Medryttare, provridningstips!*

L

leapout

hej!
börjar med att ursäkta ifall jag lagt tråden i fel forum^^ kunde inte komma på nåt bättre X)

Om några dagar skall jag provrida en supersöt arabvalack! :banana: och jag hoppas på att få bli hans medryttare X)
Ägaren säger att han är jättesnäll och fin att rida, men rätt så känslig. Jaha? Höhö :crazy: Jag är lite nojig kanske, men det är bara för att jag nästan bara rider för instruktör eller på ridskola, och inte riktigt kunnat prova på att rida en känslig häst -själv-, eller jo det har jag, men inte utan hjälp alls. Men har ju ändå endel kunskaper från mina lektioner..
Har ni några tips på hur jag skall rida honom på bästa sätt?
Hur ska jag bete mig? :P Har fått höra att jag har en mjuk o fin ridning, det är väl extra bra då hoppas jag..
Jag har ju ridit endel känsliga hästar, men vill liksom att det ska bli perfect* så tjejen blir glad.. :P :smirk:

hihi

Sv: Medryttare, provridningstips!*

Jätte svårt att hjälpa dig när man själv aldrig har provat hästen eller ens sett den bli riden.
När jag var och provred en häst så gjorde vi som så, att jag red först ut en liten sväng och provade alla gångarterna tillsammans med ägarnas kompis, när vi kom tillbacka så red ena ägaren hästen i ridhuset och jag tittade på och disskuterade det jag såg med den andra ägaren. Sen red jag hästen igen.
Du kanske inte har möjligheten att rida ut själv först men be gärna att ägaren rider honom först så har du möjligheten att se hur den rör sig och hur hon rider, fråga gärna om vad hon gör och vad hon tycker att du ska tänka på. Att ställa frågor visar att du är intresserad.

Förvänta dig inte att det kommer att gå perfekt, det gör det sällan första gången man sitter på en ny häst.

När jag provade ut medryttare till min dam tog vi en skrittur till ridskolan å så red h*n på utebannan där. Provade olika gångarter så jag fick se hur händerna å sitsen var å hur dom gick ihop. Seddan andra gången så fick h*n rida ut med tjej i stallet å prova på det.

En känslig häst har jag uppfattat det som att man aldrig är för bestämd mot utan mjuk å väldigt nogran med vart man sitter i sadeln, hur man sitter i sadeln, vart man har skänklar å händer å hella faderullan. Å viktigt är att man är nogran med allting man gör å att man inte överdriver trycket när man gör sakerna. Lugn å lite försiktigt brukar funka på dom flesta. Känsliga hästar är oxå oftast väldigt gosiga av sig.

Jag tycker inte man ska ge dig något annat råd än att du ska rida som du brukar göra, och ha en lika mjuk ridstil som du brukar för det fungerar förmodligen bäst.
Om du redan är nervös så blir nog inte det bättre av att du försöker krångla till det genom att rida på ett visst sätt.

Så, be yourself!

Hej!

Jag har själv haft 2 medryttarhästar innan , den första kändes helt fel efter ett tag vi var som plus&minus .. den andra var en helt underbar skäckvalack på 4 år , vi passade ur bra tsm .. :love: men jag slutade pga av vissa saker ,, tänker inte nämna här.

du ska bara rida , rida som känns bäst .. bara vara dig själv är det enda jag kan säga.
och du känner verkligen om hästen är den rätta..
de känns som att bli kär på direkten så va de med min medryttarhäst som jag har nu :love: :love:

lycka till!

va dig själv bara :)

En knapplåns påpekning till dig, det är inte mig du ska svara till :p

jag brukar också bli lite spänd ibland sådär när man ska rida främmande hästar, men tänk på att bara vara dig själv och slappna av. rid som du brukar.. när man provrider vill man gärna visa sig extra duktig. men det är då allt blir fel. tänk bara på att rida som du brukar och be gärna ägaren rida först och be om lite tips och råd om hur hästen är ;)

EmmaJo skrev:
Jätte svårt att hjälpa dig när man själv aldrig har provat hästen eller ens sett den bli riden.
När jag var och provred en häst så gjorde vi som så, att jag red först ut en liten sväng och provade alla gångarterna tillsammans med ägarnas kompis, när vi kom tillbacka så red ena ägaren hästen i ridhuset och jag tittade på och disskuterade det jag såg med den andra ägaren. Sen red jag hästen igen.
Du kanske inte har möjligheten att rida ut själv först men be gärna att ägaren rider honom först så har du möjligheten att se hur den rör sig och hur hon rider, fråga gärna om vad hon gör och vad hon tycker att du ska tänka på. Att ställa frågor visar att du är intresserad.

Förvänta dig inte att det kommer att gå perfekt, det gör det sällan första gången man sitter på en ny häst.

Tack för svaret! Att se när hon rider först verkar som en mycket bra idé. Det är det jag har tänkt på, att det kan bli jobbigt om man inte vet hur hästen är, och inte har sett den ridas innan. Liksom att sätta sig på en helt främmande häst och själv känna sig till hur den är -hhuh!- :P
Det ska jag föreslå:) Jag kommer säkert att ha flera frågor och då ska jag banne mig prata om dem också !

Heej !
du får såklart berätta sen hur de gick
*nyfiken*

kramisar & god jul(?) och gott nytt år

moonlightgarden skrev:
När jag provade ut medryttare till min dam tog vi en skrittur till ridskolan å så red h*n på utebannan där. Provade olika gångarter så jag fick se hur händerna å sitsen var å hur dom gick ihop. Seddan andra gången så fick h*n rida ut med tjej i stallet å prova på det.

En känslig häst har jag uppfattat det som att man aldrig är för bestämd mot utan mjuk å väldigt nogran med vart man sitter i sadeln, hur man sitter i sadeln, vart man har skänklar å händer å hella faderullan. Å viktigt är att man är nogran med allting man gör å att man inte överdriver trycket när man gör sakerna. Lugn å lite försiktigt brukar funka på dom flesta. Känsliga hästar är oxå oftast väldigt gosiga av sig.

Okej. Hur länge red h*n på utebanan då?

Ja det är ungefär vad jag tänkt också. Och i så fall tror jag det ska funka bra:P
Visst brukar de vara lite springiga också?
Tack för svaret!

niba skrev:
Jag tycker inte man ska ge dig något annat råd än att du ska rida som du brukar göra, och ha en lika mjuk ridstil som du brukar för det fungerar förmodligen bäst.
Om du redan är nervös så blir nog inte det bättre av att du försöker krångla till det genom att rida på ett visst sätt.

Så, be yourself!

Okej det låter klokt : ) Tack för svaret, känns redan bättre!

hästsko skrev:
Hej!

Jag har själv haft 2 medryttarhästar innan , den första kändes helt fel efter ett tag vi var som plus&minus .. den andra var en helt underbar skäckvalack på 4 år , vi passade ur bra tsm .. :love: men jag slutade pga av vissa saker ,, tänker inte nämna här.

du ska bara rida , rida som känns bäst .. bara vara dig själv är det enda jag kan säga.
och du känner verkligen om hästen är den rätta..
de känns som att bli kär på direkten så va de med min medryttarhäst som jag har nu :love: :love:

lycka till!

va dig själv bara :)

Okej. Nej de klart, man kan ju inte passa med alla :P Bra att du hittade en ny då! :)

Jo. Hoppas verkligen det blir lika lätt som det låter. hehe. och Hoppas det är den rätta! Men den är så urgullig på fotona så jag undrar jag hihi
Tack tack för att du svarade:)

toviiie skrev:
jag brukar också bli lite spänd ibland sådär när man ska rida främmande hästar, men tänk på att bara vara dig själv och slappna av. rid som du brukar.. när man provrider vill man gärna visa sig extra duktig. men det är då allt blir fel. tänk bara på att rida som du brukar och be gärna ägaren rida först och be om lite tips och råd om hur hästen är ;)

Okej. Men man måste ju vara lite nervös. Eller menar det är nog oundvikligt. :)
Det är inte det att jag vill rida extra bra, (eller sa jag det? hähä ops) jag vill bara inte att hon ska tro att jag är sämre än jag egentligen är.. Men vi får se, om hon är duktig kanske hon kan genomskåda min nervositet eller nånting sånt..
tack för du svarade:)

hästsko skrev:
Heej !
du får såklart berätta sen hur de gick
*nyfiken*

kramisar & god jul(?) och gott nytt år

absolut! hehe:)
jag tror det ska gå bra, och tack till er :bump: nu känns det bättre =)

kramkram o desamma :)

leapout skrev:
absolut! hehe:)
jag tror det ska gå bra, och tack till er :bump: nu känns det bättre =)

kramkram o desamma :)

när ska du provrida han?:banana:

imorgon. mitt på dan :)
im so exited ;D

aj nu fick jag en viss låt på hjärnan X|

leapout skrev:
Okej. Hur länge red h*n på utebanan då?

Ja det är ungefär vad jag tänkt också. Och i så fall tror jag det ska funka bra:P
Visst brukar de vara lite springiga också?
Tack för svaret!

Jadu var nog runt en timme (jag satt upp en kort sväng å tog några hinder).

JO känsliga hästar är lätt lite springiga, därför man ska vara nogran man styr så himla mycket med takten man rider i själv där. När man rider lätt så får man alltid tänka på att försöka hålla takten på sig själv nere, annars ökar hästen oxå å då är det lätt att det går fort framåt. Man styr väldigt mycket med sitsen å bromsa med sitsen brukar funka bra på dessa hästar. Rida med sitsen överhuvudtaget lyssnar dom väldigt bra på å det är ju jätte trevligt för man kan komma till mycket bra ridning lätt utan att behöva jobba ihop dom så mycket (är ganska van vid ridskolans hästar å dom känsliga är ju lättare att få å gå bra å det är jobbigare med dom andra resterande som man måste jobba bra mycket mer på).

Hur har det gått?
lika underbar att rida som att titta på?

Jorrå det går jätte bra.

Hon har gått kannon hela veckan nu. Medryttaren var ju iväg på dressyrkurs på sin ridskola med damen idag å igår å igår hade hon gått så fint så ridläraren tyckte dom skulle anmäla sig till Toyota Cupen som är nästa lördag :)

Dom har ju varit med på tävling en gång tidigare oxå å det gick kannon bra dom hamnade på en 4:e plats och fick 55,19% så det gick snor bra :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag är gammal användare här men har visst raderat mitt hotmailkonto som användaren var registrerad på (säger något om hur länge...
Svar
8
· Visningar
2 966
Senast: Marita73
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 314
Senast: Beeboppe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På min ridskola så brukar det vara instruktören som delar ut hästarna så när man kommer går man in på kontoret och tittar på listan där...
Svar
0
· Visningar
182
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Vet inte om detta hamnade i rätt forum - om inte så får moderator ta och flytta tråden! :) Bakgrund: Vår familj (min mamma, pappa och...
Svar
0
· Visningar
966
Senast: Sansko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama