Medryttarkontrakt..?

D

Doneloge

Ni som är medryttare, eller som lånar ut era hästar, har ni något medryttarkontrakt? Tycker ni att det är bra och värt att ha? Funderar på att skriva kontrakt med min nuvarande medryttare och har suttit och skrivit lite hur jag tycker att det ska se ut. Vad skulle ni vilja ha med i ett kontrakt som hästägare eller medryttare? Tacksam för svar :) !

Sv: Medryttarkontrakt..?

till min förra medryttarhäst köpte vi färdiga fodervärdsavtal å så ändrade vi så att det stämde bättre in för just oss

Jag har haft tre medryttarhästar och har bara haft skrivet kontrakt med en av ägarna. DEt har funderat utmärkt i de andra fallen också men det är nog ändå bäst att skriva kontrakt. Viktigast att ta upp är väl angående kostnader. Alltså ev. månadskostnad, andra tillkommande kostnader eller inte, försäkring. Ansvarsbiten. Ev.uppsägningstid. Dvs sådant som kan komma att bli rent juridiska konflikter.

Annat, vad gäller mer konkreta saker om hästens skötsel och ridning och så kan du säkert ta med också men det tycker jag att man kan ta muntligen samt skriva lathundar och sätta upp i stallet om det blir mycket att komma ihåg.

Okej, vad tycker ni om detta? låter det rimligt?? Har försökt att sammanfatta allt, så att det ska finnas så lite "luckor" som möjligt och att det ska vara så "schysst" som möjligt... Jag har hästen på foder, så det står blandat fodervärd, hästägare och medryttare i kontraktet:

Medryttarkontrakt:

Kontraktet gäller för medryttare på hästen:
Namn: ***
Färg och tecken: ***
Född: ***
Mankhöjd: 178 cm
Registreringsnummer:
Utbildning: msv hoppning, msv dressyr, debutant fälltävlan

Fodervärd:
Adress: ***
Telefon: ***

Medryttare:
Adress:
Telefon:

Skyldigheter
Fodervärden ansvarar för att hästen blir skodd och att nödvändig utrustning finns tillgänglig för medryttaren.
Medryttaren ansvara för att hästen sköts enligt överenskommelse med fodervärden. Inga ändringar av utfodring, eller ridning får ske utan överenskommelse.
För tillfället ansvara medryttaren för mockning, iordning görande av höpåsar och krafftfoder, vattenbyte, ridning/tömkörning/longering/promenader (hoppning vid överenskommelse) under sina dagar.

Ansvar
Medryttaren har självrisk. Fodervärden ansvarar för hästen, såvida skada sker av en ren olyckshändelse.
Hästägaren ansvarar för att hålla hästen fullt försäkrad för ett värde av ca. ***.
Medryttaren får ej låna ut hästen, eller lasta och åka iväg med hästen utan överenskommelse med fodervärden.

Ridning
Ridningen innefattar mest skogsridning och lite lätt träning. Medryttaren får gärna rida för tränare. Hoppning får ske under uppsyn av fodervärden, vid överenskommelse. Ridpassen får anpassas efter vad medryttaren och fodervärden tror att hästen orkar (ca. 1 timmes medelhårt arbete om dagen).

Utrustning
Vid eventuell skada/förlust av utrustning får fodervärden och medryttaren komma överens om ersättning.

Sadel
Sadeln ska hållas i bra skick och alltid hållas låst när den inte används. Vid eventuell skada, som orsakats av medryttaren, blir medryttaren ersättningsskyldig i form av pengar, eller vid större skada, ny sadel till fodervärden/hästägaren.

Tid/dagar
Fodervärden ansvara för att medryttaren får chansen att rida sina dagar enligt överenskommelse. Vid eventuell sjukdom häst eller medryttare (missad ridning), får viss kompensation utgå i form av ”efterridning” genom överenskommelse.
Om medryttaren får förhinder och ej har möjlighet att ta hästen, förpliktar den sig att meddela fodervärden inom rimlig tid.

Betalning
Betalning sker i förskott varje månad på fodervärdens konto (***), eller kontant. För tillfället *** kr/mån för två veckodagar och en helgdag. Priset kan ändras efter överenskommelse.

Uppsägningstid
Uppsägningstiden är 1 mån ömsesidig.

Stallet
Undervistelse på stallområde måste medryttaren följa de allmänna reglerna som gäller på området.

Är hästägaren medveten och har godkänt att du tänker ha en medryttare?

Ja, det är klart att hon vet det...

Jag tycker man bör ha ett skriftligt avtal dvs. kontrakt om medryttaren betalar för att få rida. Hjälper man mer till som skötare ett par gånger i veckan, utför tjänster och får rida som "tack för hjälpen" fungerar många gånger muntliga avtal bra, om hur hästen ska skötas. Åtminstone om den som man får hjälp utav är skötsam, seriös och ansvarstagande.

Men det är just det att om du söker en medryttare, speciellt en person som du inte känner så är det nog bra med ett skriftligt avtal för bägge parterna.

det där kontraktet skulle jag ALDRIG skriva på som hästägare, om du har en månadsuppsägningstid, och har en helt idiotisk medryttare så sitter du fast med idioten i en månad om idioten är en paragrafryttare.

I mina kontrakt har medryttaren antingen bundigt sig för sex mpnader el har två månaders uppsägningstid, jag kan säga upp medryttaren när jag vill, och det har vi tyvärr haft nytta av.

Att dessutom kräva bindningstid och lång uppsäningstid gör att man får mer serriösa medryttare, fast om dom vill säga upp siig om det hänt något så sitter man ju inte och håller på dom direkt, men många tycker att det är jätteskojigt att vara i stallet den varma årstiden, men den kalla är lite jobbigare

Okej, d är ganska bra tänkt, men jag som medryttare skulle kanske inte vara så glad att hästägaren skulle kunna säga upp mig bara sådär. Fasst iof så kanske det blir mer "press" på medryttaren att sköta sig då. Jag hade tänkt mig det mer som att medryttaren inte bara får enligt kontraktet lämna utan varning eller nåt och det verkade schysstast att inte jag kan göra samma mot henne. Men, du har faktiskt rätt... Jag tror att jag ska ändra det till att hon har en månad uppsägning och jag har ingen alls...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 813
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka