medryttarens krav!?!

Sv: medryttarens krav!?!

Ber man själv om medryttare och hittar en bra så ser jag det som en avlastning för mig. "Kräver" av denne att hästen skall skötas på samma grunder som jag sköter den när jag är i stallet.
Det vill säga mocka, packa hö, blanda mat, borsta, rida och ta hand om hästen på bästa sätt.
Bonus om de smörjer sadel och träns med mera, men inget krav jag ställer.

Eftersom hästarna går på lösdrift så är det ju inte samma "passning" när det gäller det dagliga... utan i detta stall så e det mer "veckovis"....:idea: man behöver inte mocka varje dag, pga det är rent:) Vattnet är inte slut, så då behöver man inte fylla på det... men att man kollar det varje gång och den gången det behövs så fixas det!:)

Med att smörja sadel och träns med mera.... menar jag att man smörjer och gör rent det efter sig om det har blivit skitigt när man rider.... TEX: Är sadelgjorden lerig så är det ingen bra idè att lägga den PÅ sadeln utan att den e rengjord innan....:bump: Sen att man smörjer för att vara "snäll" tar jag tacksamt emot:) :banana:

Jag tycker nästan det låter som att du har lite lata medryttare :angel:. Fylla vatten/hö 1-2ggr/månad borde vem som helst hinna med. I andra stall är det ju sånt som ska göras varje dag.

Tycker det beror lite på varför du vill ha medryttare, har du inte tid eller inte råd. Men jag tycker absolut att man hjälper till i stallet. En del har medryttare för att den är bra på att tävla och rida som en beridare. Så kan man själv lulla runt i skogen om man vill det. Men det måste vara bestämt innan. Så man inte ändrar regler hela tiden

Allt detta som du skrivit tycker jag att du kan kräva om du inte vill ta något betalt!!!

I sthlm är det väldigt dyrt men det beror på tillgång och efterfrågan så här är 400:- för en gång i veckan fullt normalt + att stallhyrorna är väldigt dyra.

Men om man inte riktigt att har råd att betala stallhyra etc. då ska man väll inte ha häst?

/Chardonnay, som tidigare red gratis och som numera får betalt.

Det är väl individuellt vad man ska ha för regler och krav..

Man får se efter sitt behov som hästägare och vad som är rimligt för medryttaren att gå med på.

Jag har 1 medryttare. Hon betalar inget, hon sköter inget i stallet. Hon rider då jag inte har tid pga jobb eller om jag känner mej risig mm. Om hon hinner då. Och jag ringer henne efter mitt behov.
Hon ringer ibland o frågar om hon kan få rida istället för mej o det brukar jag gå med på då det inte är så ofta.

Nu ska hon hjälpa till 1 vecka med hästen då jag reser bort. Men det är första gången hon får en riktig syssla.

Man får pussla efter vad som känns rätt. Jag är supernöjd med min medis.. Hon är duktig och gör ett jättebra arbete med min häst. Har inget att klaga på.

Det jag tycker att en medryttare ska kräva av hästägaren, och hästägaren av medryttaren, är bra kommunikation och 100% ärlighet.
Du kan egentligen inga missförstånd och olösliga problem uppstå.
Jag är medryttare själv. Blev av med en häst som jag ridit under lång tid innan jul. Den skulle säljas, utan att jag visste nånting. Pang sa det bara, så stod jag där, utan häst. Det kallar inte jag ärlighet.

Nu rider jag hos en annan tjej och har krävt den där 100procentiga ärligheten. Det lilla kravet ledde till en problemfri kommunikation och en jättefin vänskap.

Så kräv det, och slipp obehagliga överraskningar. Man vet aldrig vad somliga kan få för sig :devil:

Hej!

Jag undrar vad som är "skäligt" att kräva av medryttare (och dom som rider nån gång;))!

Ska man ta betalt? och isf hur mkt? Mer betalt, mindre stallsysslor?

Bara nyfiken!!!!:idea:

MVH Karin

jag är medryttare (ska snart sluta då ponnyn inte får ridas mer pga ryggen) jag betalar 300 för en dag i veckan och 500 för två dagar i veckan sen om jag vill får jag kanske ta nån extra dag ngn enstaka gång gratis. har ingen padock men har plast bommar och sockerbitar och en grusparkering med stockar på som vi brukar hoppa på, dessutom finns det massa ängar att rida dressyr på. massa bra ridvägar i skogen och ute på fält,finns mycket branta och icke branta klätterbackar kan rida till e sjö och bada finns ett sall som har en pad´dock som amn kan låna ibland (tror jag har bara ridit där en gång när jag provred de första men sen byggde de om och gjorde en ny paddock.) i stallet så eftermiddags fodrar vi kl 5 om de bhövs (nästan varje gång jag är där då vi är yngst och slutar tidigast) sopar där vi stått gö iodnin maten till "min" häst till morgondagen byter vatten mockar rider, fyller på spån om de behövs och hämtar ned några balar hö om de behövs. kan ju tillägga att jag skulle få börja tävla ponnn i hoppning och bor i stockholm och är 12 år (om de nu skulle ha nån beydelse med ålder:D) sorry för att jag glömt massa punkter och komma tecken blev jobbit all läsa men jag orkar inte läsa igenom det igen och fixa de så ni får stå ut!:D

KL.

Jag tycker att det lät skäligt de som du beskrev med mockning och fylla höpåsar någon gång i månaden. Visst, iblnd kan det ju hända att man inte hinner just den dagen, men då kanske hon kan säg det och så kan hon ta en annan dag och åka och mocka eller vad det nu va som skulle fixas. Bara ni bestämmer i förväg. Om hon ska bort eller har ett viktigt prov att plugga på så kan ju hon byta bort den dagens mockning och fodring och komma nästa vecka eller något.

Sen att man gör rent efter sig det man skitat ner, det städar man så klart upp!! Det är ju vanligt mannavett enligt mig.:p

Prata igenom detta med dina medryttare, gå igenom vad du skulle vilja ha hjälp med. Om de inte tycker att de har lust till att hjälpa till med detta så tycker jag att du kan framföra lite snällt att du kanske ska se dig om efter andra medryttare. Om de fortfarande inte vill hjälpa till med såna vardagliga sysslor så kanske de inte borde syssla med hästar. Att hålla på med hästar är ju så mycket mer än att bara rida. Det tycker jag att de borde begripa i den åldern (jag är själv inte så mycket äldre). Hästar är ett ansvar och ett åtagande. Inget man håller på med lite lösvindigt när lusten faller på.:mad:

Har inte läst allt här men kan tala utifrån en norrlänsk medryttares perspektiv. Först o främst bör man kanske komma överrens innan medryttaren börjar vad man som ägare o medryttare vill få ut av "sammarbetet" om jag får kall det för det. För mig är det givet att jag motionerar hästen, mockar o ordnar foder och vatten samt hjälper till med givarna de dagarna jag har hästen. Man kan gott dela på smörjuppgiften och ser man att en hagtråd hänger löst bör man som medryttare fixa det anser jag. Jag har aldrig betalat något för att vara medryttare men köper lite morötter o grejer till hästen ibland. Ägaren får dock stå för att köpa in foder då det tar slut (men visst kan jag åka iväg o göra det oxå om det krisar). Jag lägger mig heller inte i skoning o vetrinär kostnader o försäkringsfrågor.

Jag tycker att det där med att ta betalt utav medryttare är okej i vissa fall. Dock inte när man lägger fram det som att "jag vill att du betalar halva stallhyran för jag har inte råd med hela"

Fick den frågan en gång när jag skulle provrida en medryttar häst, sa nej direkt. Hon söker någon som kan hjälpa henne med hästen, nu var det dock så att jag skulle få ha hand om hästen 2 dagar i veckan, ta lite helg jourer och så. (har absolut inget emot att arbeta) Men när hon säger att ja det här stället har så dyra stall hyror så jag vill att du ska hjälpa mig med den, med andra ord ville hon att jag skulle lägga ca 2000 i månaden för att få rida hennes häst 2 gånger i veckan.

Däremot, den hästen jag rider nu, ett välutbildat fullblod, går Msv dressyr. Tanken är att jag ska hopptävla den i sommar då ägaren är hopprädd.
Jag rider henne 3 dagar i veckan, mockar alltid då jag är ute (ser det som en självklarhet). Får rida och träna presis som jag vill och för vem jag vill. Dock betalar jag en del utav skoningen. Detta tycker jag är helt okej, jag sliter ju oxå på skorna när jag rider. Så det är absolut inga problem.
Jag släpper in de andra hästarna när det behövs fodrar och så. har absolut inga problem med det, jobbar gärna :)

Men om man inte riktigt att har råd att betala stallhyra etc. då ska man väll inte ha häst?

/Chardonnay, som tidigare red gratis och som numera får betalt.

Nej, men det har jag väl inte skrivit. Men som hästägare kanske man inte vill förlora pengar på att låna ut hästen till någon annan.

/Heulwen, medryttare

Hej!

En i mitt stall har mängder med medryttare. De betalar (nu vet jag inte hur mycket) och rider, ryktar, mockar, fixar vatten i stallet (till bara "sin" häst) städar efter sej i stallet (plockar upp ev högar på ridbana/stallplan efter sej), smörjer av använda grejer och får på egen bekostnad tävla och träna.

Själv har jag en skötare, som bara rider i skogen och longerar/tömkör, mockar, fixar mat och vatten och borstar och myser. Hon behöver inte betala nånting.

/Lavinia

Jag har både tid (visst ibland så e tiden knapp, men min skogsmulle skulle inte dö av att stå 1 vecka:)) och råd att vara utan medryttare! Jag har medryttare för jag vill KUNNA göra annat:bump:!

Dom gör det dom ska om man SÄGER till varje gång... som tex fylla upp vatten och fylla hö....Mocka om någon häst skitit i lösdriften... men det sker inte riktigt på rutin.... och det e lixom lite "jobbigt" att hela tiden "påminna" om dessa saker...Tjejerna är INTE lata... utan dom tänker bara inte riktigt... :crazy:
När dom "inte hinner" så är det ofta för att vi "påminnt" dom samma dag...

Jag undrade mer om vad som är "skäliga krav" att ställa på medryttare som inte betalar....:banana:

Och det känns som om jag inte behöver ha dåligt samvete för dom kraven jag vill ha:idea:

Tackar för alla inlägg:bow: men tar tacksamt emot fler:)

Men kan de inte ha bestämda dagar de fyller vatten, hö och mockar? Då slipper ju du påminna dom, och de vet att det ska göras den dagen.

Men kan de inte ha bestämda dagar de fyller vatten, hö och mockar? Då slipper ju du påminna dom, och de vet att det ska göras den dagen.

Har just funderat på det:) och göra ett "schema" på fylla vatten, hö, mocka och kanske "städa" av i sadelkammare och foderrum! Jag STÄDADE sadelkammare och foderrum i veckan....=dammsög, våttorkade golvet 3 ggr och plockade ihop saker samt torkade av... det tog mig 40 min... om man gör det 1 gång varannan månad. Fyller hösäckar och vatten 1-2 ggr/ månad så måste det väl vara ok?
och mockar när det behövs såklart;)

ja, gör ett schema :) Och så kan du hänga upp det på något synligt ställe så att dom absolut inte glömmer ;)

Undrar nu vad dina medryttare tycker om schemat ;P

hihi;) ska prata lite dom innan;) och fråga lite snyggt:devil: om det är ok med ett schema (som då redan kommer att vara klart:D)

FYLLA ENSILAGE
FYLLA VATTEN
MOCKA OCH FYLLA PÅ MED TORV I LÖSDRIFTEN OM DET BEHÖVS
DAMMSUGA OCH TORKA GOLV I SADELKAMMARE OCH FODERRUM

Något sånt var 5:e vecka.... e det för mkt? dom andra veckorna e man "fri" från sysslorna.... men om man ser att vatten e slut så fyller man upp ex.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 243
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
620
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama