Medryttare

F

flinetrollet

Nu är jag pågång med att skaffa medryttare åt mina hästar. Jag tycker att det är jättesvårt att bestämma vilka som ska få komma och rida. Har fått ganska många svar. Har inte tänkt att ta betalt utan det viktigaste för mig är att hästarna blir motionerade av seriösa ryttare. Finns det någon som har erfarenhet av medryttare, eller du kanske är eller varit det själv. Vad ska man tänka på? Hur har ni valt ut vilka som ska vara medryttare? Jag skulle känna mig så dum om jag tackade nej till någon som så gärna ville komma och ta hand om hästarna. Hur har ni gjort i början? Har ni haft flera medryttare för att prova vilken som är bäst? Det viktigaste för mig är att mina hästar har det bra och att man kan få hjälp ibland.

Sv: Medryttare

Jag sitter i samma sits. Letar skötare/medryttare till mina hästar. Jag låter ett par komma ut och hälsa på och pratar lite med dom. Hör efter vad dom gjort innan och hur intresserade dom verkar vara. Sen väljer jag ut en eller två som får provrida. väljer den som verkar ha störst intresse och hanterar hästarna trevligast.

Jag har inte haft så många intresserade, pga. dåliga kommunikationer bl.a. Jag har tagit ut de som verkat vettiga, låtit dem rida på ridbanan. Frågat hur de ser på hästhantering, ridning osv. Om det verkat bra har vi ridit ut tillsammans en gång till. Jag går mest på personkemi, och på hur hästen verkar trivas.

Jag har varit medryttare till ett flertal hästar, och ett tips till dig är att inte ta ut flera "kandidater" samtidigt. Har själv varit med om det och det är inte särskilt trevligt alls, blir lätt konstig stämning och känns som nån underlig form av tävling.

Tyckte jättesynd om en tjej som skulle povrida samtidigt som mig, det var inget direkt fel på hennes ridning men jag hade grymt mkt längre erfarenhet av hästhantering (och det var väldigt uppenbart). Pinsamt när hästen gick påtagligt bättre med mig, hon såg ju oxå d. Nä usch, att sätta någon annan i den sitsen bara för att som hästägare tjäna i lite tid, tycker jag är riktigt okänsligt och smaklöst.

Jag håller med Ray of Light - ta bara ut en "kandidat" i taget. Prata med dom i telefon ordentligt först, verkar de vettiga där så kan de få träffa dig och hästen. Låt dom provrida flera gånger, både ute och inne. Jag har aldrig haft medryttare men däremot varit en. Stämmer peronkemin mellan dig - medryttaren och hästen - medryttaren så kör på!

Ja självklart tar jag bara ut en ryttare åt gången. Jag förstår att det inte är så trevligt för den som vill bli medryttare.
Igår hade jag hem den första som provred, och hon var jättebra. Det är precis en sådan som jag söker. Lugn, ansvarsfull, som verkligen tyckte om min häst. Men nu är problemet det att jag har bestämt med flera att dom ska få komma ut och kolla. Men jag får väl låta dom komma ut ändå, jag har faktiskt en till häst som behöver ridas och då kanske det är någon som skulle vilja rida honom. Jag tycker att det är så himla svårt att tacka nej till folk, känner mig så himla taskig.

Ta ut en åt gången, prata på telefon först och var ärlig om hur hästen är. Många hästägare säger att "min häst är heeelt underbar, världens goaste, har inga dumheter för sig" sen åker man och provrider och hästen försöker sticka in i skogen eller slänga av en eller något. Och efter det får man höra att... "ja alltså.... hon kan ju göra sådär ibland...". Slöseri med tid bpde för medryttaren och hästägaren.

Och att du har fler som ska komma fast du redan hittat en bra är ju bara bra egentligen. Det kan ju hända vad som helst, tjejen kanske ångrar sig eller nåt... och då kanske någon av de andra har varit bra med och du kan ringa dem!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 814
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka