Mellanprissadlar, hur bra?

pinky

Trådstartare
Typ Piab, Hubertus, Kloster-Schöntal, Zaldi, HdR m.fl, hur bra är de när de har några år på nacken?

Tänker såklart främst på dressyrmodellerna, hur de är att rida i osv.

Har tittat på ett par Piab-sadlar (Red Line tror jag det var) och de har sett mycket fina ut trots att de var 8-10 år gamla. Vågar man köpa en sådan, tro, eller har de några kända problem och skavanker man ska se upp med?

Jag tittar annars mest efter lite dyrare märken, men det vimlar ju av dessa sadlar så det skulle ju onekligen öka på urvalet lite.:d

Sv: Mellanprissadlar, hur bra?

Jag har ridit i en Piab som var rätt gammal, säkert 10 år i alla fall och den var super! Red i den i ca 2 år och den var mkt bra faktiskt, fin i lädret och stoppningen och skön att rida i. Ville ha en sån till min egen men det blev inte så...

Hubertus tycker jag är vedervärdiga, min mamma har en sån och har haft en till lånad häst. Ingen höjdare, obekväma och konstig hal yta på lädret. Skulle aldrig välja hubertus faktiskt!

Piab är kanske ganska bra sadlar, då?:)

Hubertus har jag bara tittat på nya, och nya sadlar är inte så trevliga... Var det en äldre, använd sadel du menade?:crazy:

Har ridit i både nya och äldre. Min mamma köpte en ny och den har jag avskytt sen första dagen. Till en lånehäst så fick jag med den uråldrig Hubertus som var lika obekväm fast hårdare att sitta i. Dessutom tycker jag att de ligger illa på många hästar. Men som sagt Piab har jag bara bra saker att säga om!

Jag har två hubertusar som jag hatar, den ena har en alldeles för bred midja för mig och den andra är hård som en träplanka.
En av våra ridskolehästar har en piab, den är bra. Man får bra stöd, den är mjuk och man får bra sits i den.
Av HdR får man en ganska konstig sits, men den är skön och Fletcher modellen har bra hoppstöd.

Piab = underbara.
Hubertus = hemska.

Jag har under årens lopp ägt två Hubertussadlar, och älskat båda :love: Hubertus är ett helt OK märke, men man ska se upp med de nya sadlarna eftersom de lätt kan vara snedstoppade.
HdR har jag haft en, men det var en hoppsadel. Jättebra sadel av mycket hög kvalité.

Immer

Jag har en Zaldi Atlanta som jag tycker är helt perfekt, den är djup i sitsen, har stora utanpåliggande knästöd som är mjuka = inga skav ( som man fick i min gamla Lovatt & Ricketts :mad:)
Tyvärr har hästen ändrat form och den passar inte längre :cry:

hade en hdr sadel till min förra häst som jag köoppte ny (visseligen en hoppsadel). Jag älskade den den första månaden och den var hur go som helst att sitta i. Men den blev så "packad" undertill så att hästen fick tryckmärken av den eftersom när den packades ändrade den formen... även om de är super goa att sitta i så skulle jag aldrig köpa en sån igen. Numera blir den dyra sadlar för jag tycker att (åtminstånne de jag har/haft) har varit bekväma och inte tryckt på hästens rygg nånstans. Man kan ju kolla efter de lite dyare sadlarna fast begagnade så får man dem till ett vettigt pris

jag har en hubertus jubilee som jag ääälskar! man får automatiskt perfekt(!) sits o den är mjuk att sitta i o bra stöd fram o allt :love: har ingen häst som passar sadeln och kan ändå inte göra mig av med den!

Jag har haft en Kloster Schöntal för hundra år sedan.

Med dagens mått mätt så är det en hård sadel, men jag hade en stubben innan så det var liksom ingen skillnad.

men sadeln var det inget fel på annars. Och det räknas som en kvalitets sadel

Tänk också på att det går mode i sadlar.

När jag började rida som vuxen igen - då skulle ALLA ha Kieffer, nu är andrahansvärdet i botten

Senast ändrad av en moderator:

jag rider i en gammal piab på en ponny jag hjälper till med och jag gillar den inte alls! hård, hal och små dåliga stöd, men sen är väl jag ganska bortskämd med min egen sadel;) har haft en zaldi atlanta som jag tyckte om jättemkt, djup sits, bra läder och stora stöd:love: kan verkligen rekomendera den om man vill ha en lite billigare sadel med kvalite.

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Utrustning Jag behöver två sadlar till min häst förslag på modeller, hoppsadel som är ordentliga knästöd och dressyrsadel som är djup och...
Svar
1
· Visningar
890
Senast: caballus
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 872
Senast: Jeronimo
·
Hästmänniskan Då jag blev gravid med tvillingar och mådde dåligt redan från 3 månaden, bestämde jag mig för att lämna ut min unghäst, 5 årig fbl...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 370
Senast: bambam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V