Menskopp, help!

the_connemara

Trådstartare
Så jäkla nöjd när jag äntligen bara beställde en och vågade börja använda den, helt frälst! Men den läcker vid ridning. Typ största anledningen till att använda den vid för min del.

Den sitter rätt (har använt femcap ett tag så har koll på anatomin) och är inte det minsta för full. Min teori är att den kläms ihop, någon som har bra erfarenhet av att testa en styvare modell?

Läcker den varje gång du rider och inte annars?

Jag tycker det är lite knepigt det där. Särskilt som det är svårt att hitta folk som kan något om det. Jag köpte en ny för ett tag sedan och försökte då diskutera storlek med apotekspersonalen men det var uppenbart att jag kunde mer än denne. Hur som haver så hade jag emellanåt problem med att min gamla läckte. Köpte en lite större som är något styvare men lyckades få även den att läcka vid något tillfälle. Jag tror att det har mer att göra med att få den rätt. Det ändrar sig ju hela tiden inne i slidan, tappen flyttar sig och det ena med det andra. Så jag tror att för mig är det lite svårare att få koppen runt tappen när den är i något visst läge.

Summa summarum så tycker jag att du ska prova dig fram. Köp en styvare och testa. Även om man köper några stycken så lär det bli mer ekonomiskt. Visst är det väl styvare som rekommenderas till de som idrottar? Om det nu är så att du väldigt tydligt har problem bara vid ridning så tycker jag du ska testa en som rekommenderas för sport.

Ja, enbart vid ridning. Och liksom inte om jag skrittar ut en runda så jag gissar att det är när jag använder mig av min, visserligen rätt kassa, bålstabilitet. Iofs gör jag inte så mycket annat än allt som tillhör stall o gård vilket ju dock inkluderar en hel del tunga lyft osv.

Har också läst att styvare rekommenderas till idrottare o är därför nyfiken på om någon faktiskt blivit hjälpt av det :)

Funderat på en större men min tapp är himla långt ner i bland så det är liksom rätt svårt o får plats redan "på längden". Kanske en bredare? Haha. Jag har aldrig sett dem irl förutom min jag beställde (på nätet, denna har jag: http://www.menskopp.se/). Ska kolla apoteket nästa gång!

Jag står också i begrepp att köpa en ny menskopp och är inte särskilt mycket klokare än dig. Jag har haft två menskoppar och den mjukare klämdes ihop i tid och otid medan den styvare funkade bättre om än inte hundraprocentigt.

Har någon koll på vilka menskoppar som anses vara styvast? Återförsäljarnas information är rätt kass tyvärr :meh:

Senast ändrad:
Prova andra sorter. Det finns ju sportversioner.

Jag minns inte vilka sorter jag provade först, men de läckte hela tiden. Nu har jag Lunette, och kommer aldrig byta märke.

Jag har också en Lunette som är toppen (har haft den sen 2008). En enda gång har den läckt vid ridning, men då hade jag fått den på sniskan på nåt vis.

När syrran skulle köpa sin första kopp hade de nån deal, få 2 betala för 1, så jag fick en extrakopp. Men den koppen är mycket mjukare och jag har problem både med att få in den och ut den, inte alls samma sak. Så den får agera reserv i väskan. Syrran är däremot nöjd med den, men hon rider ju inte och har inte testat nån annan.

För mig funkade det mycket bättre när jag bytte till Meluna sport, den är ganska styv. Hade en mjukare innan som jag hade problem att få att veckla ut sig plus att den ibland läckte.

Jag har använt sedan 2005 och när jag drabbats av läckage så har jag lyckats trycka till den så ett vakuum har uppstått. Troligen när jag har satt in den.
Om lufthålen har blivit tilltäppta kan den också läcka. Du får nog prova dig fram lite. Lycka till!

@cassiopeja min lunette har aldrig nånsin läckt. Never. Och då blöder jag som en gris. Den andra sorten, vilken det nu var, läckte och krånglade. Jag tror den var för mjuk.

Du måste helt enkelt prova dig fram. För mig kändes det också helt hopplöst i början.

Jag kan inte rida med min menskopp, den åker ut och sitter sen på trekvart resten av tiden. Vilket är fruktansvärt obekvämt
och nej @cassiopeja du är inte ensam om att den läcker, oavsett sort

Jag tänker att piggen faktiskt tar i - inte i sadeln men väl mot slidväggarna - om man kommer tillräckligt långt ner i sadeln och musklerna jobbar. Jag fick ta bort min pigg direkt för den skavde något fruktansvärt och har aldrig haft problem med läckage vid ridning om bara koppen sitter rätt från börja. Inga problem med att ta ut den heller.
Och principen är ju vacum så att det suger fast. När jag lossar vacumet så nyper jag bara till om botten och vrider lite så släpper det.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 467
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar