Men du mår väl illa?

Lady_Morgaine

Trådstartare
Ringde idag till MVC för att boka tid för inskrivning och tänkte på en sak...
Förra gången jag var där så var bland det första de frågde;
-Hur mår du, mår du illa? Tänkte att det bara var av omtanke eller så och svarade att nja.. så värst illa mär jag inte.
Då såg hon lite bekymrad ut men sen sa hon
-"Ja men det är så tidigt än, det kommer..."

Nu när jag ringde så sade jag ju att jag var hos dem i februari men att det då tyvär slutade i tidigt m.f. Får då reaktionen
-"Men den här gången mår du väl illa va?"
-"Eh... nä inte så värst faktiskt.."
-"Hm... ja.... jag bokar en tid här till dig i alla fall...."

Men va?? Att man KAN må illa är väl en sak, men här SKA man tydligen må illa?:confused:

För ca 10 år sedan gjorde jag en sen abort(fattade aldrig själv att det var så sent) men jag mådde aldrig illa då. Inte förra grav. heller och inte nu.

Eller ok, jag har visserligen varit hemma från jobbet nu i två dagar pga illamående, men sambon var också hemma och min mage rasade helt - så jag tror att det snarare hängde ihop med något vi ätit, för nu är det ok igen.

En del av mig vill ju svara BM att "Oj.. ja vad illa jag mår..ojoj...oj"
En annan del vill upproriskt tala om att jag minsan INTE mår illa. Inte ens om jag då sitter där med kväljningar :rofl:

Men allvarligt, har era BM: or tjatat om detta också eller är det bara inskrivningstanten här som fått fnatt?

Senast ändrad:
Sv: Men du mår väl illa?

Min BM har bara frågat hur jag mår och nämnde inget om illamående förän jag själv började må superilla och gick hos henne på täta kontroller.

Det är ju en del BM (och andra!) som säger att illamående visar på en "stark graviditet" och att de som mår illa oftast inte får missfall, men jag vet inte om jag tror på det där. Vi är ju olika individer och reagerar naturligtvis olika på graviditetshormonerna. Min BM förklarade att hormonerna påverkar magmunnen på något sätt så att vissa mår illa, vissa blir förstoppade och vissa mår som vanligt. Jag har för mig att ca 7/10 gravida mår illa i början av sin graviditet (främst morgonillamående).

Jag tror inte att du behöver ora dig för att du inte mår illa, njut istället av det! Det är verkligen ingen höjdare att ligga och kräkas i flera veckor!

Lycka till med graviditeten!

//Julia

Det är ju en del BM (och andra!) som säger att illamående visar på en "stark graviditet" och att de som mår illa oftast inte får missfall, men jag vet inte om jag tror på det där.

Jag tror inte att du behöver ora dig för att du inte mår illa, njut istället av det! Det är verkligen ingen höjdare att ligga och kräkas i flera veckor!

Lycka till med graviditeten!

//Julia

Aha! Anade nästan något sådant, fast jag har aldrig hört talas om det!

Nä, jag tänkte inte oroa mig faktiskt:D Jag tänkte precis som du skrev vara glad och njuta av att jag inte mår illa(än i alla fall).

Tack :D !

Men allvarligt, har era BM: or tjatat om detta också eller är det bara inskrivningstanten här som fått fnatt?

BM som jag hade frågade bara hur jag mådde och om jag hade illamående. Vilket jag inte hade alls under hela graviditeten. Har aldrig mått så bra som jag gjorde då! :love:

När jag ringde till BM så var jag fortfarande lite chockad att jag var gravid då jag inte hade känt mig det minsta gravid och graviditeten var inte heller planerad. Jag frågade om jag inte borde må illa och sådant. Fick då till svar att alla mår inte illa. Den BM jag pratade med hade inte heller mått illa. Så det är nog väldigt individuellt.

Några veckor senare i graviditeten så kunde jag må illa precis innan jag blev hungrig. Men något direkt illamående var det inte frågan om. Däremot så kunde jag må lite illa när jag borstade tänderna. Detta gjorde att jag spydde kanske 4-5 gånger under de 16 första veckorna.

Mvh

Tora

Då är det kanske dax att bli orolig och fundera på om det finns något i magen som nu växt i några veckor? Är i v 19 nu och har inte mått illa alls (bara om jag glömt att äta men så fort jag ätit har jag mått bra igen). Får väl se på tisdag, då är det rutin-UL. Jag har ju redan varit på två UL, och då fanns det något i magen - sen har magen växt men jag mår fortfarande inte illa, har bara halsbränna då och då.

Det är nog väldigt olika hur man mår, det går bra ändå.

Varför i hela friden skulle jag bli orolig och fundera på om det finns något som har växt i magen?

Mvh

Tora

Ursäkta - jag menade mig själv (jag har inte mått illa, men är gravid) och jag skulle svara trådstartaren eftersom hon undrade om illamående - nu när jag läser det och ser vem jag svarat så förstår jag att du undrar. Det var inte alls meningen att ifrågasätta dig, det var mig själv jag "skojade" med.

Jag har inte mått illa någonting under min graviditet (är i v.38 nu) tack och lov!
Däremot var jag förstoppad (eller inte helt igenkorkad) några veckor runt v. 12-15 tror jag.

Har en kompi som mådde konstant illa i 40 veckor. HUA!

Jag har inte mått illa överhuvudtaget, faktiskt inte känt mig alls annorlunda mot innan jag blev gravid! Möjligen lite tröttare i perioder men det är det ända! O nu nu då såklart med magen o rumpan som sticker ut är det ju såklart yttre fysiskt annorlunda ;)

Men det är nog mest individuellt hur man mår tror jag nog =)

Jag har aldrig mått illa en endaste dag under min graviditet!
Men nu har jag fått min första drabbning, har mått precis som vanligt hela tiden. Av mer pikär karaktär och det gör ont hela tiden och toalettbesök är ingen jättehit. Lönt att göra nåt åt dessa nu eller ska man vänta tills efter förlossningen? Funderar på att be barnmorskan fixa dem när de ändå förmodligen ska sy ihop mig då... :o:D

Jag har inte heller mått så illa under graviditeterna, dock mådde jag illa varje gång min sambo körde.... :angel: Inte när någon annan gjorde det.

Njut av en graviditet utan illamående. Skulle du få allt för stora abstinensbesvär och längta efter illamående och kräkningar kan du få lite av mig;).

Oroa dig inte, det är individuellt hur man mår.

kl

Jag har hört att det endast är en tredjedel som ens mår illa under sin graviditet. Dock vet jag inte vart jag hört/läst det så har ingen källa på det tyvärr.

Men lycka till och strunta i vad den BM sa! :)

Min bm fragade bara hur jag madde rent generellt, inte specifikt om illamaendet. Jag madde knappt illa alls under min (tvilling) graviditet och de fa ganger som jag kande mig lite "queasy" var mellan v.8-12.

Jag mådde inte illa en enda gång och ut kom en frisk pojke :) Så det beror nog mer på hur känslig man är av hormonpåverkan. Jag mår bra av minipiller osv också. Jag verkar inte så svår att rubba ;)

Däremot kan man kanske se på olika saker vad gäller individen. En kompis till mig fick två svaga plus och båda gångerna fick hon missfall. Den tredje gången gillt blev stickan helt rosa nästan innan hon han kissa på den ;) Men det har ju inget med någon annan att göra! Så slumpade det sig för henne, eller så fanns det ett samband.

Jag tror att alla varianter finns här på Buke som både kan bekräfta och stjälpa alla sådana "tecken". Alla är vi så olika, så man kan bara titta på sig själv när det rör sig om sådana ovetenskapliga och individuella saker.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 693
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 165
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Jag har två barn, den äldre blir 11 år i år och den yngre fyller alldeles snart 4 år. Båda mina graviditeter har varit jobbiga, den...
Svar
3
· Visningar
2 538
Senast: Bexzor
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?