Sv: medryttarens krav!?!
Har ridet en häst som min syster har skött om sen hon var liten. Där betalade vi för hovslagaren och köpte utrustning när det behövdes. Denna hästen reds inte av ägarna, så de var tacksamma för att det fanns någon som ville hjälpa dom. Vi har även hjälpt till med att mocka, och hålla iordning i stallet. Har även hjälpt till med fodring och se till att det finns vatten, främst när vi varit och ridit, ibland annars också.
Hästen jag är medryttare på nu går barfota och verkas av ägaren, så inte mycket att hjälpa till mig där. Jag erbjöd mig att hjälpa till med fodring, men de går ute och får bara hö, så det behövdes inte heller. Hästen är sällskapshäst åt hästen som ägaren rider.
Det jag hjälper till med, hörutom att se till att han kommer ut och rör på sig är; hålla koll på och sköta hovarna (har haft en del strålröta), hålla koll på att han mår bra i stort. (det gör ju hon dom med, men vissa saker kanske man inte ser så noga i hagen). Sen fodrar jag ibland efter ridturer, sköter utrustning, smörjer läder och sånt.
Jag rider så ofta jag vill, i skogen. Jag tycker jag har det jättebra. Om de hade velat ha hjälp med betalning så hade jag självklart ställt upp, men jag hade inte velat betala 400:- i veckan. Fast det kanske är för att jag bor på landet. Sen om man ser det ur ägarens synvinkel med, ägaren till min sköthäst sa att dom är bara glada att hästen kommer ut, eftersom dom inte hinner. Men om ägaren betalar en massa dyra hyror så tycker jag att man kan kräva lite hjälp. Sen att man hjälper till med skötsel och saker runt omkring själva ridandet tycker jag är en självklarhet!