M

MaLiNsMaLiN

Vad är det och vad används det för? har inte hört såmycket om det mer än att det finns något som heter melass som ges till hästar. Har aldrig kommit i kontakt med melass på något av det stallen jag varit på. Någon som ger detta till sina hästar?:rofl:

Sv: Melass

Jag har heller aldrig fodrat med melass, men det finns ju blandat i nästan alla färdigfoder samt i betfor.

Ingen som kan berätta vad melass är för något och vad det används till? ett hästfoder vet jag ju, men vad det fodret gör hur det ser ut, och vad det kostar.

Kan nog inte ge dej ett fullgott svar men minns att det inte var helt ovanligt på 70-talet att fodra med melass. Det är som betfor, en biprodukt från socketbetor, men i flytande form. Ganska trögflytande och brun-svart. Förmodligen hade det samma funktion som betfor, men kanske är det så att betfor har längre hållbarhet och/eller lättare att hantera. Har hur som helst inte stött på någon som fodrar med melass sedan 70-talet. Men det kan ju säga mer om mej än om melassen som fodermedel. ;)

Men jag minns att vi "ungar" gärna stack ner ett finger och slickade i oss vid fodringarna. Om det var gott minns jag inte, men å andra sidan åt vi kli också (gärna med mjölk) om matsäcken var slut och dagen blev lång i stallet.:D Så det handlade väl mer om "sug" och hunger än om smak kanske. :o

okej :d det var just detta jag var ute efter att veta! Tack!

Kan säga att det används idag ofta till att hälla över foder som kanske hästen inte riktigt gillar - så blir det godare! Och många hästar äter det då. Ungefär som att vi häller socker på saker o ting så blir det betydligt godare! :d

I ett av galoppstallen jag jobbat i hade dom i melass i foderblandningen som vi gjorde själva i en sementblandare, där vi hade det som bindmedel och uppfuktare till helkorn så de skulle bli mjuka o tuggbara och så att fodret blev garanterat "dammfritt" då det bland annat ingick vetekli som är findelat o "dammar".

Och så tycker väldigt många hästar att det är smaskigt!

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: screen
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
646
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 923
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA