Melatonin och göra annat än sova.

Enya

Trådstartare
Det finns ju fler än jag här på buke med sömnproblem, och vad jag har förstått så tar flera här melatonin för att kunna sova. Hur tycker ni att det fungerar? Vad upplever ni för biverkningar?
Framför allt undrar jag om ni har upplevt någon biverkning som man kan uppleva på andra sömntabletter ibland, typ att man gör saker man inte minns att man gjort, märkliga saker som inte passar in liksom.

Jag tar melatonin och har regerat på att jag inte har koll på vad jag pysslar med på nätterna, förutom att sova, för det verkar som om jag gör mer än så alltså. Det låter ju onekligen lite märkligt eftersom jag inte har uppfattat att melatonin kan påverka på det viset som sömntabletter annars gör. Eller har jag fel?

Vill ju gärna ta dem så att jag kan få sova, men börjar tröttna på att göra konstiga saker som jag inte har något minne av, inget riktigt stort eller allvarligt, men ändå tillräckligt ovanligt, udda och framför allt nytt för mig, för att jag inte ska känna mig helt bekväm med det.
 
Hur mycket är dubbel dos för dig? ;)

Jag har tabletter på 2 mg och tar 2 varje kväll så det är alltså inte alls mycket, om jag förstått saken rätt.
 
Hur mycket är dubbel dos för dig? ;)

Jag har tabletter på 2 mg och tar 2 varje kväll så det är alltså inte alls mycket, om jag förstått saken rätt.
Hur menar du att du inte vet vad du gör, att du vaknar och stiger upp utan att minnas det, eller att du går i sömnen?
Jag tar melatonin ibland, mest mot jetlag. 10 mg somnar jag på, men är sen sömnig hela nästa dag. Nu provar jag 6 mg - blir fortfarande lite trött dagen därpå, men mer rimligt. Enda biverkningen jag märkt av är just sömnighet det närmsta dygnet efter jag tagit melatoninet, och muntorrhet när jag vaknar.
 
Aldrig fått biverkningar på melatonin hut mycket jag än ätit.
Det är väl det jag har för mig att det väl generellt är den samlade intrycket av melatonin också, att det är få biverkningar?
Den enda biverkningen jag fått är ju att jag inte somnar ens! :D Förutom detta nya märkliga nattliga beteendet jag har börjat med. I övrigt så brukar de fungera bättre än att inte ta något och sämre än Zopiklon, som jag sover betydligt bättre på, och inte har några biverkningar av heller, vad jag vet.
 
Hur menar du att du inte vet vad du gör, att du vaknar och stiger upp utan att minnas det, eller att du går i sömnen?
Jag tar melatonin ibland, mest mot jetlag. 10 mg somnar jag på, men är sen sömnig hela nästa dag. Nu provar jag 6 mg - blir fortfarande lite trött dagen därpå, men mer rimligt. Enda biverkningen jag märkt av är just sömnighet det närmsta dygnet efter jag tagit melatoninet, och muntorrhet när jag vaknar.
I jämförelse med dina 10 mg är mina 4 inte mycket då alltså. 2 somnar jag inte på. Ibland inte ens på 4. Vaknar dessutom minst en gång varje natt ändå, ibland flera gånger. Men utan är det sämre.

Från början reagerade jag inte, ibland gör man ju lite dumma saker när man är trött liksom. Men de där sakerna har blviit flera nu.
Jag ryckte på axlarna åt att jag tagit av mig klockan från armen mitt i natten.
Även åt att jag satt klockan på andra armen mitt i natten, även om det var lite ögonbrynshöjande, varför liksom?
En morgon var ett av mina halsband borta, tar aldrig av det, enbart när jag röntgas (8-10 gånger på 15 med andra ord) och trodde först det var tappat i sängen och fick smått panik när jag inte hittade det. Det låg i bokhyllan mitt emot sängen.
Jag målar med pennor i målarbok och en morgon låg pennorna på golvet vid sängen. Jag målar aldrig där, och det var bara pennorna.
En morgon vaknade jag med 4-5 böcker i sängen, titlarna var sådana jag aldrig skulle läsa nu och dessutom kan jag pga min syn inte ens läsa fysiska böcker utan har ljudböcker och E-böcker.
Jag tar fram kläder kvällen före så att jag inte behöver stå med det på morgonen. Jag sover i pyjamas, men en morgon när jag vaknade var jag fullt påklädd i de kläderna jag vet att jag tog fram.
Jag vet att jag tagit av glasögonen när jag lagt mig för att sova och vaknar med dem på flera gånger. Jag släcker också alla lampor i lägenheten och första gången när jag vaknade och det var tänkt tänkte jag att är jag så glömsk att jag glömt släcka trots att jag vet att jag gjort det? Men nej, jag släcker och vaknar och så är det tänt på morgonen.
Jag packar väskan kvällen före, och när jag vaknat har innehållet legat i sängen och på golvet. Väskan har legat i sängen.

Antingen får jag börja tro på spöken eller så har jag inte helt koll på vad jag gör. Inget av detta minns jag, men upptäcker när jag vaknar. Jag vaknar ju minst en gång varje natt och vad jag gör de gångerna minns jag ju, tex att jag går och kissar, dricker lite, tittar ut genom fönstret, snubblar över katten osv. Tar aldrig på mig glasögonen, eller liknande. Men de här andra sakerna verkar ske efter det tillfället och är inget jag minns alls.
 
Sover du på det hela natten, eller vaknar du som jag gör?
Melatonin är ju för insomning, inte för att sova hela natten. Jag har bara insomningsproblematik, om jag väl somnar så sover jag. Om man vaknar under natten så är nog Circadin bättre (depåtablett med melatonin).
 
Melatonin är ju för insomning, inte för att sova hela natten. Jag har bara insomningsproblematik, om jag väl somnar så sover jag. Om man vaknar under natten så är nog Circadin bättre (depåtablett med melatonin).
Har testat dem också och effekten var precis samma. Jag har ett märkligt sömnmönster, men har accepterat det. Lägger jag mig före kl 12 på natten vaknar jag vid 01-02 och somnar inte om alls. Lägger jag mig kl 21 somnar jag ju inte ens förrän kanske vid 22.30-23 så det hjälper inte att dra ut på det tidigare heller. Med Zopiklon kunde jag sova hela natten fler gånger än utan, och då tog jag ändå den för kl 12.

Men med melatonin blir det som vanligast 4-5 timmars sömn totalt på natten, med en eller flera uppvaknanden. Utan ligger jag på 1-3 timmars sömn med massor av uppvaknanden. Jag tar helt enkelt igen förlorad sömn på eftermiddagen när jag kommer hem och vilar/sover lätt då istället. Att inte göra det gör ingen skillnad för sömnen på natten alls, men däremot blir jag bara tröttare och mår dåligt. Jag tror det här har lite att göra med hur min hjärna fungerar nu i och med syn- och hörselnedsättningar och allt den ska hantera under den vakna tiden, i kombination med att jag alltid haft ett litet sömnbehov. Det känns som om det pga mina funktionshinder har ökat, medan behovet som finns i grunden som jag föddes med, inte har ökat i sig så därför kan jag inte sova mer på natten. Om du förstår hur jag menar.
 
Det är inte ungdomarna som skojar med dig då?
Nej här är de oskyldiga. Dels vaknar jag lätt när de är i närheten, det går inte att smyga på de här knarrande golvet och jag vaknar lätt(de försöker ibland ;), det stör dem att jag vaknar så lätt...) dels har de inte alltid varit hemma när de här sakerna har skett. Som med pennorna, ingen av dem var hemma. Med halsbandet var bara dottern hemma och hjälpte sedan till med att leta när jag hade väckt henne.
 
Hur länge har du tagit dem? Jag tror inte att det egentligen är melatoninet som gör det. Melatonin är ett kroppseget hormon som styr sömnen och brukar därför inte ge några biverkningar om man tar i normaldos (4 mg för vuxna). Att ta större dos brukar inte göra någon skillnad på sömnen men kan ge torrhet i munnen och en känsla av att inte ha sovit normalt för precis som att vi mår bra när våra andra hormoner finns i kroppen i lagom dos mår vi dåligt när hormonerna går upp och ner (jämför med pms).
Däremot är det mycket möjligt att du när du sover bättre hittar på saker i sömnen. Det kan ha funnits där tidigare i livet (fråga din mamma om du gick i sömnen som barn!) och kan komma tillbaka när sömnen blir bättre men det bör vara övergående. Eftersom melatonin just är ett kroppseget ämne ger det ju ingen drogande effekt och det bör inte vara sannolikt att det i sig skapar det du beskriver.
 
Jag har tagit 6mg utan att märka någonting alls faktiskt. Tror jag åt dem i ett par månader. Kan hända att det var mer än 6 också.
 
Jag har nyligen provat Circardin (depåtablett med melatonin) för sömnen, på läkares inrådan. Jag har problem med att somna och min återhämtningsförmåga är riktigt dålig (utmattningssyndrom). Jag märkte inte av den typen av biverkningar som du beskriver, men fick däremot ökad ångest med kraftiga fysiska symptom och mådde sämre psykiskt än annars. Orkade mindre. Vaknade också oftare med migränkänningar, även om jag överlag hade mindre migränkänningar än annars (betydligt kraftigare under första veckan). JöEftersom min återhämtning inte blev bättre med medicinen och jag allmänt mådde sämre av dem, har jag nu avslutat den behandlingen. Jag upplevde att jag sov djupare, men vaknade flera gånger per natt.

(Ångest, huvudvärk, tryck över bröstet etc är enligt bipacksedeln möjliga biverkningar.)
 
Jag har nyligen provat Circardin (depåtablett med melatonin) för sömnen, på läkares inrådan. Jag har problem med att somna och min återhämtningsförmåga är riktigt dålig (utmattningssyndrom). Jag märkte inte av den typen av biverkningar som du beskriver, men fick däremot ökad ångest med kraftiga fysiska symptom och mådde sämre psykiskt än annars. Orkade mindre. Vaknade också oftare med migränkänningar, även om jag överlag hade mindre migränkänningar än annars (betydligt kraftigare under första veckan). JöEftersom min återhämtning inte blev bättre med medicinen och jag allmänt mådde sämre av dem, har jag nu avslutat den behandlingen. Jag upplevde att jag sov djupare, men vaknade flera gånger per natt.

(Ångest, huvudvärk, tryck över bröstet etc är enligt bipacksedeln möjliga biverkningar.)
Det är viktigt att skilja på circadin och melatonin. Circadin har biverkningar som melatonin inte har.
 
Jag äter 15 mg melatonin, sover bättre, vaknar färre gånger på natten. Upplever inte att jag är mer utvilad dock. Hade iofs problem i 3 månader där jag sov typ ingenting pga en medicin, så det tar kanske tid att komma ifatt.
 
Melatonin kan ge viktökning och påverka andra hormoner. Det finns någon skrift som heter ungefär Melatonin, menstruation and the moon. Har inte orkat läsa den än.
Det ryktas även att det kan trigga autoimmuna sjukdomar men eftersom det inte går att ta patent så går det inte att tjäna så mycket pengar på det så det finns inte mycket forskning.
En del anser att kroppen slutar producera melatonin permanent om man tar det långvarigt. Men som sagt, dåligt med forskningsunderlag.
 
Melatonin kan ge viktökning och påverka andra hormoner. Det finns någon skrift som heter ungefär Melatonin, menstruation and the moon. Har inte orkat läsa den än.
Det ryktas även att det kan trigga autoimmuna sjukdomar men eftersom det inte går att ta patent så går det inte att tjäna så mycket pengar på det så det finns inte mycket forskning.
En del anser att kroppen slutar producera melatonin permanent om man tar det långvarigt. Men som sagt, dåligt med forskningsunderlag.
Låter som mumbo jumbo och konspirationsteorier...
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 940
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 926
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 742
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Jag tänkte att någon här kanske kan ha någon idé om varför det kan bli så, och om det finns något man kan göra åt det, andra mediciner...
Svar
11
· Visningar
3 072
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp