Ja nu kan jag ju inte hubbla på mycket mer än så pass långt som jag har kommit,
Men där jag har börjat är att hästen ska balansera upp sig själv, på enkelt spår och följa dina direktiv direkt utan motsättningar, fram tills du ger ett nytt direktiv. Jag rider på singel hjälper dvs. Driver växelvis, använder rider på en tygel & tar hjälp utav en skänkel vid övergångar.
Skulle börjat i skritten, halvhalter tar jag genom en liten cirkel på aktuell tygel, en cirkel som går emot mig. en cirkel som blir handfast under en tid är en halt, och att sen fortsätta med halvhalter ger en övergång till en ryggning.
Det jag börjat med är helt enkelt skritta, genom ett lätt tryck i sidan med ytter skänkel, lyssnar hästen inte så direkt på med spö som förstärkning. Sen vill jag sitta rakt upp och ner och att hästen ska skritta på runt ett fyrkant spår. Många hästar kommer att gå sin egen väg, kanske gå innåt, gena i hörnen osv. Genom att ge hästen val om den inte följer det du säger, så att det alltid blir så jobbigt som möjligt att inte göra just det du vill, så som att trampa runt på en mindre cirkel ev även något bryskt göra ett sk nödstopp det är att man tar handfast i tygeln, gör en halt ( dock aldrig någonsin dra bakkåt ) ev även rygga något steg för att verkligen förstärka. När hästen följer dina direktiv på raktspår, börja med böjjt, vill hästen luta sig innåt på böjjt spår & flyter iväg, gör halt flytta hästen åt motsatt håll i en bakdelsvändning för yttertygeln ( i bakdelsvändningen, blir altså innertygeln i den tidigare volten & den tygeln man generellt rider en volt på, även om man ska kunna rida en volt på både ytter och inner )
Hästen ska nu altså, oftast göra det du ber den om ( vägvis ) och börjar även bli lite mer balenserad på böjjtspår, faller inte innåt eller faller iväg. Man vill ju att hästen ska förflytta sig med hjälp av sina muskler i stället för sin vikt, att den ska trampa i och igenom varje steg och bära upp sig själv, jag vill inte sitta och bära upp min häst han väger många hundra kilo mer än mig! eftersom du direkt säger till hästen med hjälp av spöet både vid drivning och halvhalter/halter, har du förhoppningsvis nu en häst som svarar direkt och uppmäkrsamt på dina singel hjälper. En häst som har börjat tugga och slappnar av, går igenom hela kroppen i skritten.
Då är det för mig dags att börja korta upp hästen och börja rida mer på kortare tygel, och det jag strävar efter är en fågellätt kontakt, vilker jag har GRYMT svårt för personligen, jag vill alltid ta aldeles för mycket i hästens mun. Men för att få koppling bakifrån och fram behövs inte mer än just kontakt med munnen och hästar är känsliga - så den kontakten behöver bara vara sååå liten och lätt. Och eftersom jag så mycket som möjlig vill att han ska bära sig själv, och dessutom göra det så lätt för mig som möjligt ( slippa bära häst ) så strävar jag efter en så lätt kontakt som möjligt.
Nu när du börjar med tex öppna/sluta, kommer hästen börja träda in mer under sig, flytta gör jag genom tygelns trängande tygeltag & man får då balensera så att det ibörjan inte blir mer tvärning än vad hästen klarar av. och genomhalvhalter igenom övningen ber man hästen att trampa och hålla sin egen vikt istället för att fallaiväg och bara falla undan, man ska kunna gå ett steg i taget med en halt i mellan varje stag utan problem. kunna växla öppna/sluta/bakdelsvändning/framdelsvändning/ utan problem när hästen går lugnt och trampar utan att spänna sig igenom detta, med fågellätt kontakt och du behöver inte driva något, för hästen ska veta att du redan bett om drivning tidigare och att du menade det och att han skulle fortsätta tills du bad om något annat även om du ber om mer, så som en förflyttning åt sidan.
Vid det här laget om hästen går emot tygeln skulle jag vibrera tills han släppte. För han trampar själv, och använder sig av Sina muskler för att bära runt Sin vikt, eftersom han inte använder sig utav vikten för att förflytta sig på samma sätt behöver han inte mig som en stöd pelare som tar emot och fångar upp. Vill inte ha en hängande häst, och vill inte behöva sitta och trycka fram min häst. Visst ska hästen samla upp sin energi men för det behövs inte något tryck eller hållemot.
Nu har jag inte fått med allt som varit, svårt att skriva ned allt, plus att man glömmer en del. Men i grova drag är detta den väg jag rekomenderar för att komma bort i från situvationen, hur mycket ska jag behöva dra i min häst.