Medryttare

Tove98

Trådstartare
:pHej, Jag och min kompis tänkte bli medryttare och undrar vad som 'krävs'
T.ex vad ni får/låter era medryttare göra m.m
Tack på förhand :) T&R
 
Sv: Medryttare

Det är ju en väldigt inviduell fråga och upp till varje hästägare vad ens medryttare har för syfte.

Min medis får rida och köra helt fritt så länge inte hästen tar skada, hon hjälper mig ju så hon betalar inget.

Det är min häst och min kostnad jag vill ha medryttare för avlastning några dagar i veckan, annars hade jag inte varit människa pga sömnbrist då jag jobbar nätter 6 dgr i veckan.

Har hon några tips och idéer vill jag gärna att hon framför dom en öppen relation är den bästa. Vilket hon också gör och det är den bästa medryttare jag haft sen så ser jag henne inte bara som medryttare.


Men det är ju upp till varje hästägare vad man vill att medis skall göra.
 
Sv: Medryttare

Som inlägget innan är det ju väldigt individuellt, men jag tycker att dessa punkter är de viktigaste:

- Lyssna på vad ägaren säger. Om man ska rida på något speciellt sätt, mocka speciellt eller liknande.

- Vara noggrann! Det värsta som finns är när man får mocka ur flera skottkärror dagen efter medryttaren

- Vara pålitlig. Inte smsa samma dag och säga att man inte kan/hinner/vill. Ofta har man ju medryttare för att man själv inte hinner.

- Alltid se till hästens bästa!

Kom på en till sak! När ni svarar på annonser, var då lite självkritiska.
Klarar jag verkligen av den hästen som annonseras som "pigg" och "känslig"?
Hinner jag vara medryttare 4 dgr i veckan som den här ägaren vill?
Orkar jag ta mig ut till det där stallet utan bussförbindelse?
Är jag kanske lite för stor för den där b-ponnyn?

Jag har fått väldigt många svar på mina annonser av folk på 178 cm och väger 75 kg som vill rida min D-ponny.
 
Senast ändrad:
Sv: Medryttare

Jag vill bara tillägga en sak!

Om det är något som ägaren säger som ni inte tycker om eller som inte verkar logiskt, så fråga varför ägaren gör si eller så.

Att göra något som man inte förstår varför och som man anser är fel gör lätt att man inte gör rätt, förstår man däremot varför man ska göra si eller så så är det mycket lättare!

Respekt är även viktigt samt att våga fråga, finns inte en människa i denna värld som kan allt!
 
Sv: Medryttare

Jag är medryttare på en ponny i sthlms trakten. Här är det ju dyra stallhyror och det finns fler som vill rida än det finns hästar, så nästan alla tar betalt. Jag betalar 1100:- i månaden för 2-3 dagar i veckan och jag får göra det mesta. Alltså rida ut, på banan, för tränare och till och med tävla.
Det är ju som tidigare nämnt väldigt individuellt hur man lägger upp det hela. Men om man ska betala för sig tycker jag personligen att man ska få göra mer än bara rida ut.

Det viktigaste man ska tänka på som medryttare tycker jag är att våga fråga. Är ju såå mycket bättre att skicka iväg ett sms istället för att ge hästen fel kraft när den vanliga är slut, till exempel. Har svårt att tänka mig att någon ägare skulle tycka det var fel, det är ju för hästens bästa. Även om det är en lite halvdum fråga.

Sen brukar jag tänka att alltid lämna allt som det var när jag kom i skåp och sådär, eller gärna lite finare. Alltid sopa, alltid vika.

Sen när man kanske är ute och rider eller så och blir kanske sur på hästen av någon anledning, så tänk innan du gör! Jag brukar tänka "skulle jag göra det här om *ägarens namn* såg mig?" Om man tvekar så var det antagligen ingen bra grej..

Att vara medryttare innebär inte bara att ta hand om en häst någon dag i veckan, själva samarbetet med ägaren är en stor del. Man ska kunna träffas och prata om hur allt går och inte behöva vara rädd att han/hon ska tycka man är dålig bara för att det inte gått super en dag.
Jag har varit medryttare på en ponny tidigare där jag och ägaren inte klickade alls, vilket ledde till att jag till slut avslutade det hela.

Långt jag skrev nu, men hoppas det var till någon hjälp :)
 
Sv: Medryttare

Jag rider min medryttarhäst 1 gång i veckan, och då rider jag ut i ett lugnare tempo. Jag betalar ingenting, men sen rider jag inte heller riktiga ridpass eller tränar, då jag kan tänka mig att det kostar. Jag rider enligt instruktioner från ägaren (tex skritt+lite trav) men bestämmer själv vart jag ska rida, sadel/barbacka, bett osv. Jag mockar, gör höpåsar, vatten och ger kvällsmaten innan jag går. Bara de normala sysslorna man gör när man har häst.

Mitt bästa råd är att ni verkligen är engagerade i att lära er mer! Alla hästägare har sina egna rutiner och idéer och jag råder er till att göra som ägaren gör. Då kan ingen annan komma och påpeka att ni gör fel (lätt hänt i stora stall där man är "liten" och ny) för ni gör ju som ägaren brukar göra = rätt ;) Ha en bra kontakt med ägaren, tveka inte att ringa eller smsa över minsta lilla ni undrar över. Det är alltid bättre att vara 100% säker än 99% :) Vad som brukar vara lika för alla hästägare är att deras häst är deras bäbis, så det är viktigt att ni är supernoga och kom ihåg att de dagar som du har hästen så är hästen ditt ansvar! :)

Kolla även upp med ägaren vad hästen har för försäkring, utifall något tråkigt skulle hända, och om även du täcks av den försäkringen när du tar hand om hästen :)

Att ha en medryttarhäst/ponny är superroligt och man lär sig verkligen jättemycket, speciellt om man kommer direkt från ridskolan. Det vart ett långt och virrigt inlägg, men nu fick ni lite info av mig iaf :p
 
Sv: Medryttare

Det kan variera en del med upplägg osv. Men jag rider en halvblodsdam 2 ggr i veckan och betalar 700 för detta. Jag mockar, hämtar henne i hagen och läser i hästens "dagbok" vad som har gjorts dagen före, om hon har klättrat, varit på volten eller kanske inte ridits alls - och anpassar dagens ridpass efter det. Jag visiterar, ryktar och gör henne ren och fin, och rider sedan ut efter dagens förutsättningar. Skriver i dagboken var vi har ridit och vad vi gjorde, om det var något ytterligare speciellt etc...


En vanlig dag som medryttare mao :)
 
Sv: Medryttare

Jag har visseligen ingen medryttare, men en tjej ska ta hand om min häst helt ensam i 2veckor då jag ska gå en kurs på flyinge.

Viktigt för mig är att hon gör som jag har sagt, (ex. samma fodergiva, mockar, byter vatten, sätter på de täcken hästen ska ha, rider efter mina anvisningar osv.) Och undrar hon något, (bara det minsta lilla) så svarar jag gärna på frågor! bättre att fråga en gång extra än att det blir fel på något sätt. Jag är väldigt noga med min häst, som många andra ägare och vill min häst det bästa.

Är det något man som medryttare/skötare tycker är "konstigt" eller som man inte förstår varför, så ta upp det med ägaren och diskutera, oftast har ägaren en tanke bakom allt (förhoppningsvis) och som (förhoppningsvis) grundar sig på kunskap. Jag skulle gärna berätta varför jag gör på det ena eller andra sättet.
 
Sv: Medryttare

När jag var medryttare försökte jag att alltid se till att lämna häst/stall/utrustning lite finare än vad jag hittade dem. Jag var också väldigt noga med att inte ändra på något utan att fråga ägaren.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 814
Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
653
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
648
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 727
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp