Medryttare

Sv: Medryttare

Det är alltid bra att ha en medryttare oavsett om man hinner eller inte hinner rida sin häst. Min medryttare rider på onsdagar och de dagar jag inte kan rida.
Hon är en riktig klippa och ängel till medryttare, hon tar även hand om kvällsfodringen och mockningen.

Jag har en medryttare till min häst 2 dagar i veckan, hyfsat fasta dagar, men vi ändrar på dem ibland om någon av oss har andra planer. Tjejen som rider är världens bästa, pluggar i stan och är utan egen häst men har tävlat på ponny tidigare när hon inte var för gammal. Anledningen till att jag har medryttare är att jag tycker att det är skönt att mitt liv inte är 100% häst, även fast hästar är det bästa jag vet. Tror också att min häst gillar omväxlingen.

Hon har rätt fria händer de dagar hon rider, oftast blir det skogsturer eller ett pass på banan. Vi skriver lite dagbok vad vi gjort i en bok i stallet så att vi inte gör samma sak två dagar i rad.

De dagar min medryttare tar hand om min häst mockar hon och gör iordning foder åt hästen. Hon betalar 250 kr i månaden för att få rida, ett pris som både hon och jag är ok med.

Jag är jättenöjd med min medryttare, men vad man hört av andra verkar det svårt att hitta en bra. Gå på personkemin/magkänslan och kolla på hur medryttaren är mot hästen är mitt enda tips.

Min medryttare är just nu i stallet ensam för första gången, jag känner mig inte alls mesig som är nervös :angel:

Nejdå, hittills verkar det vara en mycket trevlig, ambitiös och duktig tjej så det känns verkligen bra!

Jag får/kommer få hjälp 2 dagar/vecka, och hon betalar för det; dels eftersom hon har fria händer och får göra i princip vad hon vill alla sina dagar och dels eftersom jag är fattig student och behöver det stöd jag kan få:o Däremot finns det medryttare i stallet som betalar upp till 1000/månad för 2 dagar/vecka, och samtidigt har ett foderpass:eek: Det tycker jag är way för mycket!

Edit: Ska tillägga att det inte ingår mockning eller dyl. i hennes sysslor...

Hur är era erfarenheter med medryttare?
- Jag har både varit och har medryttare, och har enbart goda erfarenheter av detta. Min medryttare kände jag sedan innan och samma med de hästar och ägare jag har varit medryttare till, vilket för mig har kännts mycket lugnare.

Varför har ni skaffat en
- Jag har inte tid att komma alla dagar i veckan (arbete och studier).

Hur många dagar i veckan får ni hjälp och vad "ingår" i medryttarens sysslor?
- En dag i veckan kommer medryttaren och en dag i veckan kommer skötaren (som inte rider, utan bara går ut med hästen). Båda har som uppgift att, utöver skötsel av häst och ridning, mocka, byta vatten och göra iordning maten.

Min medryttare är mer hoppintresserad än vad jag är, vilket har gjort att hon ofta hoppar/markarbetar med min häst, vilket fungerar jättebra.

Någon mer som har erfarenheter av medryttare? Bra som dåliga :devil:

Det viktiga tycker jag för att man ska få förtroende för sin medryttare är att vara med mycket i början. Vår nya medryttare fick inte rida ensam förrän efter flera veckor, och vi rider fortfarande ofta tillsammans (funkar ju när man har flera hästar). Jag ser henne inte bara som medryttare utan även som ridsällskap. Nu när jag sett henne hantera hästarna många gånger, och hon vet allt om hur jag vill att de ska skötas så litar jag fullt ut på henne! Att investera mycket tid på sin medryttare i början är mitt hetaste tips!

Det viktiga tycker jag för att man ska få förtroende för sin medryttare är att vara med mycket i början. Vår nya medryttare fick inte rida ensam förrän efter flera veckor, och vi rider fortfarande ofta tillsammans (funkar ju när man har flera hästar). Jag ser henne inte bara som medryttare utan även som ridsällskap. Nu när jag sett henne hantera hästarna många gånger, och hon vet allt om hur jag vill att de ska skötas så litar jag fullt ut på henne! Att investera mycket tid på sin medryttare i början är mitt hetaste tips!

Jo precis, det är tanken. Min häst är lite som hon är ute, så de som kommer o provrider henne och det fungerar med i paddocken, får rida syrrans häst så får dom först SE hur min totto beter sig, så vet dom hur de sen ska göra när de rider henne.
Så mycket tid tillsammans lär det bli innan man är helt lugn :)

jag vill sätta medryttaravgift nu (troligen).

vad tar ni i månaden och vad får era medryttare göra?
hur ofta rider dom etc?

Jag tar inget alls i betalt av min medryttare, mest för att jag vill att hon ska komma även om hon inte kan rida av något skäl (halt häst etc).

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 246
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 770
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama