Medryttare.

Ok, fint att hon betalar för sig, men trots allt så är det ju inte hennes häst.
Det är ägaren som har ansvaret över hästens välbefinnande. Mår hästen dåligt pga att medryttaren försummar den tycker jag det är FEL av hästägaren att inte ta tag i problemet.

Här ser jag tyvärr bara 2 alternativ:
Antingen så skäller man lite på medryttaren och får ett positivt resultat, eller så säger man upp medryttaren omedelbart pga dålig omvårdnad.
Andra alternativ existerar inte. Antingen sköter hon sina uppgifter eller så får du hitta en annan medryttare.

A jag ska ta och prata med henne och om inte de blir bättre så säger jag hej då!..heh..Tack! :bow:

Jag skulle prata med medryttaren och säga att hon borde ta mer hand om hästen+utrustning. Sen att du vill hålla lektioner för henne ibland 1ggr/månad kanske.

Sen skulel jag som ägare rida lite lugnare dan före och dan efter din medryttare ridit så att hästen inte blir överansträngd.

Det här handlar om att inse att vissa saker inte går ihop.

Du vill kunna träna intensivt.
Din betalande medryttare vill också rida intensivt.

Som jag ser det har man medryttare för att komplettera sig själv på något vis. Om du alltså vill träna, så borde du för hästens skull ha en medryttare som vill rida ut och ta det lugnt. Annars är ni två personer som båda har väldigt höga krav på samma häst. Jag är glad att jag inte är den hästen.

hej!
jag förstår ju om du blir irriterad och arg, speciellt över det med knölarna.
Men det kan ju inte vara så kul för medryttaren om hon alltid måste ta dom lugna passen eftersom du ridit så hårt dagen innan. Hon betalar ju faktiskt!

jo de är sant..men nu händer inte det så ofta att de blir att jag har tränat dagen innan utan de ha rbara hänt några få gånger..En sak som jag kan säga till alla här : Hon betalar 150 :- i månaden o rider2 ggr i veckan..Men nu har jag pratat med henne och hon ska bara rida 1 dag i veckan o då får hon rida som hon vill..

Jag kan bara säga att hon ställer inga krav på hästen..han får gå hur han vill i princip..men sen så om hon sätter sig o jobbar med galopparbete en dag när han har gått hårt dagen innan så behöver inte de betyda att han har jobbat i rätt form utan då har hon galopperat varv efter varv eftervar i skengalopp..o de kanske inte e nån höjdare,,

säg att det inte funkar som det är nu bara. Bästa är väl om du bara kan säga hur det ligger till, ärlighet varar alltid längst.

Sen en annan sak, är jag typ den ändå på denna jord som rider min häst ordentligt? Jag kan utan problem rida 1,5-2 timme utan att anse att min häst gått jättehårt. Eftersom han är van vid det så är han ju självklart tränad efter det också. Och jag jobbar honom inte hela den tiden heller. Samma sak är det när man säger att man rider 2 gånger /dag som jag brukar göra under sommarlovet när man har tid för det(hade gärna gjort det oftare, men tyvärr måste man ju gå i skolan och ibland vill man hinna med annat också). Många reagerar starkt på det. Och likaså att jag rider så "hårt" och mycket/länge. Men man får väl se det på ett annat sätt också, min häst är aldrig halt och mår bra till skillnad mot många av dessa hästar som åker fram och tillbaka till klinker och blir sprutade både här och där...

a jo..

Nej verkligen inte..det är klart att man kan rida 1,5h ibland de skadar verkligen inte..men de gäller ju att lägga upp de rätt.. Du rider väldigt mkt har jag förståt och du har lagt upp hans kondition på de sättet..Och jag vet inte riktigt men du kanske inte ställer jättehöga krav på formen..men de behöver man inte alltid göra om man inte känner för det..Det är olika från häst till häst o olika förutsättningar!..Två ggr/dag på sommarlovet är inte så ovanligt.många åker ju påt räningsläger under sommaren o då rider man oftast 2ggr/dag! :smirk:

Men nu talar jag om intensiv ridning, inte om huruvida hästen exempelvis jobbar i rätt form eller inte. Vad som är intensivt är alltid individuellt.

Som jag förståd det på din tråd, så tyckte du att hästen blev ansträngd för mycket eftersom både du och medryttaren hade ridit längre stunder med träning/mycket galopparbete. Och då skrev jag helt enkelt att det inte går ihop om både ägare och medryttare vill rida intensivt.

Men om du nu menar att så inte var fallet, så kan du ignorera mitt förra inlägg. Fast i så fall förstår jag inte riktigt vad du ville med tråden?

det är klart att man kan rida 1,5h ibland de skadar verkligen inte..men de gäller ju att lägga upp de rätt.. Du rider väldigt mkt har jag förståt och du har lagt upp hans kondition på de sättet..Och jag vet inte riktigt men du kanske inte ställer jättehöga krav på formen..men de behöver man inte alltid göra om man inte känner för det..

Ibland? Jag menade ganska ofta och varför jag skrev det var för att du hade skrivit i ditt tidigare inlägg att du reagerade på att din medryttare hade ridit 1,5h och som jag uppfattade det verkade det som du tyckte det var för mycket. Men du uppfattade jag det antagligen fel. Och förövrigt kräver jag att min häst ska gå i form när jag rider annat än ut i skogen.

Två ggr/dag på sommarlovet är inte så ovanligt.många åker ju påt räningsläger under sommaren o då rider man oftast 2ggr/dag! :smirk:
Jo, men det är just det. Under ett träningsläger, vad är det? en vecka kanske på sin höjd. jag menar då varje dag.

Men men jag förstår inte riktigt vad du vill med denna tråd längre. Du verkade ju redan veta från början vad du tänkt göra. Så varför skriva den då? :confused:

a jag missförstpd dig.. ne de går inte ihop om båda ska rida mycket och intensivt..men då tycker jag att det är jag som äger hästen o tränar o tävlar mkt ska få rida så att det stämmer in med träningar o tävlingar osv. Sen ska självklart inte hon bli lidanande för att jag tränar mkt..men de blir hon inte heller för hon skiter i om han har eller ska träna..

a ja okej..du rider så om du vill o jag rider så om jag vill..min häst blir trött av att gå mkt..och det kanske inte din blir!..alla har olika krav, förutsättningar och mål!..Jag ville ha tips o råd på hur jag skulle göra när jag hade problem med min medryttare..jag har fått bra tips o råd och ska nu se om det funkar med att prata med henne..Sen att folk börjar tjata om hur jag rider o allt..de va inte riktigt de jag va ute efter...men men

Visst är det du som ska få rida så som du behöver, men just därför kanske det inte går ihop att ha den medryttare som du nu har, om hon också vill rida intensivt. Så om hon inte är intresserad av att ta det lite lugnare vissa dagar, så måste du helt enkelt fundera på att byta medryttare. Det kanske är den enklaste lösningen.

Jag håller med susanne.

Prata med henne och säg att du inte behöver hjälp nåmer alt var ärlig och säg precis som du skrev, att du är missnöjd med henne... Hästen får ju inte fara illa bara för att du ska vara snäll mot henne o fortsätta..

Lycka till nu iaf!

Jag skulle be henne sluta som medryttare, för hästens bästa, även om det säkert är jättesvårt att ta upp en sådan sak med en kompis. Hästens välbefinnande måste ju faktiskt vara det som går först.

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 452
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 506
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
739
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
4 014
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar