Sv: Medryttare
Jag är medryttare på en ponny i sthlms trakten. Här är det ju dyra stallhyror och det finns fler som vill rida än det finns hästar, så nästan alla tar betalt. Jag betalar 1100:- i månaden för 2-3 dagar i veckan och jag får göra det mesta. Alltså rida ut, på banan, för tränare och till och med tävla.
Det är ju som tidigare nämnt väldigt individuellt hur man lägger upp det hela. Men om man ska betala för sig tycker jag personligen att man ska få göra mer än bara rida ut.
Det viktigaste man ska tänka på som medryttare tycker jag är att
våga fråga. Är ju såå mycket bättre att skicka iväg ett sms istället för att ge hästen fel kraft när den vanliga är slut, till exempel. Har svårt att tänka mig att någon ägare skulle tycka det var fel, det är ju för hästens bästa. Även om det är en lite halvdum fråga.
Sen brukar jag tänka att alltid lämna allt som det var när jag kom i skåp och sådär, eller gärna lite finare. Alltid sopa, alltid vika.
Sen när man kanske är ute och rider eller så och blir kanske sur på hästen av någon anledning, så tänk innan du gör! Jag brukar tänka "skulle jag göra det här om *ägarens namn* såg mig?" Om man tvekar så var det antagligen ingen bra grej..
Att vara medryttare innebär inte bara att ta hand om en häst någon dag i veckan, själva samarbetet med ägaren är en stor del. Man ska kunna träffas och prata om hur allt går och inte behöva vara rädd att han/hon ska tycka man är dålig bara för att det inte gått super en dag.
Jag har varit medryttare på en ponny tidigare där jag och ägaren inte klickade alls, vilket ledde till att jag till slut avslutade det hela.
Långt jag skrev nu, men hoppas det var till någon hjälp