Medryttare

H

Hilona2003

Hur är era erfarenheter med medryttare? Varför har ni skaffat en, hur många dagar i veckan får ni hjälp och vad "ingår" i medryttarens sysslor?

Fått svar på min annons efter medryttare till min ponny, eftersom jag dåligt hinner med henne nu när min andra häst ska ridas in, och jag eventuellt ska rida in en annan häst, och det känns som vi har haft våra glansdagar. Jag tycker ju fortfarande det är grymt kul att rida henne, men har inte någon motivation att träna henne längre.
Jag skulle aldrig sälja henne, hon ska bo hos oss resten av sitt liv, men det känns inte alls rättvist att hon bara ska gå o skrutta i hagen när hon är pigg som en 6åring! Folk tror inte sina öron när man säger att hon snart är 20! :rofl:
Att det inte är lika roligt att rida henne längre tror jag beror på att hon börjat bli så stel, man märker om hon vilat en dag, då är hon väldigt ojämn innan hon är riktigt uppvärmd. Suck, jag känner mig inte alls snäll som ens har tanke på att låta någon annan rida min häst, det låter kanske konstigt men, ingen är ju bra nog att rida min häst :p Läs det sista där ironiskt!

Så, hur ser era erfarenheter med medryttare ut?

Sv: Medryttare

Jag har alltid haft medryttare på mina hästar, för jag tycker det är jätteskönt att dels få vara ledig nån/några dagar i veckan, sen är det så skönt om man är bortrest eller så att ha någon som känner hästen och vet hur jag vill ha det.

Mina medryttare brukar få ganska fria händer, fast det är ju mest i skogen jag vill att dom ska rida. Självklart är det okej att rida på bana någon gång ibland. Min nuvarande medryttare är flexibel, och tar hästen när vi känner för det. Ibland ringer jag och ber henne ta honom någon dag när jag inte orkar eller hinner, och ibland ringer hon och har hästabstinens. :rofl: Hon rider lektion för mig ca en gång i veckan (väldigt olika, det där), rider ut honom ibland, och tar hans vilodagar ibland. När hon är där gör hon såklart i ordning foder och mockar också.

Jag tycker det är super med medryttare, även om man råkat ut för ett par stolpskott, så är det guld när man hittar rätt!

Mamma har en jätte bra med ryttare till sin häst, visst de e klart att man haft stolpskott ibland...Men nu skulle jag behöva till min 3-åring när hon kommer hem från betet...

Jag undrar hur man ska få tag på en medryttare som vill ta hand om en 3-åring som dessutom är duktig!!

Det är klart att man kan lägga ut annons men tänk om det inte blir bra!! Hon är guld värd för mig så såvrt är det!!!

Är toppen nöjd med min nuvanade skötar/medis/hjälp eller vad man nu ska kalla henne.Flexibel,noggran,pålitlig och toppen för mina hästar.

Tyvärr är det verkligen svårt att hitta vettiga skötare tycker jag.Man har ju stött på den ena underliga efter den andra.Men när man väl hittat rätt är det toppen.

Ja, det hade varit skönt att ha någon som man känner och som man kan lita på om man behöver åka iväg ett par dagar. Min mamma, jag och min syster brukar dock hjälpas åt så en dag utan hästar brukar inte vara några problem, men då min mamma är skadad i ryggen kan hon inte rida min totto och syrran har ju sin egen + att min är lite svår för henne...
För mig är det tvärtom, jag vill nästan hellre att dom rider på banan, trots att jag är en sån person som gärna ser att hästen rids ut mer än den rids på banan. Ponnyn är väldigt het ute och tar man för hårt i henne så stegrar hon sig och gör luftsprång, medan om man tar för lite så kan hon dra järnet... Sen är det ju självklart inget man inte kan lära sig men jag vet hur livrädd jag själv blev första dagen jag red ut henne ensam och hon skenade i flera km innan vi slutligen kom in på gården som låg i slutet av vägen och hon var så illa tvungen att stanna ;p

Vill inte heller har någon ung tjej som tar henne, nu är jag visserligen bara 18 år själv så det är inte det, jag var 12 år när jag köpte ponnyn men då har jag alltid haft medmig mamma i stallet också...
Har fått ett svar nu iaf så får se om det blir lite provridning till helgen, jag är väldigt skeptisk mot detta från början eftersom jag egentligen inte vill ha någon, men måste ju inse att jag inte hinner/orkar med det själv just nu. Många järn i elden för tillfället!

Det känns väldigt tryggt iallafall att vi bor på gården och mamma är oftast hemma så det blir ju inget vel med hästen.

Man kan nog råka ut för riktiga fommar som bara vill ha en häst att raca runt på, medan man samtidigt kan få tag på en riktig guldklimp som tänker och hanterar hästen likadant som en själv.

Har ni tagit betalt för det eller bara tackat och tagit emot för hjälpen ni fått? Bara en liten tanke. Själv tror jag det blir att tacka för hjälpen och vara glad, det är ju inte pengar som är problemet, det är att klockan borde ha ett antal timmar till per dygn ;)

Hej! Från början tog jag inte heller mer än en symbolisk hundring av medryttaren. Var glad att nån ville hjälpa till o just då tjänade jag bra så jag behövde inga pengar heller. Nu tar jag lite mer, dels har min ekonomiska sitaution ändrats o dels så kostar det lite att ha medryttare med skor o foder. Han hade inte så stora behov från början men nu när han tränas så blir det en del krafftfoder o dojorna slits som bara den, o det känner jag att de kan bidra med en slant till. Slår man ut det blir det iallafall mycket billigare än om de skulle gått till ett stall o friridit/ridit lektion så det känns inte oskäligt. Det verkar inte som att de tycker det heller.

Varför har ni skaffat en?
Skaffade en för att jag behövde mer tid med sambon och för att jag behövde lite tid under veckorna att kunna uträtta ärenden på kvällstid efter jobbet och för att vara lite ledig från hästeriet lite.

hur många dagar i veckan får ni hjälp och vad "ingår" i medryttarens sysslor?
2 dagar i veckan har jag tagit, måndagar och onsdagar, så har hästen fått sin vilodag på tisdagar, har passat utmärkt, då har det blivit "mycket" ledigt och så längtar man tillbaka massor på torsdagen :)
De har fått mocka och väga/mäta upp foder. Rida har de fått göra och har fått näst intill fria tyglar så länge de har kollat med mig.
Eftersom jag rider "western" så har det "ingått" att jag har hjälpt dem mycket i stallet, lärt dem att se saker med nya ögon. De har också, i den mån de velat, fått vara med när vet kommit och så för att få lära sig så mycket de velat.

Hur är era erfarenheter med medryttare?
Jag har haft både bra och dåliga erfarenheter. En medryttare slutade rida när hon va i stallet och talade inte om det för mig, det ledde alltså till att hästen stod 3 dagar i rad och min häst är milt sagt ingen häst man vill sitta på när han vilat i tre dagar i veckan. Jag undrade vad fasen som försigick med hästen men det var alltså att medisen skitit i att rida.
Och andra sidan har jag också haft jätte bra erfarenhet av att träffa min senaste medryttare. Hon var en riktig kämpe, ville lära sig så mycket som möjligt och ställde upp som bara den när hästen var sjuk och jag var iväg på semester. Guld värd! Nu rider hon dock inte hos oss längre då hon flyttat :(

Ja precis, en medryttare vill ju samtidigt kanske "lära sig" vad det innebär att ha häst så då ska de ju veta att det faktiskt kostar att hålla den också.
Har väl tänkt att kanske blir nån liten peng bara, symboliskt typ.
Har tänkt mig runt 2 gånger i veckan att jag vill ha hjälp, men sen ska jag ner med lillpojken till Skåne för inridning så det vore ju bra om hon hinner rida ett par gånger tills dess..Känner mig ju inte snäll som bara låter henne gå i hagen hela dagarna, hon hajar till nu så fort hon ser mig precis som "weei, idag är det ridning"... Usch! Men nu ska jag sätta igång henne iaf så gammeldamen får ut o röra på sig!

Hoppas min medis läser detta för hon är värd en stor guldstjärna!! Skaffade medryttare (min första dessutom) när jag tog en häst på foder och trots att jag nu håller på att byta till en annan foderhäst så stannar hon kvar hos mig, det är kanon! Hon är dessutom ansvarsfull, kommer alltid när hon ska och fixar allt med hästen lika bra som mig som jag känner mig fullt trygg med henne.

Hon rider 2-3 dagar i veckan, fasta dagar men som kan ändras allt utifrån både hennes o mina övriga planer. Skönt att kunna få göra något annat nån kväll i veckan och de dagar hon kommer gör hon allt som jag skulle ha gjort. Rider/arbete vid hand, fodrar, pysslar, kollar ligghallen på lösdriften osv. För min del får hon gärna träna hästen i dressyr/hopp nån av dagarna också, det är bara kul att ha någon att inspireras av och jobba ihop med! Och eftersom jag anser att hon gör mig en tjänst som avlastning så slipper hon betala.

Håller till viss del med om att det kan bli mkt busridning när en 12-åring gör det, men det betyder ju inte att alla gör det! I stallet där jag rider finns det en tjej på 11-12 och hon busrider inte något.

Så döm inte ut efter ålder, det är väl ändå kunskap och hur seriös man är som spelar roll väll?:confused: en 18-åring kan ju lika gärna busrida mer eller lika mkt som en 12-åring. eller är åldern allt??:confused:

Sant!!! Vi har haft tjejer i stallet som varit 11-12 år haft egen ponny och varit jätte duktiga de har ju som sagt blivt äldre nu och är lika ansvars tagande som de va för något/några år sen...

Min medryttare rider allt från 1-4 dagar i veckan på min häst.. Ibland kommer hon bara för att rykta eller ta henne med sej på en prommenad..
Hennes sysslor är att rida framför allt. Och då det praktiska som kommer med det.. Se till att det finns vatten då hon går hem. Resten sköter jag gärna själv.

Jag kände förr att medryttare va inget för mej. Jag skulle göra allt själv.. Men då hon ringde o frågade så kände jag att det va värt att prova iaf.. Jag hade ju inte haft den tid i sommar som jag hade hoppats på. Och hittils har det gått bara bra. Jag är supernöjd.
Vi har bara ett muntligt avtal då jag inte tar betalt. Och det är att hon rider endast då jag behöver henne och hon har tid.

Tjejen rider egentlign dressyr och hoppar.. Hon har egen häst oxå.. Men vill rida mer och prova på en annan ridstil.

Vilket va min oro i början.. Att hon inte rider western. Och att hon oxå är endast 15.

Men hon har visat att jag inte behöver vara orolig.

Har faktiskt precis skaffat medryttare till min häst.
Anledningen är helt enkelt tidsbrist. Har mkt att göra i skolan och det kan vara bra att få lite avlastning några dagar i veckan. Vill ju inte att han ska stå en period bara för att jag inte hinner, blir jobbigt att sätta igång honom hela tiden.
Hon har bara varit och ridit några gånger än sålänge men det verkar funka bra :)! Hon kommer när vi bestämt tid och hon behandlar hästen bra.
Hon ska ta honom ungefär 2 dagar i veckan men nu i början rider vi ut båda två så hon får lära sig ridvägarna och så. Och om det är något hon undrar över är det ju bara att fråga ;)! Men sen får hon klara sig själv :)!

Problemet är ju att hitta en bra medryttare tycker jag.Vi har skrivit i några annonser att vi söker vuxen medryttare med körkort men ändå så svara små ungar och man tackar vänligt nej till dom men då svara deras kompisar sen kompisars kompisar i sin tur osv....blir så trött...

Sånt är inte kul...Har inte varit med om det själv..men kan bero på att dom flesta medryttare vi haft har varit rekommenderad från andra som antingen haft dom själv som medryttare eller känt dom på annat håll...

Hur är era erfarenheter med medryttare?
Hittar man en som man kommer överens med och som även trivs med hästen är det guldvärt!
Varför har ni skaffat en
För att få lite ledig tid hemma, jag jobbade heltid och det fanns ingen energi alls till hästen efteråt. Sen blev jag dessutom gravid och då kändes det extra nödvändigt.
Hur många dagar i veckan får ni hjälp och vad "ingår" i medryttarens sysslor?
Förut 2 dagar i veckan när jag jobbade sent, nu är det så många dagar min medryttare bara kan eftersom jag är höggravid ;)
Medryttaren har fått göra precis samma saker som jag gör när jag är i stallet! Mocka och göra i ordning foder. Kolla igenom och sköta om hästen och utrustningen och rida.

Vi skriver dagbok och det är jätte bra! Jag brukar även skriva typ "noveller" med tips och övningar som min medryttare kan göra när hon rider sina dagar ;)

Det med dagbok var inte en helt dum idé! Då vet man ju precis vad hästen har gjort innan och vad den kanske behöver "idag". Det ska jag göra om jag hittar någon! Har nu fått svar av ännu en som är lite äldre och körkort osv. Bor utanför stan med lite dåliga bussanknytningar så det är verkligen ett plus.

Känns skönt att min mamma oftast rä hemma, skulle det vara något den eventuella medryttaren undrar över rä det ju bara att knacka på dörren så får hon svar direkt. :) Jätteskönt!

Har tänkt att om jag hittar någon både jag o hästen trivs med så hänger jag med ut i skogen de första gångerna på syrrans ponny, ponnyn kan vara lite skum ute ibland :p

Min häst är lugn som en filbunke och snäll som jag vet inte vad när jag är med, men i början så testade hon verkligen min medryttare till max. Hon har fått bita i gräset några gånger :angel:

Någon mer som har erfarenheter av medryttare? Bra som dåliga :devil:

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 246
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 770
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama