Mellanstadiet

Mariaholman

Trådstartare
Är det något särskilt man behöver tänka på när de börjar mellanstadiet? Har man fortfarande extrakläder liggandes och regnkläder hängandes på kroken och stövlar ståendes?

Är det något särskilt man behöver tänka på när de börjar mellanstadiet? Har man fortfarande extrakläder liggandes och regnkläder hängandes på kroken och stövlar ståendes?
Det hade åtminstone mina, eller nej stövlar avvecklade de rätt snabbt, vi satsade mer på skor som tål blöta i och med att vi bor på landet. ;) Extra kläder minskade en aning, dock och jag lät barnen ta mer eget ansvar att komma ihåg gympapåse, läxor osv.

Det hade åtminstone mina, eller nej stövlar avvecklade de rätt snabbt, vi satsade mer på skor som tål blöta i och med att vi bor på landet. ;) Extra kläder minskade en aning, dock och jag lät barnen ta mer eget ansvar att komma ihåg gympapåse, läxor osv.
Ja, tänkte att det kan vara bra, har extra galonisar hemma som jag tänkte hänga dit och även extra stövlar att ställa där

I mellanstadiet har dom nog inte galonisar längre, en regnjacka och tjock tröja (att ha som ev foder) samt stövlar brukar väl vara käckt. Minns inte ens att jag hade extra grejer i skolan då längre faktiskt! :)
Dagens ungdom som går i 4-6:an (om det är det du menar) är ju väldigt mycket mognare och leker inte ens på samma sätt som vi gjorde. (Född 89).
Tror det skulle vara lite pinsamt för dom om du tog dit ett gallonställ, möjligtvis termo sen under vintern för de dagar då de gör snöaktiviteter :)

Vi har gjort som @Snurrfian. Stövlarna användes inte så de blev bortrationaliserade rätt snabbt. Extra jacka som tål regn samt extrastrumpor hade min äldsta på hyllan i sexan. Regnbyxor/utebyxor används sällan, men det känns bra för mig att veta att det finns att tillgå i allafall ;).
P

I mellanstadiet har dom nog inte galonisar längre, en regnjacka och tjock tröja (att ha som ev foder) samt stövlar brukar väl vara käckt. Minns inte ens att jag hade extra grejer i skolan då längre faktiskt! :)
Dagens ungdom som går i 4-6:an (om det är det du menar) är ju väldigt mycket mognare och leker inte ens på samma sätt som vi gjorde. (Född 89).
Tror det skulle vara lite pinsamt för dom om du tog dit ett gallonställ, möjligtvis termo sen under vintern för de dagar då de gör snöaktiviteter :)
Det beror nog väldigt mycket på var man bor, mina barn har gått i en skola på landsbygden, de har lekt betydligt längre än vad jag gjorde som började åk 5 i en skola i ett samhälle. Där fanns det helt plötsligt inga möjligheter att leka längre. Så jag som är född -78 lekte mindre när jag gick i femman och sexan än vad min barn göra/gjorde i samma ålder.

Det beror nog väldigt mycket på var man bor, mina barn har gått i en skola på landsbygden, de har lekt betydligt längre än vad jag gjorde som började åk 5 i en skola i ett samhälle. Där fanns det helt plötsligt inga möjligheter att leka längre. Så jag som är född -78 lekte mindre när jag gick i femman och sexan än vad min barn göra/gjorde i samma ålder.
Är säkert så att det beror på var man bor, vi bor oxå på ett mindre ställe och här leks det fortfarande sen vet jag inte om det har betydelse om man skulle ha galonisar eller någon annan typ...

I fyran på min skola har de allra flesta gummistövlar ännu (stor skola i vanlig stadsdel dvs inte landet), många har antingen allväderställ ELLER regnkläder ex galon vi är ute innan skolan börjar, 30 minuter på förmiddagen och runt 30-40 minuter vid lunch så regnar det hinner de bli rejält blöta utan.

På vår skola leker då barnen LÄNGE även i sexan, det var mkt knutgubbe, sandmark och fotboll förra året för våra sexor.

Jag tror det handlar om kultur mer än att så här är det bland dagens barn.

När vi hade sexorna på högstadiet så blev det betydligt mkt mindre lek än nu när de går kvar på mellanstadiet. STOR skillnad.

I fyran på min skola har de allra flesta gummistövlar ännu (stor skola i vanlig stadsdel dvs inte landet), många har antingen allväderställ ELLER regnkläder ex galon vi är ute innan skolan börjar, 30 minuter på förmiddagen och runt 30-40 minuter vid lunch så regnar det hinner de bli rejält blöta utan.

På vår skola leker då barnen LÄNGE även i sexan, det var mkt knutgubbe, sandmark och fotboll förra året för våra sexor.

Jag tror det handlar om kultur mer än att så här är det bland dagens barn.

När vi hade sexorna på högstadiet så blev det betydligt mkt mindre lek än nu när de går kvar på mellanstadiet. STOR skillnad.

Hos oss är de oxå ute väldigt mycket och leker i skogen bakom skolan så ordentliga kläder behövs verkligen. Dottern i femman har fortfarande galonställ och det funkar bra.

Liknande trådar

Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 473
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 499
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 305
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka