Mellantrav?

A

Alize

Ja, en lite dum fråga kanske men vad är egentligen mellantrav? :confused: Jag har aldrig riktigt fattat det...

Egentligen finns det ju inget konkret som är en korrekt mellantrav, eftersom det kan vara allt mellan arbets- och ökad trav, lite beroende på hur stort register hästen har.
Man brukar säga att mellantraven kommer ur arbetstrav, och ökad trav kommer ur samlad trav. Alltså, hästen ska vara mer samlad i en ökad trav än i en mellantrav.

Skillnaden på mellantrav och ökad trav är ialla fall att i mellantrav ska hästen ha rundare steg och i ökad trav ska hästen ha mer häng i steget. Det var väl inte det du undrade men en liten parantes... :)

Nu fattar jag inte riktigt, kan du visa bilder vore det jättebra!

Menar du mer "svävmoment" i ökad trav eller? Är det "häng"? Ridbegrepp är ju en hel vetenskap.. Vad menas då med att mellantraven är "rundare" än ökad, rundare på vilket sätt? :confused:

En ökad trav kräver samma grad av samling som gångartens andra ytterlighet piaffen... I den ökade traven lägger man till skjutkraft till bärkraften och bakbenen pendlar ända in under tyngdpunkten och ut bakom hästens höfter. I mellantraven bör man endast rida på bärkraften och således blir steget inte lika långt som i ökad trav. Jag anser att mellantraven kommer alldeles för tidigt i dressyrprogrammen. De allra flesta har inte uppnått tillräcklig samlingsgrad för att klara av att behålla hästens bakbensaktivitet och bärkraft i mellantrav, vilket innebär att hästen tappar ryggen, kommer på bogarna och blir obekväm att sitta på. Dessutom är det direkt skadligt för hästen... /Miranda

Dessutom är det direkt skadligt för hästen...

På vilket sätt skulle det vara skadligt, fysiskt sett?
Varför är det så skadligt för hästen att gå en mellantrav på banan som varar ungefär 2 sekunder, när fria hästar kan trava runt på samma sätt i timmar?

Jag har fått lära mig det förenklade sättet att få hästen att "gå på tygeln": driv på samtidigt som du håller igen. Detta ger sällan det önskade resultatet att hästen trampar in under tyngdpunkten och på så sätt balanserar upp viktförhållandet mellan fram- och bakdel, snarare händer det att hästarna blir tyngre fram genom att bakbenen skjuter på istället för att bära mer och således belastas frambenen mer. Sen tillkommer ryttarens tyngd. Kanske inte är så farligt om man gör det under 2 sek på en tävling några gånger om året, men jag tror att de flesta tränar ganska mycket innan de åker och tävlar...
Jag tror inte heller att det är rimligt att jämföra hur hästar i frihet beter sig, så fort vi sätter oss på hästen sker en onaturlig belastning som vi som ryttare bör försöka minimera. Fria hästar kutar nog inte heller omkring i mellantrav flera timmar om dan, snarare ett mycket mindre energikrävande tempo, typ jogging! / Miranda

En väldigt bra fråga att ta upp tycker jag. Väldigt ofta ser man att ryttare på tävling har som inte visar någon skillnad mellan mellantrav och ökad trav.

I mellantrav (jämfört med arbetstrav) rör sig hästen i ett något livligare tempo och genom en ngt friare form så kommer hästen att vinna mera mark. Steget ska vara runt.

I ökad trav (jämfört med mellantrav) uppnår hästen maximal steglängd gnm att röra sig med ett ökad påskjut bakifrån och en större bogfrihet. Steget är inte längre runt, utan hästen sträcker ut hela frambenet i rörelsen (det karakteristiska "hänget" i steget). För att den ökade traven ska vara korrekt ska skenbenen i det benpar som inte är i mark vara parallella med varandra (ska se om jag kan hitta ngn bra bild på hur det ska se ut) - hästen får alltså INTE bara gå och "sprätta med frambenen" utan påskutet bakifrån är som sagt A och O.

Vad som kan vara viktigt att veta är att i mellantrav får INTE hela frambenet sträckas ut (hänget i steget) - då har man "misslyckats" med rörelsen (även om många domare bedömer annorlunda - "mest sprätt, mest poäng"). I de dressyrprogram där såväl mellan- som ökad trav ingår är just förmågan att kunna visa skillnaden mellan de två en svårighet och något som skall premieras av domaren om det utförs väl - dvs poängen med att ha med båda i samma program är att kotrollera att ekipaget förmår visa denna skillnad.

Självklart är det så, att hästen måste bära upp sin vikt så mycket som möjligt för att minimera slitage på framben och rygg osv. Men det är ju där skillnaden i tävlings- och klassisk dressyr sitter. I klassisk kommer bärkraft före skjutkraft, i tävlingsdressyren är det tvärtom. Det är säkerligen inte det som är tanken, men efter hur programmen är konstruerade så är det så.
I LC läggs ingen som helst vikt vid hur pass mycket hästen är på bakdelen eller inte. Anledningen till att man i lättare klasser hellre visar en mellan- än en samlad trav är ju för att visa hästens rörlighet, förmåga att sträcka ut och vinna mark, bogfrihet och elasticitet. Har man det har man ju förutsättningarna för vidare samling.
Dessutom är det ju så att programsystemet är uppbyggt på rutin, både hos häst och ryttare. En orutinerad häst/ryttare ska inte behöva samla i en LC, medans en rutinerad häst/ryttare i en Msv måste visa sin ridskicklighet och träningsresultat genom ökad samling.
Är dock mycket medveten om att stor del av alla Msv-ekipage har långt ifrån den samling som krävs för klassen, men det är ju ett annat problem.

Varför är det så skadligt för hästen att gå en mellantrav på banan som varar ungefär 2 sekunder, när fria hästar kan trava runt på samma sätt i timmar?

Skillnaden är väl att hästar i det fria bara ha sin egen kropp att balansera upp, och de har ingen ryttare som sitter och drar ned huvudet på dem, så att de hamnar ännu mer i framvikt.

mvh Jessica

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
748
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
429
Senast: iNHALE
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 841
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar