Mellanvägg?

Sv: Mellanvägg?

hur kan du säga att mellanväggen inte spelar roll vid olyckor? jag har varit med om plyckor och varit jäkligt glad för att hästen haft en mellanvägg, jag vet inte hur det skulle slutat om en panikslagen häst kommer lös.....nu hade vi väggen som "höll" hästen lugn.

Har kört med båda delarna, men kommit fram till att mellanväggen i fast snedställd (med en lång och en kort bom) är det bästa för mina hästar.
Han vill gärna stå brett med bakbenen och får inte riktigt plats så om mellanväggen står rakt. Sen av praktiska skäl, för jag använder det sneda utrymmet att lasta grejor i.
Sitter fast i en ögla snett framför, det fungerar bäst eftersom jag har ett hösegel.

martha skrev:
hur kan du säga att mellanväggen inte spelar roll vid olyckor? jag har varit med om plyckor och varit jäkligt glad för att hästen haft en mellanvägg, jag vet inte hur det skulle slutat om en panikslagen häst kommer lös.....nu hade vi väggen som "höll" hästen lugn.
Höll hästen lugn??? Den satt fast då eller?

martha skrev:
hmmm, jag kör ca 4000 mil omåret och 3500 av dom är garanterat med släp o häst i....ett släp blir ganska så ostadigt om du har en häst som inte står still, om den dessutom har två platser att dansa runt på så märks det ännu mera....det finns speciella släp man kan köpa för baklängesåkare, de vanliga är inte byggde för det och roligtvis så åker ni dit om ni blir stoppade....
Nu handlade det om en hästransport buss och inte ett släp, ville bara påpeka hur hästarna själv åker om dom får välja.. Men åk du med dina hästar trångt.. Jag åker med mina brett så dom kan stå stadigt och vid eventuella problem kan parera mycket bättre än dina som inte kan flytta på sig. och bara så du vet så kör jag väldigt mycket häst jag med så det du kör är inget att skryta med och det gör inte att du har mer rätt än vad jag har....

Jag har kört häst som har tagit stöd från mellanväggen och vaggat hela ekipaget över vägen så det finns undantag. När vi körde han utan mellanvägg stod han stilla. Mina hästar är stora så de får nästan inte plats om mellanväggen är på plats och dessutom blir de mer svårlastade när det är trångt.

MVH Ann

Min syrras halvblod levde rövare i transporten MED mellanvägg.
Han tappade hela tiden balansen och vantrivdes förskräckligt.
Bort med väggen och vips! En snäll kuse som ställer sig upptryckt med baken i ena hörnet med benen brett isär för bästa balans.

Han hoppar inte runt alls, det brukar hästar mest göra om det är nån klant som kör bilen och inte kör mjukt och städat.

Har vart med och kört shettis lös i transporten och de går inte runt alls utan ställer sig med baken i körriktningen självmant så nog sjutton är egentligen vartenda hästsläp felkonstruerat. Alla släp borde vara gjorda så de kan åka baklänges. många hästar kanske t.om. skulle bli mer vänligt inställda till transportåkning då.

Senast ändrad av en moderator:

Russin8 skrev:
Nu handlade det om en hästransport buss och inte ett släp, ville bara påpeka hur hästarna själv åker om dom får välja.. Men åk du med dina hästar trångt.. Jag åker med mina brett så dom kan stå stadigt och vid eventuella problem kan parera mycket bättre än dina som inte kan flytta på sig. och bara så du vet så kör jag väldigt mycket häst jag med så det du kör är inget att skryta med och det gör inte att du har mer rätt än vad jag har....

Men snälla...är det nåt att hetsa upp sig för?? Mina klarar nog att parera sig eftersom dom åkt så i så många år....tror du verkligen att dom inte skulle kunna det?? Jag skryter dessutom inte utan jag talar bara om att jag inte kör en rutt 2 ggr om året typ.....och hästar som är balanserade klarar att stå på en plats, hästar som inte är det eller har några andra fel brukar ha problem att stå på en plats....och dom är relativt få.

martha skrev:
Men snälla...är det nåt att hetsa upp sig för?? Mina klarar nog att parera sig eftersom dom åkt så i så många år....tror du verkligen att dom inte skulle kunna det?? Jag skryter dessutom inte utan jag talar bara om att jag inte kör en rutt 2 ggr om året typ.....och hästar som är balanserade klarar att stå på en plats, hästar som inte är det eller har några andra fel brukar ha problem att stå på en plats....och dom är relativt få.
Det handlar väl inte om att dom kan eller inte!! Utan vad som är bäst för hästen. Se till dig själv, hur står du när det är ostadigt underlag? Med benen ihop eller isär?
Hästar kan mycket, och även sådant som dom inte skulle behöva kunna om vi människor tänkte ett steg längre.

burton skrev:
Min syrras halvblod levde rövare i transporten MED mellanvägg.
Han tappade hela tiden balansen och vantrivdes förskräckligt.
Bort med väggen och vips! En snäll kuse som ställer sig upptryckt med baken i ena hörnet med benen brett isär för bästa balans.

Han hoppar inte runt alls, det brukar hästar mest göra om det är nån klant som kör bilen och inte kör mjukt och städat.

Har vart med och kört shettis lös i transporten och de går inte runt alls utan ställer sig med baken i körriktningen självmant så nog sjutton är egentligen vartenda hästsläp felkonstruerat. Alla släp borde vara gjorda så de kan åka baklänges. många hästar kanske t.om. skulle bli mer vänligt inställda till transportåkning då.
Håller med dig till hundra procen :)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 133
Senast: Lady_S
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 675
Senast: Jerseyite
·
Utrustning Behöver tips och ideér då jag har en häst som hoppar över bommen i transporten. använder halsrem som jag binder längre ner men sist slet...
Svar
2
· Visningar
897
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.