Meningslösa saker man ändå gör

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare alazzi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 2 630

alazzi

Trådstartare
Som barn lärde jag mig att man alltid ska knäcka ägg i en skål för att kunna sortera ut ett dåligt ägg innan det hamnar i stekpannan eller i kaksmeten. Jag har aldrig råkat ut för ett dåligt ägg och ändå fortsätter jag med denna vana. Blir alltid förvånad när folk i matlagningsprogram knäcker äggen direkt ner i bunken eller stekpannan.

Så vilja onödiga vanor sysslar du med?

Som barn lärde jag mig att man alltid ska knäcka ägg i en skål för att kunna sortera ut ett dåligt ägg innan det hamnar i stekpannan eller i kaksmeten. Jag har aldrig råkat ut för ett dåligt ägg och ändå fortsätter jag med denna vana. Blir alltid förvånad när folk i matlagningsprogram knäcker äggen direkt ner i bunken eller stekpannan.

Inte alls onödigt om man har egna höns där ingen maskin kollat så att äggen inte har små sprickor innan de lagras kan jag meddela ;) Har förstört mer än en smet för att jag lyckats knäcka ett dåligt ägg i bunken så jag har börjat med just det du skriver ovan :up:

Jag sköljer alltid ur rena glas innan jag fyller på någonting, helt onödigt hemma men vettigt när man är på landet så där det har en tendens att bo spindlar i glasskåpet :grin:

Inte alls onödigt om man har egna höns där ingen maskin kollat så att äggen inte har små sprickor innan de lagras kan jag meddela ;) Har förstört mer än en smet för att jag lyckats knäcka ett dåligt ägg i bunken så jag har börjat med just det du skriver ovan :up:

Jag sköljer alltid ur rena glas innan jag fyller på någonting, helt onödigt hemma men vettigt när man är på landet så där det har en tendens att bo spindlar i glasskåpet :grin:
Jag köper av en person som har höns, men har aldrig tänkt tanken på att knäcka ägg någon annanstans först. Hittills har det gått bra, så jag fortsätter nog så... :)

Det fick jag också lära mig av farmor som hade egna höns. Nu gör jag det för att sortera bort skalrester.

Nej det ligger still ändå. Jag är den enda jag vet som gör så. Uppenbarligen ligger alla andras still. Jag vet inte riktigt ens varför jag börjat göra så för mina föräldrar viker inte sina. 😅
Ok. Pappa vek iaf det när jag bodde hemma. Sambon viker det. När vi hade bryggare på jobbet för länge sedan gjorde vi det.

En av få gånger jag inte gjorde det och skulle göra äggröra åt åtta personer så råkade jag ut för mitt livs första dåliga ägg! Det blev inga ägg den morgonen.

Så brukar jag göra ibland för att minska risken att det kommer med skal 🙂. Lättare att ta bort om man knäckt i separat skål/kopp.

Jag har nu lärt mig nåt nytt. När ni skrivit om att vika kaffefilter har jag tänkt att det är kanten på filtret som viks över kanten på tratten 😅
Jag lärde mig detta själv för inte alls länge sedan :) . Mamma har alltid gjort så, säger hon. Pappa hade ingen aning om vad hon pratade om. Han var lika clueless som jag. Men det funkar faktiskt väldigt mycket bättre. Filtret sitter väldigt stadigt i hållaren när man gör så.

Jag lärde mig detta själv för inte alls länge sedan :) . Mamma har alltid gjort så, säger hon. Pappa hade ingen aning om vad hon pratade om. Han var lika clueless som jag. Men det funkar faktiskt väldigt mycket bättre. Filtret sitter väldigt stadigt i hållaren när man gör så.
Jag brygger väl kaffe ungefär tre gånger per år när jag har fredagsfika på jobbet, får se om jag kommer ihåg till nästa gång 😁

Knäcker ägg i mindre bunke på jobbet (restaurang) men aldrig hemma.

Är lite värre om den sista av 200 stycken är dålig 😅 Eller 60 ägg för den delen.
Dom få man använder till något hemma kan jag lättare leva med att slänga😆

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
22
· Visningar
2 408
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 648
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är... 2
Svar
35
· Visningar
4 692
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte... 2 3
Svar
41
· Visningar
8 525
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka