Mellan hand och skänkel?

Låter jättebra!

Om jag rider på rakt spår då, och han går emot handen, vad gör jag för att hitta "hem" igen?

Det är samma sak där du ställer hästen utåt tills du får stöd och sedan försöker succesivt rakställa den. Men glöm inte bort att driva också, så din ridlärare har nog en poäng där ;). Det handlar om att länga ut den yttre sidan.

"Men att separera hand och skänkel går emot all kunskap om ridlära."

Så du menar att Baucher, "grundaren" till den klassiska dressyren har fel? Läs hans och flera andras ridläror så inser du nog ett och annat om konsten att rida :angel: :smirk:

Du driver ju för att få hästen att ta i mera med sina bakben. du ska få mera kraft så att hästen orkar bära sig.

Och då skolar man bärkraften, du kan inte få en häst att orka mer enbart genom att driva mer.

Om du håller i tygeln och INTE driver, då knäpper den av i nacken.

Hur har du utbildat din häst?? Har man en lätt kontakt i tygeln och sitter still med sätet och skänkeln skall väl inte hästen knäppa av i nacken för det ,då har man gjort fel

Men då håller du ju din häst i ett grepp mellan hand och skänkel.
Dom flesta ryttarna och tränarna lär ut att hand och skänkel skall separeras. Det innebär ju inte att man håller ett hårt tag om tygeln eller att man har järnskänkel. Om du använder hand och ben samtidigt så har du ju dragit ihop hästen i en form, den går ju inte där självbärigt då.

Du skall ju kunna släppa på tygeln och hästen skall kunna gå kvar i formen utan att falla isär eller öka takten osv

Det häftigaste som finns är att rida med relativt lös tygel och när man lägger på benen växelvis så ökar inte hästen farten framåt utan hästen kommer mer under sig och bär sig i en fantastisk uppförsbacke nästan så man ramlar av baklänges.

Det har jag lyckats få mer och mer nu (hemma iallafall inte på tävling än) och fy fan vilken trav man kan hämta ur det. :love:

Jätte bra skrivet :D
Jag gör som elizabet skriver,, (samma tränare kanske :confused: :idea:)
Förutom att när jag ber hästen skritta så öppnar jag mina skänklar,, fast det syns inte, men hästen känner..

Att hålla i en häst låter bara löjligt, hästen är starkare än dig och försöka driva ned hästen "på betet" är inget annat än att lära hästen böja på nacken. och en häst kan böja på nacken utan att arbeta med ryggen eller bakbenen. Så en böjd nacke är ingen garanti för att hästen arbetar.

Använder svarsknappen men riktar mig till de flesta trådskrivarna:

Okej - oenighet förefaller råda i frågan! Om jag utgår iffrån mig själv så har jag bara ridit för "moderna" dressyrtränare, och samtliga har klagat på att jag rider för mesigt, dvs med för lite drivning och för långa tyglar. Och de har fått mig att driva mer, och ha mer stöd i handen. Drivningen har jag förlikat mig med förutom att jag är så jävla bekväm ;) men att hålla med stöd i handen och att "hålla emot" när hästen stretar mot tygeln känner jag mig himla obekväm med. Men jag måste säga att jag tycker att det ni skriver är för otydligt många gånger för att jag ska förstå hur jag egentligen ska göra, rida med fjäderlätt stöd och i balans och allt, och att rida skolor - javisst, men visst går det väl att rida skolor på lång tygel och med hästen spjärnandes mot tygeln också, men det blir jävligt dåliga skolor.....

Fejko gav konkreta råd om att ställa utåt, tex, det är till den nivån jag vill komma, snälla ni andra, precisera vad ni menar - jag tjatar för att jag VILL VETA hur ni gör, hur det känns.....

försöka driva ned hästen "på betet" är inget annat än att lära hästen böja på nacken.

:rofl: Det lät avancerat Hur driver man ner en häst på betet, vallhundar?? :D

Men det går ju inte över ett internetforum. Läs böcker, gå på kurs etc :)

Flera böcker finns att låna på biblioteket om du inte vill köpa. Bent Branderups båda böcker, Heather Moffetts Enlightened Equtation (på engelska), Sally Swifts båda böcker etc. Att gå som fotfolk på någon kurs (försök komma till någon av de bättre tränarna, det lönar sig, var bor du? Så kan jag PMa förslag) kostar inte alls särskilt mycket, men det är en bra början. Jag har lärt mig otroligt mycket på det när jag inte haft någon häst att rida.

Rid på din känsla! Om du inte är bekväm med att sitta och driva och hålla emot så gör inte det! Var lätt i handen och få en naturlig framåtbjudning i hästen!

Jag menar inget sånt.
Det finns inga absoluta rätt och absoluta fel. Utan allt är beroende på vad man vill göra.
Min egen får just nu lov att tappa tempo när hon samlar upp sig (dock vill jag helst inte att hon stannar helt från skritt eller saktar av till skritt från trav). Men jag vill ge henne alternativ! Jag vill lära henne att det finns ett annat sätt, och att det däremellan finns en gråskala där hon får välja var hon orkar vara.
Dessutom blir det lätt så med min häst iaf, att hon samlar upp sig - tappar tempo - tappar samling men behåller snigelfarten. :smirk:
Ett trick jag lätt gick på innan, dvs jag trodde att långsamt = bra eftersom det kunde innebära samling. Så gick hon där och såsade med böjd nacke och tyckte att allt var väl bra? :smirk:
Nu ber jag om lite mer än så.

Och jag drar en djup suck och önskar! att ridning bara vore så enkelt som att driva mer/mindre respektive dra mer/mindre i tyglarna och att det ena var rätt och allt annat fel. :smirk:

Bor i Gävle.
Okej, är intresserad av valda delar från modern dressyr och klassisk, vill rida mjukt men har en tendens till att få till för lite av allt och hästen går på bogarna med baken på släp, och det vill jag ju inte oavsett vilken skola jag ansluter mig till.

Klart man ska bejaka sina egna känslor och idéer, men ibland är det ju viktigt att våga prova det andra föreslår också, även om det inte ligger för en av naturen.

Tack för era råd hursomhelst, och fortsätt gärna debattera!

snälla ni andra, precisera vad ni menar - jag tjatar för att jag VILL VETA hur ni gör, hur det känns.....

Du är inte ensam om detta! Det är därför man går till en tränare och lägger ner tusentals kronor på tusentals ridtimmar! Jag tror inte att ett forum ens kan komma i närheten av vad en skicklig ridlärare och tränare kan åstadkomma vad gäller utbildning av ryttaren. :(

Det GÅR inte att förutse alla 10.000-tals kombinationer av saker som hästen och ryttaren tillsammans hittar på, och komma med bra och konstruktiva förslag på att ändra på och lösa dessa! Att ge folk en mall att rida efter, såsom "rid hästen mot yttertygeln" eller "driv mer med sätet" eller liknande kan lika gärna bli totalt fel.

Finns inga rätt och fel utan det blir rätt och fel efter den givna situationen.

Så här tolkar jag "Mellan hand och skänkel". Du vill komprimera hästen mellan hand och skänkel för att få den att ta mer vikt på bakdelen. Denna effekt får du dels genom att flytta bakdelen för skänkeln så att bakbenet träder in under kroppen dels genom att driva hästen framåt och fånga upp drivningen i handen. Felet många gör är att de rider för mycket med händerna, de "drar ihop" hästen med enbart tyglarna. Då får man en häst som "går på bogarna" Man brukar tala om att rida hästen bakifrån-och-fram (=RÄTT) och inte framifrån-och-bak (=FEL). Jag brukar tänka att du har en flaska med en gas som pyser ut, handen ska vara som en kork man sätter i flaskan för att förhindra att gasen strömmar ut.

Sedan har du det där med rakriktning. Du vill ha en häst som arbetar lika mycket med båda sidorna av kroppen. Alla hästar har en stark och en svag sida men man strävar efter att få sidorna så jämna som möjligt. Tänk dig att du rider på en volt i vänster varv. Hästen måste då kliva på mer med yttersidan eftersom det voltspåret är större på den sidan. Om hästen känns svår att ställa åt vänster är det högersidan som är svag då hästen inte orkar trampa på och sträcka ut yttersidan. Detta kan man i viss mån kompensera genom att ställa hästen utåt, men du måste samtidigt driva på på yttersidan för det är ju egentligen den sidan du vill länga ut.

Fejko och jag går nog hos samma lärare :)

Just så tänker jag och försöker jag göra, och jag tror den otäcka känslan jag vill bli av med är när det blir "framifrån- och -bak" istället för tvärt om, när man låser fast tygeln istället för att fånga upp, och det för man för att det finns inget att fånga upp, ingen energi egentligen utan bara motstånd och det är SEGT i handen.

Okej, mera drivning, speciallt på den svaga sidan alltså, med lite ställning utåt, kanske?

Ska prova, tyvärr inte nu - hästen är halt sen igår.... suck.

Ok, men då tänker vi lika, ville bara ha det lite mer utförligt vad du menade :)

I alla initialskeden, när hästen lär sig något nytt, då låter jag den alltid gå långsammare för att den ska kunna tänka på vad den gör. Likadant när jag lär mig ;)

Precis, och korta, korta pass.
Ibland har en lektion bara tagit 5-10 minuter.
Jag upplever att denna metod är långt mer effektiv och inlärningen går fortare, än den gängse där man tjatar ihjäl samma sak och hästen ska springa 164 varv på ridbanan.

Jag tror snarare att grunderna för god ridning är desamma oavsätt om du kallar det dressyr, barock eller you name it...

En mycket bra instruktör sa en gång till mig: "En del av mina elever säger att de blir trötta i armarna av att rida. Då rider de fel! Man ska inte bli trött i armarna av att rida"

Jag tror att möter man för mycket motstånd hos hästen när man rider så bör man tänka om. Sedan är det ju så att Rom byggdes inte på en dag, det ÄR ett tragglande om man ska lära sig rida på samma sätt som om man ska lära sig spela piano. Det är också bättre med många korta pass en ett mastodontpass.

Lycka till och hoppas hästen snart är frisk igen!

För att inte tala om hur slut ryttarens hjärna är efter en ny koordinationsövning... (För all min ridning går ut på att lära MIG koordinera, hästen kan ju redan)
Igår testade jag en annan häst, efter 10 minuters "ridande" fick jag sitta av och gå och dricka 3 glas vatten, så trött var mitt koordinationssystem...

Ibland räcker det nästan med EN minut :D

Mitt mål är att hästen alltid ska gå ifrån mig i hagen (om jag gjort alldeles rätt vill han nästan inte gå iväg :D ) och vara positivt inställd till det vi har gjort, oavsett vad det är vi har gjort.

Att då hålla på och tjata tills hästen gör fel (för om man inte slutar när den gör rätt provar den ju andra saker för att se om det är det man menar) gör bara att båda går därifrån missnöjda.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 237
Senast: Elendil
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 843
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Jag behöver verkligen hjälp😣 Fick hem en ny häst här för några dagar sedan dom skulle vara guda snäll och trygg, tanken var att han...
Svar
8
· Visningar
1 867
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur