Medryttare?

Maira

Trådstartare
Ni som har medryttare;

Har ni lust att dela med av era erfarenheter, tips, goda råd och så där?

:bow:

Sv: Medryttare?

Jag har en medryttare sen snart ett år tillbaka och det har fungerat bra sen första stund. Hon tar alltid hästen de dagar som vi har bestämt och om hon får förhinder hör hon alltid av sig.

Det som är viktigast är ändå att hästen och ryttaren trivs med varandra och det gör de verkligen. Man märker på henne att hon trivs med min häst och min häst verkar trivas bra med henne också. Sen är det klart att det finns vissa saker som hon gör som jag inte gör och tvärt om men man ska ha otrolig tur om man råkar hitta någon som har samma syn på hästar och hästhållning som en själv.

Hrm, råd att ge är väl att hästägaren kommer bra överens med medryttaren, att medryttaren klarar av hästen och trivs bra ihop med den. Att man ger klara "regler" från första början så att båda vet vad det är som gäller.

Innan min medryttare fick vara i stallet själv lånade jag stallägarens häst och red tillsammans med henne de första gångerna. Då fick jag se hur hon red och hur de passade ihop. Om hon undrade över något fanns jag alltid där så att hon kunde fråga.

Sen kan jag ju tillägga att detta är min första medryttare och jag har verkligen tur som hittade henne så snabbt utan att kolla flera andra. Så fler erfarenheter har jag tyvärr inte att dela med mig av men är kanske till lite hjälp iaf :)

Jag har medryttare. Min tips är:

Ta tid på dig att hitta rätt medryttare, nöj dig inte med första bästa bara för att du har ont om tid att hitta någon (om nu inte detn första är riktigt bra förståss!).

Ta reda på vad du vill ha ut av medryttaren. Själv önskar jag ridturer i skog och ev lite banarbete. I mitt fall "anställde" jag en ung tjej som är otroligt duktig. Så underskatta aldrig ålder (dennes förälder är alltid med). De flesta som velat bli medryttare till min häst som varit i ålder 16-19 år har trott att de vetat bäst.

Var noggrann med regler och bestämmelser, både för din häst och vad som gäller i stallet.

Bestäm hur det ska vara med dagar, när de är sjuka/bortresta, när du är sjuk/bortrest.

Bestäm hur hästen ska skötas.

Ha kontakt och var inte rädd att säga ifrån, både negaivt och POSITIVT (mycket viktigt det sista!)

Det var lite från mig, finns säkert mycket mer.

Nu är detta visserligen en medryttares perspektiv men... som någon skrev nedan. (eller ovan blir det ju nu iofs) Du kommer inte hitta någon person som gör exakt samma som du o som har samma tankar srom du. Jag tror man måste acceptera vissa "avvikelser" från sitt egna sätt. Men det finns förståss gränser.

Som medryttare har jag aldrig haft något kontrakt eller diskuterat regler innan men jag är å andra sidan ingen besvärlig o omedgörlig medryttare så det har inte behövts. Jag tror nog det kan vara bra att i början prata igenom så man vet hur båda vill ha det men man bör inte ha för många regler tycker jag. Då skulle jag känna att det blev stelt o som att inte ägaren litade på mig.

Det blir ju ett litet team med tre personer inblandade o alla ska fungera ihop o jag tycker det är viktigt att man är ärlig med varandra. har hört flera som fått höra av andra stallgäster att deras medryttare inte har motionerat hästen men ändå står det skrivet i boken. Törs man inte fortsätta eller om man har något problem ska man säga ifrån o det bör man nog prata om innan på ett positivt sätt.

Om du använder sökfunktionen så hittar du massa med liknande trådar om detta :)

Själv har jag två medryttare och det fungarar bra. Vi har kontrakt med "i så fall". Men det är bra att ha. Ibörjan var det lite så att de gjorde saker som jag inte brukade göra. de bröt mönstret men det handlar om att släppa taget och våga lita på dem.
Som hästägare är det jätteviktigt för mig att kunna LITA på meryttaren. Det är #1 funkar inte det funkar inget annat.

Sen är det kul om manfår en bra relation med ägaren av hästen , allt blir så mycket roligare då! Om du är dig själv och är pålotlig så kommer allt fungera utmärkt!

det är bra om medryttaren och ärgaren TILLSAMANS bestämmer regler och hur ridningen ska se ut, det blir bäst så för båda parter. Var inte rädd att FRÅGA saker. Hellre fråga en gång för mycket än en gång för lite.

Det var det från mig.. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Medryttaren tycker sadeln är hård, men sadeln passar hästen så medryttaren får stå ut med sadeln ett tag till 😄 Men jag funderar på om...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Piglet
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 052
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 823
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 610
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama