Medryttare till shettis

P

persika

Hej! Jag undrar vad man ska tänka på när man ska leta medryttare till en shettis. Shettisen är endbart grundriden, inte riden på några år, men väldigt snäll! Hon är omusklad, lite överviktig samt har rätt slanka ben för att vara en shettis så vi tänkte sätta en maxvikt på 30 kg hos ryttaren. Eftersom det inte finns tillgång till varken ridhus eller paddock får man rida utomhus hela tiden, i skog och mark. Ryttaren måste ha ridit i minst 2 år och inte vara mesig av sig.

Finns det nån liten ryttare som kan tänkas klara av detta, eller är det för mkt begärt, och ett för stort ansvar? Är det värt att försöka skaffa en medryttare eller bör vi avstå? Nån som har vettiga råd? :confused:

Sv: Medryttare till shettis

Jag tycker absolut att du ska försöka! Om du nu inte hittar någon så får det väl vara, men det skadar ju inte att försöka iallafall.
Kan tänka mig att det är svårt att hitta medryttare till shettis, då det kanske blir för stort ansvar för någon som är för "liten" och att en som är äldre är för tung och stor. Men lycka till!
/Lollo

:idea: Sök gärna efter en liten tjej/kille som har föräldrar som har hund och som vill gå långa promenader tillsammans med dem. Medryttaren kan ju trava och galoppera i förväg, men vänta in eller rida tillbaka till föräldern. Jätteskönt med en förälder med som tar ansvar för sitt barn om något händer, för barn i shettis-storlek ska nog inte rida ut själva!
Kul för en familj att göra nåt gemensamt också.

Jag har ( som jag nyss skrev i annan tråd ) en tio-åring som rider min ena shettis och jag låter inte henne rida ut själv. Det är så lätt att något går tokigt, hur duktig hon nu än är. Tyvärr får jag nog inse att hon växer ur hästen till sommaren...:(

Lycka till!

Jag skulle satsa på att söka efter ett barn med en hästvan förälder som kan följa med. Funderar själv på att sätta ut annons. Min shettis går enbart som sällskap och älskar att bli ompysslad och aktiverad. Han är däremot inte inriden. Eftersom jag inte känner nåt barn i lämplig storlek så kanske man kan annonsera efter nån som vill pyssla om och rida in en shettis. Vet inte om nån skulle va intresserad men isf skulle jag söka efter vuxen + barn.

du kan ju alltid testa, men jag måste varna att det är riktigt svårt att hitta ngn, försökte hitta till mina två små men inte ett svar....
finns så många shettisar,,,,

Hej!

Min kompis har försökt jättelänge att hitta nån duktig liten sak till sin shettis, men alla slutar efter bara nåt år, då dom tycker att dom blivit för stora, eller att det inte är kul att rida shettis... Synd för ponnyn skulle utan problem bli bra i både hopp och dressyr, är en liten pärla i körning, går alltid i form och VILL jobba. Snäll att hantera är hon också..../ Lavinia

Suck dessa medryttare till shettisar! Jätte svårt att hitta och när man väl hittat dom så växer dom ur hästen på två röda:eek:

Tack för svaren! :)

Håller med alla om att det är svårt att hitta nån medryttare! Blev förvånad över att det skulle vara så komplicerat, jag menar - det är ju ett gyllene tillfälle för den lille ryttaren att lära sig mer! :angel:

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 396
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 742
Senast: SwedEmB
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 020
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar