Medryttare?

M

*mathilda*

Vad har ni för erfarenhet av detta? Tar ni betallt? Hur mkt? Låter ni medryttaren rida själv eller är ni med? Hur ofta får ni hjälp? Tycker ni det är lätt att hitta erfarna som vill bli medryttare? osv... Ni som har varit medryttare själva får givetvis också svara, det är bara jag som är lite lat såhär en söndagskväll och inte orkar formulera en fråga 2 gånger :o

Sv: Medryttare?

jag tycker efter som att jag själv är medryttare då så är de så att amn ska inte betala för att vara medryttare för då kallasde att amn är fodervärd inte medryttare.! jag tyckter av egna erfarenheter att du som ägare ska vara me dom första gångerna å kolla åå att allt går bra..för medryttaren i de fallet tycker oftast att de e kul när ägaren är me några gånger. jag e medryttare på en arab å jag å hennes ägare kommer jätte bra överens vi är som kompisar nu nästan.jag e 14 å hon är 21 år. å jag tycker att de e roligare när hion är med än när ajg e själv ute i stallet..men de e bara min åsikt men du får lyck till me allt..kram emelie:)

det är inte jag som ska skaffa, det är några jag känner (både ägare och medryttare) som har lite twister... tänkte bara höra vad folk tycker i allmänhet ;)

Jag var tidigare medryttare på två hästar. Betalade 500:- i månaden och red ca 2-3 dagar i veckan. Det var alltid någon ägare med mig då hästarna inte fick ridas ut själva. På ett sätt kändes det konstigt att man aldrig fick vara själv och pyssla utan man hade dom alltid "bakom sig", men på ett annat sätt kändes det skönt eftersom det ändå var deras hästar och dom vissta varför dom reagerade som dom gjorde etc. Men det jag tyckte var synd var att det kändes som att dom inte riktigt litade på mig. Jag fick tex aldrig lära mig foderstaterna så jag kunde göra iordning fodret. Men fodra gjorde jag, jag gjorde bara inte iordning det.

Det ultimata enligt mig är att man har ett förtroende för ägare och att ägaren har ett förtroende för mig. Jag vill lära mig allt om hästar så jag tackar inte nej till att ägaren är med mig men jag vill ändå klara mig själv ibland. (lite lulllig förklaring)
Betalning kan vara så olika beroende på vart man hamnar. Har ägaren det knapert med pengar betalar jag gärna men det ska inte vara så att det hänger på mina pengar om h*n ska kunna ha hästen kvar. Usch det är svårt det här med betalning!

Hoppas du förstår vad jag skriver. Är så lullig i mina texter... :)

Jag har medryttare.

Denna får rida, träna å tävla min häst på 15 år.

Jag Tar halva stallhyran betalt utav min medryttare eftersom att det är medryttaren som lär sig hemskt mycket å även får ett privilehum som denna inte skulle ha på ridskolan.

Det funkar bra tycker jag, medryttaren rider 3 till 4 dagar i veckan.

Till Gardrut

jag förstår precis vad du menar! det är bla detta som en av dem har problem med; att någon hela tiden måste vara med och hon uppfattar ju oxå detta som att man hela tiden måste kolla att hon gör rätt och det känns som att man inte litar på henne. hon har inget emot deras sällskap, det är bara det att när hon aldrig får vara ifred eller som du säger ansvara för nåt extra som tex fodret, så känns det ju som att man inte litar på hennes kunskaper och sunda förnuft...

Men det är ju intressan att höra om det är fler som känner så här och om det är vanligt att medryttaren inte får ta eget ansvar. Så fortsätt skriva ni andra!

Jag har ganska nyligen skaffat två medryttare, erfarna, duktiga tjejer. Jag rider än så länge med dem, de vill det än så länge, men jag är inte rädd att låta dem rida själva när de och hästarna bekantat sig ordentligt med varandra. Jag tar inget betalt, tycker att jag får hjälp med hästarna, samt att det är roligt med sällskap. Sen är det fantastiskt roligt med nya erfarenheter och kunskaper, en tillgång helt enkelt. De rider 2, 3 ggr per vecka vardera.

Jag annonserade här och på blocket, hästnet och hästannonser. Fick MÅNGA svar men valde de två som kändes rätt i magen. De presenterade sig och sina erfarenheter ordentligt, alldeles för många skrev bara att de ville bli medryttare utan att berätta något alls om sig själva. Förmodligen har jag haft en otrolig tur, men allt har fungerat kanon sen första stund! De verkar trivas, hästarna trivs och jag är supernöjd!

Jag har valt att inte ta betalt, att inte kräva hjälp med mockning etc till att börja med. Jag ser varje tillfälle jag får hjälp som en bonus. Kanske kommer det att ändras efterhand som de blir mer varma i kläderna och hemmastadda här. Vill de hjälpa, gör de ett bra jobb! I annat fall gör jag hellre saker själv. Hästarna går på lösdrift, så det är inte så väldigt betungande för mig att sköta dem själv. Men därmed inte sagt att jag inte kan be om hjälp när jag behöver det.

Jag har varit medryttare på samma häst i fyra år hos en tjej som har en egen gård med ett 7-hästars stall. Underbart ställe, trivs väldigt bra.

Har ända från början fått ha mycket ansvar och har oftast ridit själv, de har haft inackorderingar från och till men mest har det bara varit deras egna hästar som de har haft/har i stallet. Jag gillar små, lugna stall där man inte har någon "in-your-face" hela tiden som ska veta bäst. Tyvärr så finns det alltid ett moln på himlen och det är tjejens bortskämda 14-åriga dotter som är så odräglig att man kan spy.. Glad men hopplös att umgås med. Oj svävade visst ut lite från topic där..:o Fast jag är alltid där tider så jag undviker henne. :angel:

Jag har aldrig betalat något, har ridit 2-6 dagar i veckan i olika perioder. Just nu håller jag på att rida in mig igen efter skade-uppehåll och nu är det 3-4 dagar i veckan men tanken är att det snart ska vara uppe i att ha honom som min egen 5-7 dagar/vecka då hon själv inte har tid, de har sex egna hästar just nu bara hon och dottern. DÅ ska jag börja betala 500 kr/månad.
J*VLIGT bra pris för att få ha en häst som sin egen!! :banana:

Mitt ansvar är all skötsel, mockning, blanda foder/höpåsar, ridning eller annan motion, om tiden passar när jag är där så är det fodring & ut/insläpp.

Jag är den enda medryttaren som stannat hos de så länge och har alltid skött mig + att jag känner hästen, så de vet att jag är att lita på, jag älskar hästen så otroligt och kommer vara kvar så länge jag får!:love:

Gardrut skrev:
Rider du din egen häst resterande dagar?

Japp fast hon har ju självklart villa en utav dagarna. Men jag tränar ju även på annat som medryttaren inte tränar på, så som tömkörning, promenadeer å löslongering/löshoppning.

Jag rider ju en dag till utöver det jag rider min egen häst oxå eftersom att jag tar ridlektioner på ridskola oxå.

*mathilda* skrev:
Vad har ni för erfarenhet av detta? Tar ni betallt? Hur mkt? Låter ni medryttaren rida själv eller är ni med? Hur ofta får ni hjälp? Tycker ni det är lätt att hitta erfarna som vill bli medryttare? osv... Ni som har varit medryttare själva får givetvis också svara, det är bara jag som är lite lat såhär en söndagskväll och inte orkar formulera en fråga 2 gånger :o

Blandade - men på det hela taget tycker jag att det är ett bra koncept. Jag har varit medryttare i drygt tio år, på olika hästar (8 sammanlagt). När jag har haft hästen har jag alltid haft den själv, men de första två gångerna eller så är det ju bra om ägaren är med och visar hur allting ska vara och så. Jag har ridit 1-4 gånger i veckan, det har varit olika med olika hästar, och betalat mellan 0 och 1500 kr per månad. Nu rider jag 2-3 ggr i veckan, varav en är hoppträning, och betalar 800 kr per månad. Sköter om hästen de dagar jag är där, men tar inte kvällsfodringar och så. Jag har fasta dagar, och tanken är att börja tävla framåt våren. Trivs jättebra.

Hm, du har lösdrift säger du. Hur mycket mockning är det då det handlar om? Mockar du ut en del ur hagen varje dag?

Mina hästar går på 3-4 ha mark så det skulle vara lite mycket att mocka varje dag :) Jag mockar i utestallet/lösdriften, ungefär lika mycket jobb som om de hade stått på box, men jag slipper passa tider med in och utsläpp. Att de dessutom ha fri tillgång på mat underlättar också för mig :banana: Det jag menar är att jag främst behöver hjälp med ridning, mockning och övrig skötsel är inget problem i mitt schema :D

*lånar knapp*

Jag har varit medryttare 3 gånger.

Stall nr 1: red ett halvblod + en D-ponny, gratis. Första gångerna red jag "lektion" för ägaren i paddocken, sen red jag ut själv, var inga problem. Fanns alltid folk i stallet som hjälpte till eller ställde upp som ridsällskap.

Stall nr 2: halvblod/fullblod. 600 kr/månad. Red själv, men red bara ensam i ridhuset och med sällskap i skogen. Var själv i stallet efter 2:a provridningen.

Häst nr 3(fanns inget stall ;) ): islandshäst, 600 kr/månaden. Var ute och provred 1 gång, sen efter det var jag själv ute och red. Men ägaren bodde 3 meter ifrån stallet så vi hade alltid kontakt och småpratade, ibland följde hon med ut med hundarna en bit.

JO det var det jag funderade över, har man lösdrift så brukar man ju ha en hel del mark liksom...

Hm ungefär blir det inte lite lättare då? Det är iaf min uppfattning att dom inte tampar rund i uttsallet som dom gör i en liten box, även om det finns renliga hästar i box som inte trampar i skiten.

Jag har just skaffat mig en medryttare, har inte haft det förut då min häst har stått på ridskola och jag bara har haft honom 4 dagar/vecka. Jag hade tur att få en medryttare som jag kände sedan tidigare och som jag visste vad hon gick för eftersom hon red på samma ridskola som jag. Hon är faktiskt kunnigare än jag så jag är glad att hon ville hjälpa mig med hästen. Hon har honom 2 dagar i veckan och då får hon även mocka och utfodra. In- och ut-släpp sköter stallägaren.
Hur, var, när och om hon vill rida på sina dagar bestämmer hon själv, skulle hon vilja tävla kan vi fixa det oxå, men frågan är om hon vill det på min lilla stressbulle :)
Hon betalar 250:- i månaden. Anledningen till att jag tar betalt är att jag är lite av den åsikten att man kanske är mer seriös om man betalar för det, även om jag litar på henne... så det blir lite dubbelmoral kanske - men som sagt, har aldrig haft medryttare förut :o

Jag har inte själv haft medryttare men har varit och känner många som är och har.

Häromkring verkar det kosta runt 500:-/mån för en person som rider 3-4 ggr i veckan vilket är vanligast. De hästar som är unga eller ex. vis travare brukar bli billigare -knske 300:-/mån.
De rider då själva och gör allt som ska göras med mockning, fylla mathinkar etc. Däremot tar de sällan fodringar om det är halvkollektiv enligt min erfarenhet, men det händer.

Här annonseras det ganska mycket i lokaltidningen och det är nog inte så svårt att hitta medryttare. Att hitta någon erfaren och ordningsam kanske är svårare men jag tror att det brukar fungera bra, iaf enl. min erfarenhet. De erfarnaste får ofta medryttarhästar via kontakter och vänner, tränare etc. som vet att de är duktiga. De behöver inte heller alltid betala.

Jag har själv bara haft en enda medryttarhäst som jag betalat för och då red jag 3-4 ggr/v och betalade 500:-. Då var jag 12 år och det var min allra första medryttarhäst. Efter det blev jag erbjuden att rida andras hästar både då och då och regelbundet. Som mest hade jag runt 5 st på en gång varav två som jag red regelbundet och betalade ingenting för det.

Jag har flera medryttare. Dom betalar lite olika efter vilken häst dom är medryttare på, och även lite efter hur duktiga dom är.
Min erfarenhet är att de flesta som vill bli medryttare kommer direkt från ridskolan och är då inte så väldigt erfarna när det gäller medryttarskap.

Jag har (äntligen) hittat en bra och seriös medryttare. Hon rider pållen 2 dgr/veckan och betalat 550:-/månaden. Ibland rider hon fler dagar om jag inte kan. De första gångerna var jag med henne så att hon skulle känna sig säker med allt men nu åker hon dit själv. Hon får rida i ridhus eller rida ut. Exakt vad hon gör bestämmer hon själv.Vi använder en liten bok där vi skriver upp exakt vad vi gjort med pållen, ev skador osv.

Hej!
Jag har nyss hittat en trevlig medryttare eller som man snarare kan säga delfodervärd. Vi kompletterar varandra jättebra och jag litar på henne. Hon rider självständigt enligt ett löst träningschema som hon varit med o bestämt om. Hon tar hoppbiten då hon trivs bäst med det. Eftersom stallet har jättebra (bygger ridhus, jättebra skogsvägar + paddock) träningsmöjligheter betalar hon 500kr/mån plus att hon tränar för tränare 1 gång i veckan som hon själv betalar. Dessutom kommer hon få tävla om hon vill till våren. Jag tycker det är rimligt att ta betalt om man står i ett dyrt stall + har en trevlig häst med lite potential, samt låter medryttaren få vara med om viktiga beslut. Skulle jag rida en travare som står ute på vischan utan träningsmöjligheter eller potential skulle jag snarare vilja ha betalt för att rida den.... Så ska medryttare behöva betala? Ja och Nej beroende på omständigheterna.
Vi har också en liten bok där man skriver varje dag vad man har gjort och hur det har gått...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 750
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 304
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 020
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar