Medryttare = mindre kunnig

Sv: Medryttare = mindre kunnig

Jag är också stamtavlenörd!
Det är det roliga med medryttarhästen, att Rebel Z - Leuthen I - Utrillo klingar mycket finare än Warrigall - Hill's Double xx - Javelot xx gjorde ;) Så man kan ju iaf säga att man bytt upp sig stamtavlemässigt (och höjdmässigt :D )
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Har också lite den stämpeln tror jag, har två egna hästar, tävlar typ aldrig, rider och jobbar på en ridskola. Ibland blir jag irriterad på att folk tror de är "bättre" eller att man inte kan något men för det mesta så rinner det bara av mig, jag vet ju vad jag kan och jag har många som vänder sig till mig när de har problem osv. Jag stör mig nästan mer på dem som tror att erfarenhet vinner över allt och inte har uppdaterat sin kunskap på 20 år och fortfarande tror att bett ska sticka ut 1 cm på varje sida än de som tävlar och tror de är så bäst på allt, dem kan man ta med en nypa salt :D
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Jag är också stamtavlenörd!
Det är det roliga med medryttarhästen, att Rebel Z - Leuthen I - Utrillo klingar mycket finare än Warrigall - Hill's Double xx - Javelot xx gjorde ;) Så man kan ju iaf säga att man bytt upp sig stamtavlemässigt (och höjdmässigt :D )

Rebel Z-Leuthen låter som en handfull att rida! ;) Inget för mesproppar, gissar jag?
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Jodå, det är faktiskt en väldigt ridbar och trevlig dam, om än lite "bekväm" av sig. Men otroligt ärlig, och mjuk att sitta på. Fast tydligen har hon slipats av en del med åren ;)
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Jag rider western och på träning rider jag alltid med hjälm...det gör att många tror att jag är urusel som ryttare :banghead: På tävling rider jag oftast med hatt, men ibland får det bli hjälm. Av rent praktiska skäl, för blåsigt = risk att tappa hatten = bättre med hjälm som sitter kvar.

Jag tror det är generellt för tyskland. (eller i alla fall var islandshästtyskland så i slutet av nittotalet) Min erfarenhet därifrån säger att så fort någon blev 18 ramlade hjälmen av och jag, som ofta, valde hjälm pga karaktären hos de hästar jag red blev lite ansedd som "nybörjaren från sverige" :D
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Har själv upplevt i stort sett samma fenomen. Är medryttare sedan ganska många år tillbaka, har arbetat som hästskötare i flera år, är inte diplomerad men har faktiskt till och med gått utbildningen. Jag har undervisat, jobbat på ridläger, ridskola och är allmänt intresserad av att samla kunskap. Tycker att jag börjar forma mig en rätt god koll på häst vid det här laget. Men... jag har aldrig haft ekonomin för att faktiskt köpa en egen häst.

Tex har jag blivit föreläst för om hur stallet fungerar av folk som inte ens har ägt häst lika länge som jag varit på stallet i fråga. I allmänhet så när det väl kommer till kritan är det nästan värre att kunna mer än vissa hästägare för då ska de liksom klämma till en lite extra eftersom jag just är medryttare och inte uppe på deras nivå. :meh:

Inte helt sällan när man är ute på clinics och träffar nya hästmänniskor så tar de en på största allvar och man kan prata och ha trevligt en lång stund, men sen kommer nästan ofelbart frågan om vilken häst man har. Varpå jag svarar sanningsenligt att jag äger ingen, jag har inte råd. Efter det går det sällan att konversera jämlikt. Har till och med varit med om att en person släppte ut ett litet avfärdande "aha..." och slutade prata helt. Trist stil.
Har även varit med om att på tävlingsplatser bli behandlad olika beroende på vilka kläder jag har på mig men det är en annan fråga.

Största delen av människorna man träffar är förstås trevliga och artiga men det finns en otrevligt stor mängd riktigt dryga jävla as (ursäkta språket) och man glömmer sällan dem vare sig man vill eller inte.
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Har aldrig haft egen häst men upplever att har man inte egen häst är man inte bra alls. Jag är väldigt duktig i alla situationer. Folk förstår inte att för mig har det att göra med att jag inte har råd med egen häst och att det inte är kunskaperna som saknas.
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

De medryttare jag har kontakt med är duktiga "äldre" som oftast rider bättre eller lika bra som ägaren. En del hästägare gillar inte tempo och skaffar sig en bra och trevlig medryttare. Sen finns det unga formbara medryttare som blir bättre ju mer dom rider och får lite lektioner.
Dom absolut sämsta ryttaren jag sett var en som provred för köp. Hade haft häst i många år, men vågade inte länga skritten, med tårna rätt upp och satt som en hösäck. Vilken tur att det fanns fler spekulanter.
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Jaaaaa då och det spelar ingen roll att du varit tävlingsryttare sedan lågstadieåldern både här hemma i Sverige och internationellt, du anses okunnig ändå. Gärna drar folk förhastade slutsatser om hur du rider medryttarhästen, sköter den eller hanterar den på backen och i värsta fall rapporterar sin "sanning" till hästägaren för att dra en billig poäng eller bara framstå som oerhört kompetent.

För ett par år sedan tog jag illa vid mig, men i mitt egna stall och med mina numer egna hästar och ett par inackorderade som är vettiga så bryr jag mig inte om medlemmarna i KFIB ("Klubben För Inbördes Beundran") i stallet där jag var medryttare på en häst under en tid.

En liten anekdot, hästägaren som jag var medryttare hos frågade efter en stallplats hos mig för ett år sedan ungefär, jag frågade vederbörande om denne verkligen vågade ha sin häst hos mig efter att ha varit övertygad om att jag på fullaste allvar misskötte personens häst under medryttartiden. "Äsch det där, det var nog bara någon som missförstått" sa denne till mig då. Well, så överslätande lät det inte då minsann...
Men jag sa iallafall nej till personen och vad jag hört så letar hästägaren numer med ljus och lykta efter annan stallplats då det visat sig att KFIB börjat ge sig på hästägaren själv med diverse skvaller och egna sanningar om saker och ting. What goes around comes around är ett utmärkt uttryck i hästvärlden... ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 852
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 21-årig medryttare/skötare till en D-ponny sedan drygt ett år tillbaka. Innan den här hästen så har jag arbetat ideellt som...
2
Svar
26
· Visningar
4 766
Senast: Grazing
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 829
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Jag red som barn/tonåring och har sen börjat igen som vuxen tvåbarnsmamma. Är rejält mycket fegare nu, föredrar helt okomplicerade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 670
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp