T

Tokmaja

Någon påstod att melass hade funkat på hennes diarre häst.
Funderar på om det kunde vara något att testa, men så funderade jag på vad melass "gör".
Har helt glömt bort de gamla foderlärorna från skolan... :crazy:
Det är ju socker i, så det borde ge energi alltså.
Men är det på nått sätt negativt att ge melass, vaddå i så fall och varför skulle jag inte testa?

Är det någon som testat på diarré häst och det fungerat??

Sv: Melass

Någon påstod att melass hade funkat på hennes diarre häst.
Funderar på om det kunde vara något att testa, men så funderade jag på vad melass "gör".
Har helt glömt bort de gamla foderlärorna från skolan... :crazy:
Det är ju socker i, så det borde ge energi alltså.
Men är det på nått sätt negativt att ge melass, vaddå i så fall och varför skulle jag inte testa?

Är det någon som testat på diarré häst och det fungerat??

Det verkar ju skumt, vad jag har läst mig till och märk på många hästar så är ju melass laxerande.

vi använder utspädd melass till en av hästarna. vattnar igenom grovfodret med det för att hon ska äta bättre. hon har perioder då hon äter på tok för lite grovfoder. får hon bestämma (4-årigt halvblod ) så tycker hon att det räcker med runt 4 kg, med melass på så äter hon ungefär det dubbla. någon annan effekt på det har inte vi märkt.

Jag misstänker att det är mig du tänker på.

Vill bara förtydliga att min häst inte har diarre. Det hon hade problem med var att det kom lite vatten före/efter hon la en hög eller när hon tex fes.

Problemet med detta "bajsvatten" var att det ran ner för benen och ner i svansen. Det luktar inte gott och ser inte så jätteroligt ut dessutom har det en tendens att frysa i svansen när det är minusgrader ute. Men själva bollarna är alltså jättefina.

Jag har inte en aning varför det fungerar (om det nu inte är en ren tillfällighet) eller om det hjälper fler hästar. Det var ju en ren slump att jag kom på att det kanske hjälper min häst. Däremot så har jag ett difust minne av att någonstans ha läst att betfor och melass har liknande sammansättning som gräs (med tanke på socker och liknade) . Jag vet dock inte om detta stämmer så man får ta det med en nypa salt. Kan ju vara så att hästens microrganismer i tarmen stimuleras när de får melass och betfor.

Du kan ju prova googla på melass för att få veta värdena.

Mvh

Tora

Ja det var dig jag menade :) .
Jag har ju som sagt samma problem, just bajsvatten, men det blir lätt att man benämner det med diarré har jag märkt :crazy: ...

Vet du om det finns melass att köpa i lite mindre förpackningar, i min tid i travstall lyckades jag bara se sådana där jätteförpackningar...

Ja det var dig jag menade :) .
Jag har ju som sagt samma problem, just bajsvatten, men det blir lätt att man benämner det med diarré har jag märkt :crazy: ...

Vet du om det finns melass att köpa i lite mindre förpackningar, i min tid i travstall lyckades jag bara se sådana där jätteförpackningar...

Undrar oxå var man kan få tag på melass i mindre mängder...?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 203
Senast: Roheryn
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka