MEGA-brunstigt sto

Sv: MEGA-brunstigt sto

Finns även Nightmare och flera produkter hos EQVI.se Både som flytande, pulver och Serenity pasta om man bara vill lugna o vill ha med magnesium.
;)

Tackar för mycket bra tips och råd!

Nu är det såhär att M har ett VÄLDIGT ojämnt temperament överlag. Idag var hon rent ut sagt förjä*ig... :crazy: Så min fråga är; funkar munkpeppar bra mot allmän "stoighet" också?

Glaskulan sätter man in på veterinärkliniken, om jag minns rätt så ska man sätta in den första dagen som brunsten kommer igång så det gäller att ha lite koll. det kostade ungefär 900 kronor och när veterinären kollat att allt ser bra ut med ultaljud sätts kulan in. Kulan gör att hästen tror att den är dräktig och därmed slutar brunsten. Även min häst har kraftiga brunster och kulan fick bara stanna i en vecka eller två innan hon lyckades "spotta" ut den. Tidigare ägaren hade testat två gånger innan så jag beslutade mig för att inte försöka igen...

Jag började ge henne flytande Stroppy Mare och hon blev mycket bättre, helt plötsligt gick det att rida henne under brunsten. Efter ett halvår med Stroppy Mare till och från så har hon nu inte brunstat sedan i Juli, jag är chockad men glad att vi slipper eländet. Vet inte om det har med tillskottet att göra, eller att hon bytt miljö -bytte stall efter sommaren.

Gav munkpeppar innan men den gav ingen effekt alls, hon ville inte äta den heller för den delen så min erfarenhet är att Stroppy Mare fungerar mycket bättre.

Jag ger inte munkpeppar men Stroopy Mare.
Innan har jag bara gett det på våren men nu får det bli året om. Hon blir som förbytt när hon brunstar. Ska ingenting, vill ingenting och går bara runt och tjurar. Backar in i saker tills det tar stopp och trampar av sig svansen hela tiden.

Nu fungerade ju inte munkpeppar på min häst, men Stroppy Maren har i alla fall inte förändrat min hästs temperament, däremot så var hon väldigt glad när vi satt in kulan, hon är vanligtvis en rätt bestämt och tjurig dam men med kulan så blev hon som förbytt och blev väldigt kelen och mjuk!

Tackar för mycket bra tips och råd!

Nu är det såhär att M har ett VÄLDIGT ojämnt temperament överlag. Idag var hon rent ut sagt förjä*ig... :crazy: Så min fråga är; funkar munkpeppar bra mot allmän "stoighet" också?

Cykeln är 21 dagar ja men tiden mellan brunsten brukar var nånstans ca 2 veckor.

Mitt ena sto har exakt 14 dagar mellan brunsterna, den andra 18. Så det är klart några dagar diffar det ju.

delvis KL
Några tips om vart man kan köpa stroppy mare eller munkpeppar, i butik? Hittat på nätet men svårt att komma upp det man lägst måste beställa för med en påse, vill gärna prova innan jag köper mer....

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 952
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Letar hjälm och funderar på att prova Casco Champ. Har en Casco Mistrall 2019 hemma på prov just nu. Den sitter väl okej men det...
Svar
1
· Visningar
430
Senast: Blossom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix