Mellan skänkel o hand

finapina

Trådstartare
Hej! Finns det några tips på hur man får hästen att gå bättre mellan skänkel o hand? Har lite problem m detta. Vad gör man för fel om den går bakom hand?Åtgärder? Tycker oxå det är svårt att få hästen o ta stöd på bettet o gå i rätta formen. Lyckas korta stunder men sen "tappar" jag det. Hur ska jag hitta tekniken o känslan för detta? Hjälp! Ska jag aldrig få till det "på riktigt".:confused:.Tacksam för goda råd.
 
Sv: Mellan skänkel o hand

mer skänkel, är det korta och enkla svart...
När du inte har stöd i handen och/eller hästen går bakom hand, så beror det på att den inte är tillräckligt aktiv bakifrån (eller trött)
 
Sv: Mellan skänkel o hand

Jag tycker det enklaste sättet att få hästarna riktigt mellan hand och skänkel är genom att aktivera hästarna hela tiden och skita i formen så länge. Rejält med framåtbjudning, och sen så ger man hästen en ny signal var 8-10e steg, tex. öka, minska, lägg en volt, byt varv, flytta, övergångar, övergångar, övergångar osv.
I alla fall på mina hästar finns det inget som är mer dödande för bakbensaktiviteten än att bara rida på och hela tiden tänka på formen. Det är lätt hänt då att man bara tittar på vart huvudet är och då hamnar fokusen på handen och inte skänkeln. Formen ska komma bakifrån, skit i om hästen går med näsan i vädret den första halvtimmen - så får det vara. Fokusera på bakbenen, håll hästen aktiverad och uppmärksam. Då funkar det för det mesta, i alla fall på mina hästar.
 
Sv: Mellan skänkel o hand

Hej! Finns det några tips på hur man får hästen att gå bättre mellan skänkel o hand? övergångar och tempoväxlingar! Har lite problem m detta. Vad gör man för fel om den går bakom hand?tuff hand och eller dålig framåtbjudning. Åtgärder? 1. Träna på din handställning, tummen upp, knogarna mot varandra (finns mer tips om du behöver) och hitta flexen (gummibandet) i armbågen 2. hitta bjudning i hästen, genom ex. övergångar, tempoväxlingar, eller ta ut den på en skojig uteritt oftareTycker oxå det är svårt att få hästen o ta stöd på bettet o gå i rätta formen. Lyckas korta stunder men sen "tappar" jag det. Hur ska jag hitta tekniken o känslan för detta? hitta en annan häst att träna detta på, som har bra kontakt med munnen, för att hitta känslan för hur kontakten ska kännas, sedan kanske också rida på en annan häst för att känna bra bjudning om det är svårt att hitta på sin egen ( bra bjudning - då det känns mera som att man släpper iväg hästen snarare än schasar iväg den) Hjälp! Ska jag aldrig få till det "på riktigt".:confused:.du vill du kan du ska :D Tacksam för goda råd.
Mellan hand och skänkel är ofta mycket mera abstrakt än vad man tror och kan inte definieras hur som helst, det är inget man direkt pekar ut på bild, utan -mellan hand och skänkel- är en känsla som ryttaren känner då hon har hittat samverkan -mellan hand och skänkel- ; )
 
Sv: Mellan skänkel o hand

jag värmer upp min häst i väldigt fri form, skritt trav å galopp, han får ha huvudet var han vill tills han är varm i musklerna. Efterhand får jag naturligt ett stöd i handen men jag följer fortfarande med med handen och driver, flyttar rumpan utåt, skänkelvikningar- just att flytta rumpan är effektivt, då tänker varken häst lr ryttare på var huvudet är. Samtidigt gäller det att ryttaren är stadig i sin sits, på min häst måste man vara rätt över och känna att man är stark i magen, då blir min häst oxå i "uppförsbacke"-känsla.
 
Sv: Mellan skänkel o hand

Problemet är att hon tidvis vill gå i lång o låg form, blir framtung o hängig. Men jag antar att bakdelens aktivitet är för dålig då, så rida mera fram är lösningen ?
 
Sv: Mellan skänkel o hand

Gah, egentligen har jag ingenting att tillföra här, men det du beskriver är anledningen till att jag faktiskt slutade rida helt :crazy: De sista två åren på ridskolan harvade jag runt och fick inte till det - alls. Ingen aning om vad som saknades.

Hoppas att du kommer loss från problemet snart, det är fasiken inte kul att trampa runt i samma ruta för länge :(

//Rogan
 
Sv: Mellan skänkel o hand

gör mkt halvhalter, både i skritt o trav, och driv ur halvhalten och se till att hästen lyssnar på sekunden framåt. Du ska hela tiden ligga steget före, du ska kunna välja var du vill ha hästens huvud men den ska fortfarande vara framme för skänkeln och lätt i munnen. Ta hjälp av DUKTIG instruktör, kan va svårt att få till själv.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 812
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp