Medryttarhäst / Foderhäst

Sv: Medryttarhäst / Foderhäst

när jag letade medryttarhäst var jag inne och kollade annonser på internet nästan varje dag för att se om det var några som sökte medryttare till sina hästar. hittade ett par som verkade intressanta, men sedan när jag väl ringde var det alltid något som inte passade, t.ex. dåliga bussförbindelser, jättehögt pris osv.
men till slut, efter att ha letat medryttarhäst i vad som kändes som en evighet hittade jag äntligen en häst som verkade jättebra, faktist var det här på bukefalos annonser. jag åkte och provred och bestämde mig direkt för att jag ville bli medryttare. nu har jag varit medryttare på samma lilla ponnytjej i ungefär 1,5 år :love: tyvärr ska hon snart säljas, så då blir det väl till att börja leta igen :cry:

ett tips från mig är att det är större chans att man hittar någon om man själv kollar upp och svarar på annonser. visst kan man testa och lägga ut en annons själv, men det är större chans att man hittar någon om man själv letar reda på dom. sen om du svarar på en annons måste jag också rekomendera dig att ringa. det är många som inte kollar sina mejl speciellt ofta, och då blir du tvungen att gå och vänta på svar så länge. ringer du får du besked direkt. så tycker jag det har varit iaf! lycka till med letandet! :D

Tack ;)
Jag vet, jag tittar på annonser samtidigt jag lagt ut själv. Har inte hittat något än tyvärr, alltid något som inte passar :crazy:
Aja, man har iallafall lite större chans att hitta om man gör bådaoch.
Stackars dig, att din medryttarehäst ska säljas :cry: Lycka till i ditt nya medryttarehästletande!

Har för tillfället tre (fyra) olika medryttarhästar... :angel:

Nr 1 & 2 är en nordsvensk (travvariant) och en shettis. Jag kom i kontakt med deras matte genom en annons hon hade satt upp i en affär. Jag ringde, och det visade sig att hästarna inte stod långt ifrån mig. Det klickade och jag har ridit där i ungefär ett år. Pga skador fram och tillbaka har jag inte kunnat mer än att skritta och trava lätt på ett par månader, och inte mer än 1-2 ggr i veckan.

Nr 3 är ett halvblod som står i samma stall som 1 och 2. Jag fick provrida honom tillsammans med hans matte några ggr, och ta hand om och rida honom när matte var på semester. Numera rider jag honom 2-4 ggr i veckan.

Nr 4 är en islandshäst ägd av min mammas väninna. Pga tidigare skador och ägarens ointresse för dressyr behövde hon en lätt ryttare som kunde rida honom i form för belastningens skull. Hon frågade mig, och jag gick med på att ta honom 1 gång i veckan. Han står 4 mil bort, och ägaren hämtar och skutsar mig.

Förutom det rider jag för instruktör 1 timme i veckan. Detta gör jag på min tränares egna hästar (varvar med 3-4 olika). Detta betalar jag 100 kr i veckan för, och det är allt jag betalar totalt för min hobby (förutom utrustning och bensin och en jäkla massa tid.)

satte ut annons och sökte själv, men min foderhästs ägare kontaktade mig...
medryttarhästar har jag hittat genom annonser och att folk har svarat på mina

Jag svarade på några annonser som jag tyckte verkade lämpliga, åkte och provred några stycken innan jag hittade min prins!

Jag svarade på massa annonser om medryttarhästar. Jag fick bara några svar tillbaka, en av dem sa nej. Men istället frågade hon om jag ville rida en annan häst i stallet - på så sätt hittade jag min kära medryttarhäst som jag nu ridit ett halvår.

Jag provade sätta in en annons, men det är så himla många som gör det (stor konkurrens). Jag fick bara ett svar på min egen annons och den hästen var inte alls vad jag skrev att jag ville ha...

Lycka till!

Första sköthästarna/ponnyerna fick jag genom att helt enkelt gå och knacka på ett hus som det gick hästar utanför och fråga om dom behövde hjälp :D När jag var ca 11-12. Och dom lät mig pyssla med och rida shettisarna :p Sen fick jag rida dom stora, när jag blev för stor till shettis. Men slutade rida där efter ett tag, hästägarna var lite struliga eller vad säger man. Olika anledningar.. Hästarna har bara skrotat i hagen sen jag slutade rida dom och ingen bryr sig om dom mycket alls, det är synd, var jättekär i travaren och en shettis, dom kunde ha bättre ägare :(

Fjordingen jag rider nu hittade jag på hemköp :p Fanns en lapp att det var en som ville ha hjälp att motionera sina hästar några dagar i veckan och jag hade hästabstinens och ringde och hittade sötdjuret :love: så henne kommer jag rida i sommar tills jag flyttar.

Alla hästar jag ridit har varit skogshästar så det har väl inte varit några krav på den som rider. Ut och åka i skogen bara :p Men det har varit himla kul.

Jag hittade min medryttarhäst här på bukefalos under hästannonser!
Kollade under några veckors tid på annonserna tills jag hittade en som verkade passa mig! Sen var jag ut och provred och det klickade! Har varit medryttare på honom i snart ett år nu! :)

*KL*
Måste bara få fråga hur du hinner med så många olika hästar under veckan? Strongt!

Själv har jag alltid blivit tillfrågad vad gäller mina medryttar / tävlingshästar. Men det som jag tror skulle funka bäst är om du skriver en notis om vad du kan nu, och tänkas hjälpa till med, även hur många dagar i veckan, och sätta upp den i olika stall / matbutiker.
Hoppas du finner det du söker.

1:a - Pappas kompis.
2:a - Grannen på landet.
3:e - Jag & en kompis satte in en annons i Gula Tidningen.
4:e - Var och red på turridningsstallet vid mig och fick rida en häst som egentligen inte tillhörde dem utan bara stod där tillfälligt. Gick med på turerna för att ägarna inte hann med, så jag fick börja rida den + deras andra häst.
5:e - Syrrans granne hade en häst som den andra grannen tipsade mig om.
6:e - Satte in en annons här på Bukefalos faktiskt!

Nu håller jag på och letar, via annonser och så.

Min ridlärare (som visste att jag letade foderhäst) ringde och sa: "Jag har hittat en häst åt dig - vänta så får du prata med ägaren". Vi pratades vid, det klickade, jag åkte och provred, hade hästen på prov i några dagar och nu ska vi snart skriva kontrakt!
Hon e ljuuvlig...
sara3.jpg

jag har egen häst nu, men min förra foderhäst hittade jag genom min tränare, hon tränade nämligen en lite äldre tjej som tävlade i dressyr ganska mycket och inte hade tid för sin gamla ponny, och voíla! där fanns jag, överlycklig att få låna hennes häst :angel::D

Min första medryttarponny fick jag när vi var på invigning på en travbana, träffade en gammal bekant till min pappa, pratade lite och vips kom det "du får gärna rida henne om du vill! det är bara att komma". Nån dag senare bara "råkade":angel:jag & en kompis cykla förbi hagen och då kom de ut och frågade om vi ville rida. Vi fick låna hjälm och varsitt par gummistövlar och rida ut:D Fick även rida hennes andra ponnyer senare så det gick ingen nöd på mig.
Nästa medryttarhäst hade jag lite tur med. Vi fick nya grannar som hade häst, den rymde första natten och jag hittade den och tog hem den påväg ner till skolbussen, haha! Hälsade på hästen några dagar senare, de hade egentligen tänkt sälja henne igen, men de sa att jag fick rida när jag ville. Så då blev jag medryttare, fick rida varje dag, och sen erbjöd sig min pappa att hjälpa till med hästen och då fick vi ha henne + en till häst som de ordnade som sällskap på foder i två år.
Nu ska jag börja rida ridskoleponny i s k ryttarsatsning, det är väl lite som att vara medryttare. Man pröjsar lite, rider lektion 2ggr i veckan och ut på helgerna, osså får man tävla ute på den osv.
- kanske ska tilläga att allt inte har varit frid & fröjd och passat perfekt alla gånger. Visst, det har vart nära & nästan gratis, men det har varit hästar som annars bara skulle gått och skrotat, och jag har inte fått någon möjlighet att rida i paddock/ridhus, rida för tränare eller tävla(trots att jag blivit lovad antal gånger) men man får ta vad som finns, jag har lärt mig mycket!

Senast ändrad av en moderator:

Min första medryttarhäst, ett C-ponny sto, hittade jag eftersom min kompis blev medryttare på en annan häst i det stallet. Det fanns galet många ponnyer som behövde ridas, de gick ridläger på sommaren och gick mest och skruttade på vintern. Ekensbergs Ridläger utanför Södertälje om någon undrar. Min kompis hade hittat dit eftersom hennes mamma, via annons, hittat en vallack som behövde medryttare i det stallet.
Jag växte ur den lilla ponnyn, och red en helt underbar arabvallack i samma stall tills min sköthäst på ridskolan såldes och jag följde med honom som medryttare. Det var den dittills lyckligaste dagen i mitt liv. Sen växte jag ur honom också och då började rida hans ägares andra ponny. Ägaren fick jobb utomlands och jag fick erbjudande om att ta min medryttarhäst på foder. Så nu har jag honom på foder på obestämd tid :)

Min första hittade jag genom en annons på Ica :D Henne red jag ca 1 år innan hon såldes vidare :'( Hästen efter det stod i samma stall som den första, så jag bara fortsatte där. O nu har jag min egen :D Det är bara att leta på.. Lycka till!

Min första sköthäst var en shettis som jag hittade genom att min lärares, hennes sons flickvän hade en 3 åriging hon behövde hjälp med. Sen har samma person haft en arab/shettis som jag ridit och nu rider jag hennes halvblod/travare.

Min andra sköthäst hittade jag genom att mammas kompis kompis behövde hjälp med hennes 3 och 4 åringa ston. Nu rider jag bara den som var då men nu är hon 4.

Jag satte ut annonser + mejlade runt. Jag fann det enligt mig, bästa hästarna första gången jag åkte och provred. :)

De stog som privathästar på ridskolan och ägarna frågade mig om jag ville hjälpa till :rofl:

hur hittade din mamma din foderponny då ? :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 700
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
442
Senast: The Beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama