medryttarens krav!?!

Sv: medryttarens krav!?!

Schema är en bra idé, säg att du uppskattar vad de gör men eftersom de glömmer vissa saker har du gjort ett schema och att du vill att de följer det.
Jag har samma som du; hästarna hemma i lösdrift. Det är mer arbete än folk tror och det är inte gratis att ha dem heller... Jag tar numera betalt om någon vill rida, och då kan jag helt klart ha överseende av att det blir lite merarbete att städa upp och smörja efter andra.

Schema är en bra idé, säg att du uppskattar vad de gör men eftersom de glömmer vissa saker har du gjort ett schema och att du vill att de följer det.
Jag har samma som du; hästarna hemma i lösdrift. Det är mer arbete än folk tror och det är inte gratis att ha dem heller... Jag tar numera betalt om någon vill rida, och då kan jag helt klart ha överseende av att det blir lite merarbete att städa upp och smörja efter andra.

Ja, man får ju inte heller glömma vad dom faktiskt gör:) Av nyfikenhet;) Vad betalar man per gång hos dig då;)

Nu var inte frågan riktad till mig, men jag svarar ändå :)

Jag betalar 500kr/månaden (600/400kr varannan månad), jag mockar, spånar, smörjer sadel,träns och körsele. Jag bygger hagar och ridbanor, blandar mat, fyller vatten, rider/motionerar och höar. Jag går även med hästen till hovslagaren.
Träning och tävling är okej om jag betalar själv, tävling är inte aktuellt ännu men vi ska förhoppningsvis komma ut på någon träning snart.
Hästen är 5årigt varmblod, rätt sur och ouppfostrad men det jobbar vi på. Inte heller så mkt "seriöst" riden, har endel hyffs för sig..
Hon står på lösdrift.

Jag har aldrig behövt betala.

Nu rider jag orutinerad ridtravare två gånger i veckan. I sysslorna ingår mockning av två boxar, soppa stallgång, fylla vattenhinkar och kvällsfodra med hö och kraft.

Jag har möjlighet att rida lektion, men det får jag betala själv

Det beror på hur man ser det; ser du det som en tjänst att någon rider din häst eller är det tvärt om?

Jag rider ett halvblod och har hästen i fråga som min egen, förrutom att jag inte betalar något. Detta beror på att ägaren ser det som en tjänst att jag rider hennes häst.

Nu vet jag inte grunderna för att ha medryttare i de fall som finns. Men för min del tänker jag så här:
Tar du under någon dag i veckan hand om hästen själv för att ägaren i detta fall inte hinner, gör du det som man dagligen gör hos hästen. Man tar alltså över hästägarens ansvar för dagen. I detta fall skulle jag aldrig själv kräva pengar, då kan jag lika gärna fråga någon i stallet om de kan hjälpa till och hästen står. Att någon sen fråga om man vill ha hjälp med allt är bara ett stort Tack i mina ögon. Om man nu accepterar den hjälpen.

Är det sen så att man kräver pengar för säkerhetsmässiga skäl tycker jag det är fel.
Antingen skiter man i att låna ut hästen, eller hittar någon man litar på.
Sen att man tränar och köper extra utrustning till sin sköthäst är en annan femma,
men betala direkt till hästägaren skulle aldrig falla mig in.
Och själv som hästägare skulle jag aldrig kräva pengar, istället hitta någon jag kan lita på som tar hand om min häst då jag själv inte kan eller låter den stå.

Hej vännen !
Vad kul och se dig här ...
Gillar du min avatar???
Du har fått bra svar tycker jag ...och 500:-/mån tycker jag med är skäligt jag har hört mig för lite i helgen !
Kram Syns i morgon
/Cetzy

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 243
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
620
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur