medryttarens krav!?!

Q

Question

Hej!

Jag undrar vad som är "skäligt" att kräva av medryttare (och dom som rider nån gång;))!

Ska man ta betalt? och isf hur mkt? Mer betalt, mindre stallsysslor?

Bara nyfiken!!!!:idea:

MVH Karin

Sv: medryttarens krav!?!

Ja, det hela beror på så många saker och inte minst på personliga åsikter. :)
Jag tycker gott man kan betala en liten slant till hästens ägare då man faktiskt utnyttjar dennes häst, om man gör många sysslor så kanske man ska betala lite mindre.
Om hästen är välutbildad och man lär sig av den så är det guld värt för en medryttare och man kan betala lite extra men om hästen är en skogsmulle som man bara får rida i skogen med kanske man ska överväga om man ska ta mer än en symbolisk summa.

Sedan spelar faktorer som; ligger stallet så att det är lätt att ta sig till? Ska medryttaren göra många sysslor? Är hästen lätt eller svårriden? Finns det bra träningsmöjligheter? osv.

I sthlm är det väldigt dyrt men det beror på tillgång och efterfrågan så här är 400:- för en gång i veckan fullt normalt + att stallhyrorna är väldigt dyra.

Om det är en "skogsmulle" häst, som är vältränad! Det finns träningsmöjligheter inom 1,5 km.... Hästen kan hoppning, western, NH, körning!

Är det mkt att "begära" att man ska fodra 4 hästar med kraft (står på lösdrift), se till att det finns vatten i hagen och höpåsar vägda!

Hålla ordning och rent i sadelkammre/ foderrum!

Göra ny kraft till dagen efter!

Mocka i lösdriften när man "lånat" den som "stall"!

Göra rent läder/ borstar/ reflexer när det blivit skitigt när man använt det!

Man betalar inget, utan står för kostander för träning/ tävling själv!

Får rida "när man vill"!

Inga "fodringspass"!

Tillgång o efterfrågan styr.

Jag har aldrig behövt betala (både utanför o runt sthlm). Ägarna jag hittat har helt enkelt inte velat ha. Visst en ville ha..men hennes häst blev halt så hon fann det helt fel o låta mig betala för en icke fungerande häst. Så våran deal blev den att den dagen hästen blev frisk..den dagen skulle jag betala. Tyvärr blev han utdömd så den dagen kom aldrig. O det var utanför Sthlm.

Tillgång o efterfrågan styr.

Jag har aldrig behövt betala (både utanför o runt sthlm). Ägarna jag hittat har helt enkelt inte velat ha. Visst en ville ha..men hennes häst blev halt så hon fann det helt fel o låta mig betala för en icke fungerande häst. Så våran deal blev den att den dagen hästen blev frisk..den dagen skulle jag betala. Tyvärr blev han utdömd så den dagen kom aldrig. O det var utanför Sthlm.

Vad hade du för "sysslor" i stallet då?

Mina medryttare betalar 500kr/månaden för två dagar/vecka. När de rider har de hela ansvaret för hästen, så de mockar och fixar foder/vatten.

Håller med om tillgång och efterfrågan. Men framförallt vad någon är villig att göra.

Ska jag ha en medryttare så skull jag förutsätta att denne gör allt som jag skulle ha gjort i skötselväg med hästen den dagen. Sist var jag iofs ute i stallet varje dag ändå eftersom jag hade en till kuse och då blev det till att fylla på spån och vatten ute+inne då och då, smörja värmeexemet o dylikt, för att det inte var gjort när medryttaren hade varit ute, tog jourerna själv trots att det var i princip en per dag osv.

Som hästägare vill man ju ha någon som avlastar och gör att man slipper åka ut till stallet den dagen om man inte kan/orkar/hinner (oftast) och då blir ju sysslorna därefter.
Skulle jag själv vara medryttare utgår jag såklart från samma sak, men ser till att få info om vilket jobb som gäller innan man bestämmer om det är värt det. För min del skulle det inte vara "värt det" om jag behöver utföra stallsysslor som tar över en timme i snitt per dag, betala för hästen, men ändå behöva "rida till" hästen om den är väldigt outbildad, som exempel.

Vad hade du för "sysslor" i stallet då?

Tja du..med den hästen eller där jag är idag?

Den hästen hade jag bara vanliga stallsysslor. Mocka, göra mat, ta hand om hästen. Har inget minne av att jag har hade några fodringar o sådant.

Som det är idag betalar jag inget heller. Har två hästar, passhästar. Rider eller kör den ena o kör enbart den andra. Mockar inte o fodrar inte. Tar in alla hästar från hagen. Följer med på start när någon ur stallet skall starta. O då betalar tränaren maten o fikat jag äter.

Skulle jag själv vara medryttare utgår jag såklart från samma sak, men ser till att få info om vilket jobb som gäller innan man bestämmer om det är värt det. För min del skulle det inte vara "värt det" om jag behöver utföra stallsysslor som tar över en timme i snitt per dag, betala för hästen, men ändå behöva "rida till" hästen om den är väldigt outbildad, som exempel.

Det där är ju jätteviktigt! Att veta innan vad som gäller, vad som förväntas från båda håll. O sedan får man ju bedöma som medryttare om det är värt det.

Har ridet en häst som min syster har skött om sen hon var liten. Där betalade vi för hovslagaren och köpte utrustning när det behövdes. Denna hästen reds inte av ägarna, så de var tacksamma för att det fanns någon som ville hjälpa dom. Vi har även hjälpt till med att mocka, och hålla iordning i stallet. Har även hjälpt till med fodring och se till att det finns vatten, främst när vi varit och ridit, ibland annars också.
Hästen jag är medryttare på nu går barfota och verkas av ägaren, så inte mycket att hjälpa till mig där. Jag erbjöd mig att hjälpa till med fodring, men de går ute och får bara hö, så det behövdes inte heller. Hästen är sällskapshäst åt hästen som ägaren rider.
Det jag hjälper till med, hörutom att se till att han kommer ut och rör på sig är; hålla koll på och sköta hovarna (har haft en del strålröta), hålla koll på att han mår bra i stort. (det gör ju hon dom med, men vissa saker kanske man inte ser så noga i hagen). Sen fodrar jag ibland efter ridturer, sköter utrustning, smörjer läder och sånt.
Jag rider så ofta jag vill, i skogen. Jag tycker jag har det jättebra. Om de hade velat ha hjälp med betalning så hade jag självklart ställt upp, men jag hade inte velat betala 400:- i veckan. Fast det kanske är för att jag bor på landet. Sen om man ser det ur ägarens synvinkel med, ägaren till min sköthäst sa att dom är bara glada att hästen kommer ut, eftersom dom inte hinner. Men om ägaren betalar en massa dyra hyror så tycker jag att man kan kräva lite hjälp. Sen att man hjälper till med skötsel och saker runt omkring själva ridandet tycker jag är en självklarhet!

Så även om man betalar eller inte så kan man "kräva att normala stallsysslor" ska göras varje gång man rider så som: Fixa kraft, fylla höpåsar, fylla vatten, smörja lädret, "städa" stall, mocka lösdrift ect, görs! Vissa saker gör man varje gång, andra när det behövs!

Om detta inte görs ska man då börja ta betalt eller byta medryttare?!?! Även om man är mycket nöjd med själva ridningen.....

Det lättaste är ju att prata om det och se om man kommer fram till en lösning.
Sen är det ju lite beroende på vad det är för person och hur gammal personen är. Jag har en tjej som medryttare till min gamla ponny, hon får komma och rida så ofta hon vill, men blir 1-3 ggr i veckan. Hon får hjälpa till med det hon vill (hon gillar att pyssla i stallet) och hinner.
Hon betalar 200 kr/månad, lite hjälp till hovslagaren är min tanke.
Men den här tjejen är också bara 10 år.
Vi har kommit överrens om det tillsammans och hennes föräldrar är väldigt tacksamma över att hon får komma och rida hos oss.
(de jämför med priserna på ridskolan som hon också går på)

Sen är ju alltid jag med ut och rider, blir lite som en ridlektion fast i skogen och lite mer fritt.

Min medryttare rider 1 dag i veckan och oftast någon helgdag om jag jobbar (vilket jag gör varannan helg) eller är borta. Hon gör inte så mycket stallsysslor, bara gör foder till min häst och tar in hästarna eller kvällsfodrar. Hon betalar 500 i månaden.

Jag tar inte betalt av min medryttare som kommer en gång/vecka. Ibland kommer hon oftare för att hon vill eller för att jag behöver hjälp när jag åker bort.

Hon gör otroligt mycket i stallet, är väldigt självgående och är inte rädd för att jobba - helt enkelt en person som i mina ögon är guld värd. Skulle fast kunna betala åt henne för allt hon gör:D

Så även om man betalar eller inte så kan man "kräva att normala stallsysslor" ska göras varje gång man rider så som: Fixa kraft, fylla höpåsar, fylla vatten, smörja lädret, "städa" stall, mocka lösdrift ect, görs! Vissa saker gör man varje gång, andra när det behövs!

Om detta inte görs ska man då börja ta betalt eller byta medryttare?!?! Även om man är mycket nöjd med själva ridningen.....

Nja, att smörja läder, städa stall (annat än sopa efter sig) och mocka lösdrift tycker jag är lite för många sysslor för att man ska ta betalt också. Men fixa kraft, göra höpåsar (några få) och fylla på lite vatten tycker jag är okej att göra och betala lite också.

Om man rider 2-3 dagar vecka! Betalar inget! Kör Shettisen ibland för skojs skull!

Står i lösdrift "utan stall" bara med uppvärmd sadelkammare och foderrum! Det går dagligen 4-5 påsar med hö! Finns totalt ca 20 st att fylla upp! "Vi hästägare" sköter idag alla sysslor, som fodringar, mockar lösdrift, håller rent i sadelkammare och foderrum!

Så mina frågor är egentligen!

Kan man begära att man ca 2 ggr/ månad ska fylla ALLA påsar med hö?

Fylla upp vatten i hagen ca 2 ggr/ månad!

Mocka ORDENLIGT och fylla upp lösdriften ca 1 ggr/ månad!

Smörja lädret ca 4 ggr/ år!

"Städa" sadelkammare och foderrum ca 1 ggr/ månad!

Ge alla 4 hästa kraft varje gång man rider!

Göra rent borstar/ reflexer/ "saker" som blivit smutsiga när man ridit! (kommer ganska ofta till staller och får göra rent borstar/ reflexer/ "saker" innan jag själv kan använda det!

Tjejena är mellan 15-17 år gamla och annars väldigt duktiga! Vill ju inte bli av med dom, men vill ju samtidigt ha hjälpen! När ena tjejen började rida för 2 år sedan stod jag inackorderad och då gjordes allt som skulle göras, men nu när hästanar står hemma på lösfrift så känns det lite som "du bor ju ändå där", så du kan väl fodra och fixa vatten, krafta, fylla hö.... Men jag "vill ju fortfande vara hästfri" dom dagar nån annan rider!

Jag köpte tex. Hoppsadel för hon vill börja hoppa (jag rider western, men hästen är duktig i hoppning)! Samt vagn och sele till shettisen för hon tyckte det var kul å köra! Självklart så använder jag dessa saker oxå, men det var inte för "min" skull som jag köpte det!
Som det är idag så är tjejerna ca 1½-2½ timmar i stallet/ gång och då är ridningen på ca 1-2 timmar! Ibland så vi höra "vi hinner inte".....

Och då undrar vi/ jag vad som är skäligt att "kräva" av en medryttare?

Jag tycker du kan kräva att dom fyller vatten + hö varje dag, det ingår ju i den dagliga skötseln av en häst..

Jag vet inte vad du menar med att "städa" sadelkammaren, men där skulle jag kräva att dom lämnade stället som det var när dom kom, om inte ännu snyggare.

Och om dom inte har tid att göra allt stalljobb, varför rider dom då i 2 timmar?

Hej!

Jag undrar vad som är "skäligt" att kräva av medryttare (och dom som rider nån gång;))!

Ska man ta betalt? och isf hur mkt? Mer betalt, mindre stallsysslor?

Bara nyfiken!!!!:idea:

MVH Karin

Ber man själv om medryttare och hittar en bra så ser jag det som en avlastning för mig. "Kräver" av denne att hästen skall skötas på samma grunder som jag sköter den när jag är i stallet.
Det vill säga mocka, packa hö, blanda mat, borsta, rida och ta hand om hästen på bästa sätt.
Bonus om de smörjer sadel och träns med mera, men inget krav jag ställer.

Jag tycker du kan kräva att dom fyller vatten + hö varje dag, det ingår ju i den dagliga skötseln av en häst..

Jag vet inte vad du menar med att "städa" sadelkammaren, men där skulle jag kräva att dom lämnade stället som det var när dom kom, om inte ännu snyggare.

Och om dom inte har tid att göra allt stalljobb, varför rider dom då i 2 timmar?

Att fylla vatten varje dag behövs inte eftersom dom går på lösdrift och har (i alla detta år) tillgång till 2 vattenbajlor som räcker ca 7 dar! Samma sak med höet.... det räcker i ca 5 dar/ uppfyllnad... därav ca 1-2 ggr/ månad!

Vad jag menade med "städa" sadelkammare.... var just så som du skrev jag menade.... Om man drar in "2kg" lera, så ska det liksom ut igen.... (typ:rofl:)

Det är JÄTTEBRA att dom rider ca 2 timmar:) OM man hinner med det andra oxå;)

Jag är FULLT FÖRSTÅENDE om man inte hinner "nån gång"... Vi alla som har häst vet ju att ibland så hinns det bara å ridas:rofl: och inte göra det där tråkiga:idea: Och det säger jag inget om.... men den "dagliga extra tiden" måste man räkna in.... samma sak som om man får för sig att tex. tvätta sin häst när det är kallt ute, så måste man ju räkna med att man måste vara kvar i stallet (Läs: lösdriften) tills hästen har torkat och kan gå ut... OBS! Detta var bara en liknelse om att man måste räkna med "extra tid" ibland...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 243
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
620
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama