Mellan hand och skänkel?

Lotus

Trådstartare
Man får ju ofta höra att man ska rida hästen mellan hand och skänkel, och när tex min instruktör rider min häst eller hjälper mig tycker jag att hästen går i en ganska bra form, även om jag personligen skulle vilja ha lite mer resning av den nedre delen av halsen direkt efter manken, om ni förstår mig.

Men jag har funderat på det där med att driva hästen in i handen, hur ska det egentligen kännas? Speciallt i det ena varvet är min häst inte alls så pigg på att mjukna in i handen när jag driver, och enligt instuktören ska jag då driva mer. När jag gör det kommer jag ju så småningom till en punkt där hästen "ger sig", och det känns ok.

Men jag har börjat undra nu - knäcker den inte nacken eftersom jag håller emot bara? Svårt att säga naturligtvis, men förstår ni känslan jag försöker förmedla - när hästen spjärnar emot tygeln och jag driver - då spjärnar den ju ännu mer en stund, och sen ger den sig - är det alltid dit man vill komma?

Det låter som om jag verkligen knäcker av min häst, men jag fösöker vara rörlig i hand och följsam, men då spjärnar han ju så länge det bara går om han är på det humöret, så vad gör jag?

//Undrar en mjukis...

Uttrycket mellan hand och skänkel är ett uttryck som så många andra har missuppfaffats av dagens ridlärare.

Uttrycket betyder att hästen ska vara lösgjord mellan händerna (att den ska flytta sig för tygeln, alltså i sidled, trängande tygeltag) och mellan skänklarna. Det ska alltså inte vara mellan hand och skänkel, utan mellan händerna för sig och mellan skänklarna för sig (om du förstår?). Du ska alltså inte driva hästen mot en mothållande tygel (vilket egentligen är hur ologiskt som helst, men det är ju mycket i ridningen eftersom det missuppfattats).

Kika gärna in på barockforumet, det känns som om du skulle få ut mycket av tankegångarna där :)

Okej - nu blev det ju ännu mer förvirrat... :confused:

Jag har alltid tyckt att det är märkligt att ge det för mig tvetydiga budskapet att driva mer samtidigt som jag bromsar i tyglarna, men då har jag fått förklarat att drivningen ju inte alltid betyder "framåt" utan även "uppåt", så då har jag köpt det och ridit med drivning och stöd/förhållningar i tygeln. Att man ska driva hästen fram till tygeln, brukar det ju heta.

Men du säger något annat, alltså? Att det är två separata "funktioner" på tygel och skänkel? Brukar läsa på barockforumet och gillar många av ideerna men har inte sett i verkligheten, eller förstått allt då tydligen.

Förklara gärna mer!!!

Finns inget SKA i ridning.

Alla olika tränare har sina egna ideal för hur man ska rida en häst, och hur man kommer dit.

Det bästa är helt enkelt att försöka lära så mycket som möjligt och sen bilda sig en egen uppfattning om hur man tycker att det SKA vara.

I MINA ögon, ska det finnas en koppling frammit från och bak, inte nödvändigtvis mellan skänkeln och handen, utan en koppling som går i från hovspetsarna i bakbenen och fram i munnen på hästen. Hela häst kroppen ska i fungera i samspel och balans med sig själv mentalt och fysiskt.

Hästen slappnad av i käken när den hamnar i balans och är avslappnad mentalt, börjar tugga lite på bettet och huvudet faller ned något, man kan länga korta tyglarna och hästen följer handen hela tiden avslappnat utan att dra upp huvudet eller spjärna i kroppen eller hamna i direkt obalans. Själva Kröken kommer när man kommer såpass långt i ridningen att hästen kröker in bakbenen och välver ryggen. Att driva och hålla är tack gode gud et ridsätt som jag alltmer börjar komma ifrån, istället försöker jag erjbuda hästen att själv välja var den vill placera huvudet och försöker koncentrera mig på resten av häst kroppen. När allt fungerar i kroppen på hästen kommer även kröken, utan något dra och håll. Så jag rider nu börjar man med balans och ledar skap, fortsätter med bärighet för att sedan efter det börja jobba mer med böjning, ställning, svung, form mm.

Okej, balans och ledarskap låter bra - men hur gör du rent konkret?

Min tränare är ingen hårdför typ som det kanske låter, men jag förstår hennes idé om att man måste ha energi i hästen för att den ska orka bära sig, och det får man genom drivning bakifrån, men för att hästen inte ska springa framåt måste energin samlas upp i hästen, om jag fattat rätt. Jag tycker att det låter logiskt, iallafall.

Det jag inte är med på är vad jag gör eller inte gör när min häst stretar emot tygeln, hur jag ska hantera det. Jag kan antingen röra händerna för att få stumheten att försvinna, men det jag jag ju fått för mig är fel, eller så kan jag sitta stilla med handen och kort tygel och han "hänger" fast medan jag fortsätter som vanligt, jag kan prova att driva mer eller att driva mindre, eller länga tygeln. Det är mina förslag - har du några andra som jag kan praktisera?

Ursäkta om jag låter sur men jag tycker det finns så många stora fina ord som jag egentligen inte tror att så många förstår när det väl kommer till kritan... Mellan hand och skänkel är ju uppenbarligen ett sånt, och nu undrar jag lite mer konkret vad balans och ledarkap innebär för dig om du hamnar i ett läge när hästen går emot handen, helt enkelt.

om man driver fram en häst samtidigt som man håller emot blir effekten nog mest ngt åt att hästen blir förvirrad. För att rida hästen uppåt får man rida mkt öppna , ökningar och minskningar som gör att hästen "sätter" under sig. Du kan alltså driva fram ett steg sedan göra en förhållning för att sedan driva fram igen osv. men aldrig båda samtidigt!

Ja nu kan jag ju inte hubbla på mycket mer än så pass långt som jag har kommit,

Men där jag har börjat är att hästen ska balansera upp sig själv, på enkelt spår och följa dina direktiv direkt utan motsättningar, fram tills du ger ett nytt direktiv. Jag rider på singel hjälper dvs. Driver växelvis, använder rider på en tygel & tar hjälp utav en skänkel vid övergångar.

Skulle börjat i skritten, halvhalter tar jag genom en liten cirkel på aktuell tygel, en cirkel som går emot mig. en cirkel som blir handfast under en tid är en halt, och att sen fortsätta med halvhalter ger en övergång till en ryggning.

Det jag börjat med är helt enkelt skritta, genom ett lätt tryck i sidan med ytter skänkel, lyssnar hästen inte så direkt på med spö som förstärkning. Sen vill jag sitta rakt upp och ner och att hästen ska skritta på runt ett fyrkant spår. Många hästar kommer att gå sin egen väg, kanske gå innåt, gena i hörnen osv. Genom att ge hästen val om den inte följer det du säger, så att det alltid blir så jobbigt som möjligt att inte göra just det du vill, så som att trampa runt på en mindre cirkel ev även något bryskt göra ett sk nödstopp det är att man tar handfast i tygeln, gör en halt ( dock aldrig någonsin dra bakkåt ) ev även rygga något steg för att verkligen förstärka. När hästen följer dina direktiv på raktspår, börja med böjjt, vill hästen luta sig innåt på böjjt spår & flyter iväg, gör halt flytta hästen åt motsatt håll i en bakdelsvändning för yttertygeln ( i bakdelsvändningen, blir altså innertygeln i den tidigare volten & den tygeln man generellt rider en volt på, även om man ska kunna rida en volt på både ytter och inner )

Hästen ska nu altså, oftast göra det du ber den om ( vägvis ) och börjar även bli lite mer balenserad på böjjtspår, faller inte innåt eller faller iväg. Man vill ju att hästen ska förflytta sig med hjälp av sina muskler i stället för sin vikt, att den ska trampa i och igenom varje steg och bära upp sig själv, jag vill inte sitta och bära upp min häst han väger många hundra kilo mer än mig! eftersom du direkt säger till hästen med hjälp av spöet både vid drivning och halvhalter/halter, har du förhoppningsvis nu en häst som svarar direkt och uppmäkrsamt på dina singel hjälper. En häst som har börjat tugga och slappnar av, går igenom hela kroppen i skritten.

Då är det för mig dags att börja korta upp hästen och börja rida mer på kortare tygel, och det jag strävar efter är en fågellätt kontakt, vilker jag har GRYMT svårt för personligen, jag vill alltid ta aldeles för mycket i hästens mun. Men för att få koppling bakifrån och fram behövs inte mer än just kontakt med munnen och hästar är känsliga - så den kontakten behöver bara vara sååå liten och lätt. Och eftersom jag så mycket som möjlig vill att han ska bära sig själv, och dessutom göra det så lätt för mig som möjligt ( slippa bära häst ) så strävar jag efter en så lätt kontakt som möjligt.

Nu när du börjar med tex öppna/sluta, kommer hästen börja träda in mer under sig, flytta gör jag genom tygelns trängande tygeltag & man får då balensera så att det ibörjan inte blir mer tvärning än vad hästen klarar av. och genomhalvhalter igenom övningen ber man hästen att trampa och hålla sin egen vikt istället för att fallaiväg och bara falla undan, man ska kunna gå ett steg i taget med en halt i mellan varje stag utan problem. kunna växla öppna/sluta/bakdelsvändning/framdelsvändning/ utan problem när hästen går lugnt och trampar utan att spänna sig igenom detta, med fågellätt kontakt och du behöver inte driva något, för hästen ska veta att du redan bett om drivning tidigare och att du menade det och att han skulle fortsätta tills du bad om något annat även om du ber om mer, så som en förflyttning åt sidan.

Vid det här laget om hästen går emot tygeln skulle jag vibrera tills han släppte. För han trampar själv, och använder sig av Sina muskler för att bära runt Sin vikt, eftersom han inte använder sig utav vikten för att förflytta sig på samma sätt behöver han inte mig som en stöd pelare som tar emot och fångar upp. Vill inte ha en hängande häst, och vill inte behöva sitta och trycka fram min häst. Visst ska hästen samla upp sin energi men för det behövs inte något tryck eller hållemot.

Nu har jag inte fått med allt som varit, svårt att skriva ned allt, plus att man glömmer en del. Men i grova drag är detta den väg jag rekomenderar för att komma bort i från situvationen, hur mycket ska jag behöva dra i min häst.

Som vanligt i hästsverige så menar 1000 personer 1000 olika saker med ett och samma uttryck. Lika bra att vi skrotar hela rid-fackspråket tycker jag. :smirk:

Min version av uttrycket:
När man ber hästen flytta tyngdpunkten bakåt händer det att hästen tappar tempot.
Då hjälper man upp lite genom att be hästen gå framåt. Detta kan, för en obalanserad häst (dvs typ 99,999% av alla hästar) göra att den "faller" lite på bogarna, eller iaf åt det hållet. Då ber man den återigen att flytta tyngdpunkten bakåt genom olika hjälper, varav en är handen.

Prova att stå rakt upp och ner framför en person, och slappna av (inte så att du viker knäna och sjunker ner på golvet men nästan.) Personen bakom agerar ryttare, och du agerar häst. Låt personen bakom hålla din balans åt dig. Fånga upp dig om du faller bakåt, och flytta fram händerna och ta emot dig vid axlarna om du faller framåt.
Lägg märke till att ju fortare "ryttaren" reagerar på att "hästen" har tappat balansen, desto mindre behöver hon ta.

Ok, detta var lite förenklat min version av ridning mellan hand och skänkel.

Det här är ju egentligen svårt att förklara utan att ha en häst att visa på.

Eftersom de flesta hästar inom den "vanliga" ridningen inte har lärt sig att skänkeln betyder 'trampa under mer' utan 'framåt', så har jag svårt att tro att det skulle kunna betyda 'uppåt' också. Att driva med 'framåt'-hjälper samtidigt som man håller emot (ofta med ganska stor kraft) gör bara hästen frustrerad och den LÄR sig aldrig att den ska trampa under sig. Ofta tar det ryttaren 20-30 minuter innan hästen "går på tygeln". En välskolad häst ska kunna göra det nästan direkt. En välskolad häst trampar under sig när den går i hagen, eftersom den LÄRT sig att det är skonsammare.

Om man lär hästen att skänkel betyder 'trampa under mer' (lite beroende på när man ger hjälpen) "behöver" man ju inte hålla emot i framdelen eftersom hästen då inte ökar tempot nämnvärt (beror också på hur du ger hjälpen iofs). Skänkelhjälper ska heller itne ges på båda sidor samtidigt (då borde hästen hoppa jämfota framåt om den skulle vara välskolad) utan på vardera sida växelvis när hästen är på väg att lyfta sitt bakben (för att korta skjuttiden) eller när den har benet i luften (för att få den att trampa längre under sig).

Jag tycker en bra liknelse vid hur det ska kännas är att energin framåt ska gå in genom bakbenen, ta en loop i människan och sedan fortsätta framåt och gå ut genom munnen på hästen. Många försöker behålla energin genom att stoppa energin från att flöda ut genom munnen, men då får du aldrig schwunget i steget utan hästen blir bara full av energi som den blir spänd av.

Handen ska fungera oberoende av skänkeln. Vid vissa tillfällen kan de samarbeta, men de ska aldrig "sitta ihop".

Bra beskrivning. Mellan hand och skänkel är ju hästen när den överlåtit sitt balanssinne åt ryttaren.
För mig står "mellan hand och skänkel" för den form jag erbjuder hästen. En ram för den att vara inom. Jag kan ändra ramen/formen och då ska hästen följa efter/anpassa sig. Viktiga beståndsdelar i min ram är skänkel, rumpa, hand, röst och ibland spö. (Spöet kan behövas för att få in hästen i ramen igen eller få den att fylla upp hela ramen.)

Okej, nu har jag försökt läsa, och jag håller ju med i sak - energin måste komma bakifrån för att hästen ska bära sig osv.

En undran bara - går aldrig era hästar emot handen för att de tycker att det är jobbigt eller nåt? Och vad gör ni då?

Klart man inte ska rida en häst i tex galopp innan den orkar, men för att orka måste man väl ändå öva, en häst som är otränad måste väl tränas för att orka? Inte att man sitter och nöter förtås, men tröttheten visar sig väl på något sätt, oavsett i vilken kondition man är, man har väl en gräns någonstans? Jag antar att det är när orken/styrkan/viljan brister min häst stretar i tygeln mot handen - vad ska jag göra då?

Hoppas ni förstår vad jag menar.

När hästen stretar mot handen är det som sgat ett tecken på att hästen inte orkar, oftast för att man krävt för mycket.

När man LÄR hästen en övning ska den aldrig få träningsvärk. Träningsvärk gör ont och får hästen motvillig.

När hästen börjar streta emot handen (behöver ju inte vara för att den inte orkar, kan vara att den inte är nöjd med något) när vi tex går i en öppna, då hejar jag på den och ber om ETT steg till. "Kom igen då! Du klarar det! Bara ett steg till!". När den då utfört det slutar vi för dagen. Som sagt, om man sitter och nöter och hästen får ont och blir öm så motverkar man träningen. Sen är det ju också frågan om vilken sorts muskelfibrer man är ute efter att träna osv. En dressyrhäst behöver ju kanske inte samma sorts kondis som en fälttävlanshäst.

Du driver ju för att få hästen att ta i mera med sina bakben. du ska få mera kraft så att hästen orkar bära sig.
Om du håller i tygeln och INTE driver, då knäpper den av i nacken.

Någon skrev att hand och skänkel ska separeras från varandra. Förstår inte alls det resonemanget. Det är just det som är det viktiga: Att hästen är mellan hand och skänkel och att det hänger ihop. Hela linjen från hästens bakben via ryttarens säte och via handen till hästen mun. Den linjen måste hänga ihop för att hästen ska kunna arbeta med hela kroppen.
Visst finns det olika åsikter om hur man skall rida. Men att separera hand och skänkel går emot all kunskap om ridlära. Sambandet mellan dessa är oerhört viktigt.

Om hästen kämpar emot i ena sidan skulle jag testa att rida hästen felställd ett tag tills du får stöd i handen. Sedan kan du gradvis ställa över tills du har hästen rättställd igen. Tappar du stödet går du tillbaka ett steg igen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 237
Senast: Elendil
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 843
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Jag behöver verkligen hjälp😣 Fick hem en ny häst här för några dagar sedan dom skulle vara guda snäll och trygg, tanken var att han...
Svar
8
· Visningar
1 867
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur