Menskoppen i utvecklingsländer

Tyvärr endast applicerbart i de länder som är längst ifrån u-länder.. Kräver tillgång till rent (gärna kokat) vatten- och tillgång till sjukvård om kvinnorna ändå skulle få in bakterier.. och kräver dessutom att kvinnan inte är omskuren vilket betydligt fler kvinnor i världen (och även i sverige) än vi kanske tänker är.

Jag tror att de flest kan vara överens om att en siliconkopp ändå är bättre än mossa, löv eller trasor. Och Nej. Det är inte en majoritet som är omskurna i alla länder. I en del. Men inte i alla.

Du tycker alltså inte att det är ett vettigt alternativ till hur många har det?

Jag tror att de flest kan vara överens om att en siliconkopp ändå är bättre än mossa, löv eller trasor. Och Nej. Det är inte en majoritet som är omskurna i alla länder. I en del. Men inte i alla.

Du tycker alltså inte att det är ett vettigt alternativ till hur många har det?
Jag tänker också att det måste vara sämre ur hygiensynpunkt att stoppa in något som inte är rent än att använda trasor om trasorna använts som bindor. Lite beroende på vad de har för toalettmöjligheter så tänker jag mig att det är en ganska utsatt situation annars att ta ut, tömma och sätta i en menskopp. Men när koppen väl är i så är det förstås betydligt bekvämare än trasor. (Sen undrar jag varför det är så himla unga tjejer på bilderna, de ser ju inte ut att vara mer än typ 9 år)

Jag tror faktiskt inte att det här med mossa och trasor är så himla farligt jämfört med att stoppa upp en silikonkopp som man kanske inte haft möjlighet att rengöra innan, inuti den känsliga vaginan. Om man har hår i underlivet så torde det också skydda. Jag menar, vad gjorde våra förmödrar? ;)

Jag tror faktiskt inte att det här med mossa och trasor är så himla farligt jämfört med att stoppa upp en silikonkopp som man kanske inte haft möjlighet att rengöra innan, inuti den känsliga vaginan. Om man har hår i underlivet så torde det också skydda. Jag menar, vad gjorde våra förmödrar? ;)

Håller med.

Jag tror att det är ett bättre alternativ ja. Jag trodde inte heller att det var så utbrett fram tills regionen jag arbetar i startade ett projekt kring detta då 30 elever (från olika länder, inte bara afrika) i kommunen visade sig vara könsstympade, de flesta troligtvis i sverige.
Efter att ha varit på deras utbildningsdag och lyssnat på flera av de kvinnor som var involverade i projektet (även dessa från flertalet olika länder/kulturer/religioner) har jag förstått att det hela är betydligt mer utbrett än vad jag förstått innan, tyvärr även i Sverige. Att förneka det är att svika de kvinnor/tjejer som lider av det varje dag.

Jag tror att det är ett bättre alternativ ja. Jag trodde inte heller att det var så utbrett fram tills regionen jag arbetar i startade ett projekt kring detta då 30 elever (från olika länder, inte bara afrika) i kommunen visade sig vara könsstympade, de flesta troligtvis i sverige.
Efter att ha varit på deras utbildningsdag och lyssnat på flera av de kvinnor som var involverade i projektet (även dessa från flertalet olika länder/kulturer/religioner) har jag förstått att det hela är betydligt mer utbrett än vad jag förstått innan, tyvärr även i Sverige. Att förneka det är att svika de kvinnor/tjejer som lider av det varje dag.
Jag skulle inte drömma om att förminska problemen med könsstympning!

Fast för mig är det en annan fråga än den jag startade tråden om.

och för mig är det inte det eftersom typ 80 miljoner kvinnor i det vi räknar som u-länder inte kan använda menskopp pga att de är könsstympade. Menskoppen är jättebra för de som har rent vatten och sin kropp intakt. Kanske man ska försöka hjälpa de med andra sätt- typ tvättbara tygbindor som aldrig behöver komma in i slidan.

och för mig är det inte det eftersom typ 80 miljoner kvinnor i det vi räknar som u-länder inte kan använda menskopp pga att de är könsstympade. Menskoppen är jättebra för de som har rent vatten och sin kropp intakt. Kanske man ska försöka hjälpa de med andra sätt- typ tvättbara tygbindor som aldrig behöver komma in i slidan.
Vem har sagt att det ena utesluter det andra?

Jag tror på utveckling. Jag och Hans Rosling :)
Av vad jag begriper ökar inte könsstympningen. Är inte det positivt så säg.

Men, alltså, även om koppen inte är ett sätt att hjälpa könsstympade kvinnor eller de som inte har tillgång till minsta skvätt rent vatten, så är det väl bra om det fungerar för dem i artikeln ändå!?
I trängda lägen behöver den ju inte sköljas för varje tömning. Då är det nog mer hälsovådligt om det inte kan tvätta händerna efter ett toabesök än om de kissar på koppen istället för att skölja den.

Det finns flera projekt på området mensskydd som alla har sina svagheter; utdelning av konventionella engångsprodukter (problemet blir förstås avfallet), tvättbara bindor (dyrt med tvättmedel, finns det ens vatten att tvätta med?), menskoppar (samma problem med tillgång till vatten), engångsbindor tillverkade i material som bryts ner lättare än konventionella (fortfarande kan man ifrågasätta hur ekologiskt hållbart det är med engångsprodukter som slängs i marken, infrastruktur saknas ofta för att hantera avfallet) etc.

Menskopp kan för övrigt fungera även för någon som blivit omskuren så länge det är av den lättare graden, men då måste förstås en läkare rådfrågas innan så att det är genomförbart.

Tycker det är jättebra när en lösning fungerar, förstår inte att folk är så negativa i tråden för att samma lösning inte fungerar precis överallt och för precis alla som inte har råd med mensskydd.
Om en lösning fungerar för en utsatt grupp människor så är det bra, alla andra möjligheter kastas inte överbord bara för att det finns tjejer i Kenya som är nöjda med sin menskopp.

engångsbindor tillverkade i material som bryts ner lättare än konventionella (fortfarande kan man ifrågasätta hur ekologiskt hållbart det är med engångsprodukter som slängs i marken, infrastruktur saknas ofta för att hantera avfallet) etc.
Har iofs hört om material som är runt 90% nedbrytbara, men då är problemet oftast tillgången till dessa produkter. Människor måste vara medvetna om att produkten existerar för att kunna använda den, de måste kunna få tag på den, ha råd med den osv.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 447
Hundhälsa Hej! Jag har en äldre blandrashund från Ungern, han fyller 10 år i september. När han kom till mig som 1 åring så var han väldigt rädd...
Svar
7
· Visningar
1 615
Senast: tanten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 343
Senast: Magiana
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar