Melass i betfor?

the_connemara

Trådstartare
Varför tillsattes det från första början?
Fanns den "rena" betfibrer innan betfor kom?
Vad är fördelen förutom att det blir smakligt?

Sv: Melass i betfor?

Jag tror att det är lite för att kunna konservera fibrerna. För rena betfiber fodrar man nötkreatur med men den är färsk eller kanske bättre beskrivet som en typ av ensilage. Man lägger det i antingen massagravar, pressar det hårt och täcker över eller lite moderna i stora plastkorvar.

Det stämmer ju inte alls, mina hästar äter betfiber utan protester och det är de knappast ensamma om.

Nja, jag har aldrig träffat en häst som äter betfiber utan melass. Vissa accepterar det utblandat, men vi har haft en hög hästar som lämnar mat om det är Speedibeet i.

Som sagt, alla mina tre hästar har snällt ätit upp sin Kwikbeet och Speedibeet.

Är de vana att fodras med socker- och stärkelsebomber är det klart de föredrar det och tycker det nya maten är smaklös, det blir som att vänja ett barn som levt på kakor att äta grönsaker. En tillvänjningsfas kan behövas.

Instämmer i kören.

Min häst som är matgalen och enligt honom själv på väg att svälta ihjäl äter absolut inte melassfri betfiber bart. Himla bra att det funkar för vissa.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 937
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 182
Senast: Linda_A
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 723
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud