Medryttare, vad innebär det i praktiken?

Sv: Medryttare, vad innebär det i praktiken?

Jag håller ju helt med dej.:bow: Det ska vara roligt och härligt att rida och ha häst.

Ts:

Ang uppstallningen så förstår jag med resan. Men leta ändå någon som inte ska betala utan kanske få betalt för att hjälpa dej aktivt med dn egen ridning också och flera gånger i veckan. En vuxen ansvarsfull person. Det är tyvärr nte lätt att hitta, de är sällsynta. Många som har alla de kvaliteerna har redan hästar att rida, kanske egna eller så är de redan anlitade av någon. Många som vill vara medryttare är mer i samma situation som du, har ridit några år på ridskola och vill ha prova-på när det gäller att ha häst. Det är inget fel i det, utan helt naturligt.

Jag tror som Forrest inte att det räcker, men det vet du ju att jag tycker sedan förra diskussionen.

Har du kollat med ägaren att det är ok med medryttare? Ägaren vill säkert vara med och godkänna medryttaren innan du bestämmer dig. Kanske ägaren själv kan rida hästen ett par ggr i veckan?

ja för att svara direkt på din fråga också..

jag tycker lite som FA #20..

vad tycker ägaren av hästen? och är det inte bättre att du lämnar tillbaka denna unga häst och tar en äldre på foder istället? för det är ju ändå kontakten mellan dig och hästen som ska vara bra, inte att nån annan ska bygga kontakt och få hästen att respektera denne.. det kan lätt bli så att du blir utanför..

annars tror jag mycket på att du kan behöva en äldre van medryttare som du kan kommunicera med dagligen om hästen, och att denne även hjälper dig med den.. kanske en halvfodervärd istället för en medryttare? (det beror förstås på vad ägaren tycker) och att ni i sådana fall dela upp dagarna så att ni 2 dagar har hästen tillsammans, där ni rider ut (antingen med en lånad häst eller en som promenerar, byt halvvägs) och andra dagen på bana med lite arbeta från marken före där du får mer hjälp av medryttaren/halvfodervärden.. 2 dagar till medryttaren, 2 dagar till dig och 1 vilodag där du bara mockar..

det viktiga är att du inte bara får hjälp med att skola hästen utan ochså att Du får hjälp med kontakten och ledarskapet.. hittar du någon äldre som har mycket tid och kan en del om hästar, ex sjukpensionär, deltidssjukskriven eller så.. det finns en del personer som gärna hjälper till men inte vill betala för sig utan hellre betalar genom tjänster..

men prata med hästägaren först, det bästa vore nog att byta häst till en mer skolad och erfaren häst, valacker brukar vara enklare att ha att göra med än ston också :)

Jag har en medryttare på hästen som har honom 2 dagar i veckan. På dessa dagar mockar hon och ordnar hans mat.

Jag förväntar mig inte så mycket mer av henne. Jag mockar hagen själv, tar alla jourer, byter vatten i hagen, smörjer träns, lägger upp hans träning osv. Det är klart att hon kan hjälpa till med något av det om det skulle krisa sig någon gång, men jag gör det helst själv.

Vad man själv ska "använda medryttaren till" får var o en bestämma utifrån sina egna behov tycker jag. Behöver du någon som kan ta jourer, ta hand om hästen när du är sjuk/borta, bara rida eller någon som är nästan som en delägare i hästen?

Dock tycker jag medryttare inte har så mycket att säga till om när det gäller hästen om man ska hårddra det. Säger jag åt min medryttare att hon ska rida i skogen första dagen och dressyr på banan andra dagen förväntar jag mig att hon gör det. Nu får hon bestämma ganska fritt vad hon ska göra, men jag vill kunna gå in och bestämma också. Hon kan diskutera med mig om det är någonting hon tycker ska ändras med hästen; mat, utrustning, ridning men det är alltid jag som ska ha sista ordet.

Det är en islänning du har, dessutom en unghäst, ska jag vara ärlig skulle jag vänta med medryttare OM du inte kan hitta en med isisvana och vad jag sett så växer de inte på träd alla gånger.

Islänningar rids in sent och jag förmodar att det är fallet med denna damen oxå, normalt rider man in dem som 4-åringar, ställer av dem till vintern och drar igång dem som 5-åringar igen, nu vet jag inte om så är fallet med din men det indikerar ändå på hur långsam man ska vara i hanteringen/ridningen utav en isis. Att skaffa en medryttare som inte har isisvana förstör nog mer än vad det hjälper dig just nu.

Islänningar är eg inte svårare än andra MEN det finns 1-2 växlar mer och vill du ha en isis med separerade gångarter tror jag att det är bättre att du får bra hjälp utav en islandshäst intruktör än att hästen blir riden utav ytterligare en UTAN isisvana även om du ska rida på islandshäst ridskola så är det mycket kring gångarterna och jag tror inte att du vill ha en grisepassare och inte ägaren heller antar jag.

Tänk på en sak till; hon är ung och islänningar mognar senare, rid korta pass, avbryt när det går bra och håll dig gärna till markarbetet fler gånger i veckan än du rider, det är viktigt för hennes OCH din utveckling och be gärna om tips på övningar inne på Islandsforumet.

Nu blev det lite annat än din fråga men jag spann vidare på din andra tråd :)

Ps köp gärna boken Atlis verktyg för Islandsryttare, en bra bok som kan hjälpa dig en hel del.

jag har en kompis som medryttare på russet.
Det vi har sagt är att hon rider tisdagar och torsdagar och att hon inte hoppar, såvida inte jag är med och har bestämt det. Hon rider honom gratis, och använder endast den utrsutning jag har satt ut för honom.
Ofta rider hon med mig som rider hennes egna häst.
Jag har medryttare för att jag är förstor för honom och jag har en unghäst som jag rider in och inte alltid har tid att köra honom.

Har du kollat med ägaren att det är ok med medryttare? Ägaren vill säkert vara med och godkänna medryttaren innan du bestämmer dig. Kanske ägaren själv kan rida hästen ett par ggr i veckan?

Hej!
Självklart har jag kollat med ägaren. Vi pratas vid nästan dagligen. Jag skulle aldrig göra någonting utan att diskutera med henne först.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 823
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 816
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 674
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama