Men vad nu då?

mizz_beauty

Trådstartare
Jag såg ut så här igår kväll :confused:

Stoet är betäckt den 3e o 4e juni (första sprången för hingsten), på 3e och 4e brunstdagen. Allt gick bra och igår bokade jag in ultraljud till på onsdag (16 dyng). Igår kväll så ställer sig stoet och skvätter utanför hingsten. Hjälp!

Om det nu är så att hon brunstar så är det ju bara 14 dagar sen första brunsdagen från förra brunsten (och om hon skulle följa den normala cyklen så är det ju inte förens till nästa fredag hon ev skulle brunsta) och det är nog svårt att få tag på veterinären nu på helgen för ultraljud på måndag för att se. Jag kollar ju henne ikväll igen men vågar inte ev betäcka igen förens hon är kollad men på onsdag är det ju i så fall försent att betäcka då det är 6e brunstdagen från igår. Jag hoppas att hon bara skrämde mig.

Men vad tror ni? Tips och råd.

Sv: Men vad nu då?

Ställer hon upp sig för hingsten eller går hon bara och skvätter? Många ston skvätter för hingstarna även när de är dräktiga för att visa att de är ovilliga. Det är väl en annan doft på det "skvättet" som ska avskräcka hingstarna. Ofta piper/skriker de också till ifall de vill markera. Hoppas att det bara är det hon vill göra. Om hon har haft regelbundna brunster innan brukar de inte ändra sina cykler bara för att de varit betäckta.

Blondie

Ställer hon upp sig för hingsten eller går hon bara och skvätter? Många ston skvätter för hingstarna även när de är dräktiga för att visa att de är ovilliga. Det är väl en annan doft på det "skvättet" som ska avskräcka hingstarna. Ofta piper/skriker de också till ifall de vill markera. Hoppas att det bara är det hon vill göra. Om hon har haft regelbundna brunster innan brukar de inte ändra sina cykler bara för att de varit betäckta.

Blondie

Som det ser ut så brunstar hon tyvärr. Pratade med hingstägaren igår och hon sa att de ofta får förkortad brunstintervall om de fått en infektion så jag ska försöka få tag på veterinären idag så vi kan ta baktprov och börja behandling imorgon. Typiskt.

Mitt sto gör likadant. Hon ger brunsttecken de två senaste dagarna och ska ultraljudas på 14:e dagen imorgon. Men jag tror också att detta kan vara ett tecken på markering då hon skvätter både för ston och vallackar, samtidigt som hon skriker fler än en gång. Hon är dock inte fel i ovalutionscykeln. Vi får helt enkelt se imorgon...

Mitt sto gör likadant. Hon ger brunsttecken de två senaste dagarna och ska ultraljudas på 14:e dagen imorgon. Men jag tror också att detta kan vara ett tecken på markering då hon skvätter både för ston och vallackar, samtidigt som hon skriker fler än en gång. Hon är dock inte fel i ovalutionscykeln. Vi får helt enkelt se imorgon...

Mitt sto skriker dock inte utan hon verkligen står och brunstar för hingsten. Och ser helnöjd ut när han flirtar med henne.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 637
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Min tik får återkommande feber, igår kväll var vi inne hos veterinären igen. Hon fick hög feber och blev hängig för ca en månad sen...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: Amaranthe
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 284
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka