Alltså 2-layer är som det låter, två lager av deras tryckavlastande padd. 1-layer rekommenderar tillverkaren endast till små ponnyer och/eller dressyrsadlar/flatwork. Den tar inte alls mycket plats under sadeln, klämmer man ihop den hårt mellan fingrarna blir den supertunn, men det är ändå lite "stuns" i den. Jag tror inte att den är 100% ihoptryckt under hela sadeln, som jag fått känslan av att memoryfoampaddarna är. Var finns du? mina paddar åker rätt mkt längst ostkusten mellan norrköping o västervik.Eller jag som inte sökte ordentligt, 2 layer fanns på svenska också. Alltså inte samma som xl-padden. Är det tjockleken som skiljer 1 layer och 2 layer åt? Jag vill ha en så tunn som möjligt men som verkligen räcker till storleksmässigt för sadeln. Är de tunnare än memory foam? De verkar ju som sagt i framkant vad gäller senaste forskningen iaf.
Man vill ju klämma och känna och verkar som bara Horze säljer dem i Sverige. Har ingen butik nära mig längre. Kanske kan vara värt att beställa från utlandet om det lönar sig prismässigt och jag har lite referenser på storlekarna.
Ortho är 3 lager längst bak, 2 lager på mitten och 1 lager längst fram.