu försöker hon hitta alternativ.
 
Följdfråga på detta. Jag har aldrig tänkt tanken att jag skulle blöda extremt mycket utan har tagit för givet att ”alla” som inte på något sätt bromsar mensen med typ p-piller blöder så här. Mensen brukar vara i sju dagar och första dagen brukar oftast vara ganska okej blödningsmässigt även om det kan göra ont. Dag 2-3 är alltid fruktansvärda, det blöder hela tiden och gör oftast så ont att jag måste ta Ipren för att stå ut. Dag 3-4 kan bitvis vara okej även om det kan komma störtblödningar helt plötsligt. Är jag hemma påverkar det inte så mycket men det blir ett problem om jag måste gå till jobbet eller någon annanstans. De sista två dagarna är det däremot lugnt och brukar klara mig med en enkel binda.

Jag har aldrig ätit någon form av hormoner, har aldrig fött barn eller varit gravid. Jag har flera kvinnliga anhöriga som fått mer problem med åren men det har i deras fall utlösts av graviditet. Jag har nog egentligen haft det så här hela tiden sen jag fick mens.

Vad gör man i så fall åt det? En av mina kvinnliga släktingar har nyligen opererat bort antingen äggstockarna eller livmodern (jag vet alltså inte exakt vilket organ det är de tagit bort) för att hon hade så stora problem. Men hon är närmare 50 och har fått barn så de trodde att det delvis kunde vara klimakteriebesvär i hennes fall.
Jag har inte heller varit gravid. Tog hormoner ett tag men av en annan anledning (PCOS). I tonåren kunde jag ha rejält ont och blöda 4-7 dagar, de sista dagarna bara litegrann då. Är nu 40+ och brukar blöda i 2 dagar fast det har blivit så ganska nyligen.
Hade en period på kanske 8 år då jag inte hade mens alls. Underbart.

Om man har mkt ont och stora blödningar, som du verkligen verkar ha, så kan man ta p-piller som stoppar mensen. Är inte så insatt men det finns ju olika, nån med enbart gulkroppshormon (?), tror det är det man provar först.

Kan du ha PCOS eller endometrios måntro? Läs om det och se om du känner igen dig.
 
Det låter som du har riklig mens.
Binda med vingar och ett par typ boxertrosor gör det ju stabilt. Inte halkar den åt sidan direkt då.

Jag använder inget preventivmedel eller annan medicin som stoppar blödningar. Jag har mens 5 dagar. Första 1-2 dagarna får jag byta tampong var 4e timma ca. Förutom på natten då jag inte blöder alls, när jag ligger ner.
Tar naproxen första dagen pga värk.

Resterande dagar klarar jag mig med en minitampong inne (alldeles för länge) en hel dag. Alt trosskydd.
Men jag kanske i stället har lite mens mot snittet.

När jag var i tonåren var den rikligare.
 
Följdfråga på detta. Jag har aldrig tänkt tanken att jag skulle blöda extremt mycket utan har tagit för givet att ”alla” som inte på något sätt bromsar mensen med typ p-piller blöder så här. Mensen brukar vara i sju dagar och första dagen brukar oftast vara ganska okej blödningsmässigt även om det kan göra ont. Dag 2-3 är alltid fruktansvärda, det blöder hela tiden och gör oftast så ont att jag måste ta Ipren för att stå ut. Dag 3-4 kan bitvis vara okej även om det kan komma störtblödningar helt plötsligt. Är jag hemma påverkar det inte så mycket men det blir ett problem om jag måste gå till jobbet eller någon annanstans. De sista två dagarna är det däremot lugnt och brukar klara mig med en enkel binda.

Jag har aldrig ätit någon form av hormoner, har aldrig fött barn eller varit gravid. Jag har flera kvinnliga anhöriga som fått mer problem med åren men det har i deras fall utlösts av graviditet. Jag har nog egentligen haft det så här hela tiden sen jag fick mens.

Vad gör man i så fall åt det? En av mina kvinnliga släktingar har nyligen opererat bort antingen äggstockarna eller livmodern (jag vet alltså inte exakt vilket organ det är de tagit bort) för att hon hade så stora problem. Men hon är närmare 50 och har fått barn så de trodde att det delvis kunde vara klimakteriebesvär i hennes fall.

Nä, alla har det inte så. Gå och få det kollat. Det ska gå att leva normalt med mens.

Jag använder menskopp från Lunette. De flesta dagarna räcker det att jag tömmer morgon och kväll. Ibland kan jag behöva tömma en gång mitt på dagen en dag i början.
 
Jag tycker att det låter som att du bör kolla upp om du kan få hjälp att minska mensen. Man ska inte behöva begränsas i livet på det sättet på grund av mens.

Själv hade jag riklig mens i tonåren/20-årsåldern, men någonstans runt/drygt 30 lugnade den ner sig. Som jag minns den rikliga mensen behövde jag byta binda (nattbinda eller annan stor modell) ungefär varannan timme dagtid. På nätterna behövde jag kliva upp 1-2 gånger för att byta mensskydd, men hade ändå en del läckage. Så var det de första 3-4 dagarna. Dag 4-7 var det mer hanterbart. Jag tror inte att menstrosor fanns då, men om de hade funnits, så hade det nog varit en enorm lättnad jämfört med bindor!

Jag fick också någon medicin som minskade blödningarna. Kan inte minnas att jag blödde längre tid i stället, men hur det fungerade kan jag tyvärr inte svara på. Det var tabletter som jag skulle ta några gånger om dagen under mensens rikligaste dagar, alltså inget hormonellt preventivmedel eller liknande. Det finns förhoppningsvis fler (och bättre) alternativ nu, än vad det gjorde då.

Min dotter använder menstrosor, och har nästan aldrig testat något annat. Hon tycker att det fungerar bra, och känns tryggt. Jag vet inte riktigt hur ofta hon byter, men jag gissar på morgon och kväll. Sköljer av efter användning, hänger på tork och tvättar när hon har några par att tvätta. Vi trodde att sköljningen skulle bli jobbig för henne (hon har svårt för blod), men det har gått över förväntan.

Hur många par man behöver, och hur ofta man behöver tvätta, är nog väldigt individuellt. "Tjockare" menstrosor kan absorbera mer, men känns kanske "klumpigare" att bära. Tunnare trosor är mer diskreta, men kanske behöver bytas under dagen. Så där beror det nog helt på vad för sorts trosor man väljer, hur riklig mens man har, hur ofta man vill och kan tvätta etc. 3-4 par kan nog de flesta klara sig med, gissar jag.
 
Jag blöder inte så mkt, använder menstrosor från Libresse. Har de för medelmkt blödning. Jag byter oftast morgon och kväll, sköljer ur de jag använt och hänger dem på tork och använder de igen på natten. Men oftast har jag bara trosorna på natten som extra skydd om min menskopp inte funkar. Får du menskopp att funka så är den magiska! Men ja, jag blöder ju såpass lite att jag inte fyller en menskopp på en dag ens när jag blöder som mest. Men jag skulle absolut prova menstrosor för heavy flow och kombinera med binda för att känna sig säkrare under mens!
 
Följdfråga på detta. Jag har aldrig tänkt tanken att jag skulle blöda extremt mycket utan har tagit för givet att ”alla” som inte på något sätt bromsar mensen med typ p-piller blöder så här. Mensen brukar vara i sju dagar och första dagen brukar oftast vara ganska okej blödningsmässigt även om det kan göra ont. Dag 2-3 är alltid fruktansvärda, det blöder hela tiden och gör oftast så ont att jag måste ta Ipren för att stå ut. Dag 3-4 kan bitvis vara okej även om det kan komma störtblödningar helt plötsligt. Är jag hemma påverkar det inte så mycket men det blir ett problem om jag måste gå till jobbet eller någon annanstans. De sista två dagarna är det däremot lugnt och brukar klara mig med en enkel binda.

Jag har aldrig ätit någon form av hormoner, har aldrig fött barn eller varit gravid. Jag har flera kvinnliga anhöriga som fått mer problem med åren men det har i deras fall utlösts av graviditet. Jag har nog egentligen haft det så här hela tiden sen jag fick mens.

Vad gör man i så fall åt det? En av mina kvinnliga släktingar har nyligen opererat bort antingen äggstockarna eller livmodern (jag vet alltså inte exakt vilket organ det är de tagit bort) för att hon hade så stora problem. Men hon är närmare 50 och har fått barn så de trodde att det delvis kunde vara klimakteriebesvär i hennes fall.

Att behöva byta skydd så ofta för att inte läcka och blöda så mycket så att man är begränsad att kunna gå utanför dörren är solklara tecken på att det är för mycket blödning. Det är inte vare sig normalt eller "naturligt och hälsosamt" att blöda rikligt varje månad, det påverkar livskvaliteten både genom att vara begränsande i sig men utarmar ofta ens järn- och blodvärde så att man blir trött, hängig och riskerar att bli nedstämd.

Den mest effektiva hormonella behandlingen som finns för riklig mens är Mirenaspiralen. Kan ge en del mellanblödningar första 3-6 månaderna men håller sedan i 8 år och många blir så småningom helt utan mens. Den minskar även mensvärk om du har besvär med det. Kombinerade p-piller är också ett bra alternativ, minskar också mensmängd och menssmärta men inte riktigt lika effektivt och man måste ju då ta ett piller varje dag. Hormonspiralen är väldigt smidig!

Ursäkta brandtalet men jag tycker att det är så sorgligt att det är så många kvinnor som lider helt i onödan av sin mens.
 
Både jag och min dotter blöder så mycket och är påverkade rejält av mensen men nej man ska inte behöva ha det så. För mig som är klar med barn är p-stav det bästa som har hänt mig. Dottern som visserligen inte vill ha barn nu har svårare och har provat p-piller, det hjälper mot mensen men hon mådde inte bra av det så nu försöker hon hitta alternativ.

Alla långverkande reversibla metoder rekommenderas även för yngre som inte fött barn/önskar barn i framtiden (kanske inte om man vill bli gravid nästa vecka då såklart). Alltså hormonspiral, p-stav m fl. :)
 
Alla långverkande reversibla metoder rekommenderas även för yngre som inte fött barn/önskar barn i framtiden (kanske inte om man vill bli gravid nästa vecka då såklart). Alltså hormonspiral, p-stav m fl. :)
Tack, enligt hennes BM var p-piller det enda alternativet, så då kan hon kanske söka sig vidare och hitta någon som kan hjälpa henne. Tror inte att det är barn planerat den närmsta tiden i och med att hon är väldigt pepp på att komma igång och plugga nu. ;)
 
Är också nyfiken på menstrosor.

Rekommenderar Tenas bindor. De suger upp och skyddar mycket bättre än de slimmade från Always, Libresse m m. De är tjockare, men jag känner mig säkrare. De är dessutom större och täcker bredare. Finns att beställa som inkontinensskydd på apoteket.

Sen brukar jag ha ett par tighta boxers eller fixeringsbyxor utanpå de vanliga trosorna, som hjälp med att hålla allt på plats.

Och ja, jag får pussla. T ex ha två-tre trosskydd, för att täcka större område, när jag bara blöder lite. Därför spanar jag på menstrosor, för att slippa tapetsera trosorna innan/efter de värsta dagarna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon som använder menstrosor som primärt mensskydd? Jag har testat menskopp nu några månader och känner att det inte är något för mig...
Svar
7
· Visningar
907
Kropp & Själ *Ursäkta för mycket privat info* Har blivit så less på konventionella mensskydd att jag snart kroknar och går av på mitten. :wtf: Bindor...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
10 447
Senast: Tiffanys
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 129
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
532
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp