(Mellan)schnauzer?

Lupin

Trådstartare
Eftersom blivande exet tar vår vovve i skilsmässan så är jag på jakt efter ny hundkamrat och har fastnat lite extra för mellanschnauzer. Formatet o hårlaget men även mentaliteten. Men jag har inte så stor egen erfarenhet av dem.

Någon här som kan berätta mer? Finns det nåt att tänka på med just mellanschnauzrar som man ska se upp med eller liknande inför valpköp? Om någon vet nån speciellt bra kennel och även om det finns nån kennel man ska undvika (fast pm:a isåfall...)?

Tacksam för alla inputs! :bow:

Sv: (Mellan)schnauzer?

Jag har två och jag gillar rasen skarpt. Har haft andra raser, men denna är den jag trivts bäst med. Kommer inte byta ras.
Jag tycker det är en bra all-roundhund. Den kan följa med på det mesta, och den kan även vara en knähund :love:

Vet inte om jag kan säga att det är något speciellt man ska tänka på med just schnauzer. Möjligtvis pälsen då. Att den ska trimmas, och kan man inte det själv så kostar det en slant. Vill man ställa ut måste man trimma oftare, annars räcker det nog med 3 ggr per år.

Jag har haft två tikar och de var härliga. Den yngre, dotter till den andra, var ganska tuff och hanarna i den kullen vara också ganska tuffa. Inte elaka, men tuffa och orädda. Mina var peppar och salt och de är lite strävare i pälsen än de svarta. Vi ställde inte ut dem, så vi klippte med maskin för det mesta. Det sägs att det förstör pälsen så att den ej går att trimma mer, men det hände inte med våra. De är lagom stora, ganska lugna, vaktar (säger till när det kommer någon) och våra var duktiga på stötande jakt samt eftersök.
Jag kan rekommendera mellanschnauzer varmt och skulle gärna skaffa en igen.

Att det är en trimras ser jag enbart som fördel! Speciellt efter att ha levt med en ständigt fällande schäfer...hehe. Har haft trimhund tidigare (broken coated parson jack russel) som jag trimmade själv.

Har hört att om man maskinklipper en svart schnauzer så blir pälsen grå o det är så fult. Trimmar hellre även om det tar tid o kostar lite pengar. Å andra sidan slipper man tussarna överallt.

Kul att ni båda som svarat bekräftar mina tankar. Då var jag ju inte helt fel ute!

Min hund är inte ful ;)

Jag har en äldre svart schnauzer som jag måste klippa med maskin, tyvärr..

Hans uppfödare gjorde honom så illa när vi skulle trimma honom första gången att han HATAR allt vad pälsvård heter...

Jag har försökt i 8 år att få detta att släppa men tyvärr går det inte.

Och han är INTE ful .... :devil:

Oklippt
Sitterisnn.jpg

Klippt
Sitterpvgen.jpg

Han ser jättefin ut! Kan dock inte se hur färgen är...har han blivit grå av klippningarna?? Riesenschnauzrar klipper man ju oftast o inte blir väl deras svarta päls grå? Det är ju bara nåt jag har hört...att de ska ändra färg o jag tycker ju svarta är mycket snyggare än grå!

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 855
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar