Medryttare = mindre kunnig

Sv: Medryttare = mindre kunnig

Jodå, visst har jag det så trots att jag har egen häst.
Mitt (andras mest) "problem" är att jag numer är handikappryttare pga en förvärvad hjärnskada.
Innan jag skadade mig red och tävlade jag MSV hoppning och fälttävlan på både ponny och häst. Köpte oftast unghästar som jag utbildade själv.Jag red allt som oftast sk. problemhästar åt folk och gjorde det bra.

Efter skadan kan jag av förklarliga skäl inte längre hoppa eller rida "galna" hästar. Jag har ridit handikapp SM i dressyr 3 gånger med bra resultat.

Trots detta har jag sedan jag skadade mig hela tiden blivit behandlad som om jag inte vet hur man ska rida. Jag vet men är pga halvsidigförlamning fysiskt inkapabel att utföra det som behövs, vilket är frustrerande nog utan att behöva känna att folk ser ner på mig som ryttare.

Jag tror dock att många som gör detta själva har någon slags mindervärdeskomplex och då mår bättre av att trycka ner någon annan, så jag ihnorerar de mest nuförtiden.:crazy:
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Håller med tyvärr så är det . Rent allmänt så verkar medryttare på bukefalos vara ett nödvändigt ont i väldigt många trådar . Det tycker jag är beklämmande och säger mer om hästägaren och dennes mentalitet/anledning /situation att skaffa medryttare .
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Det är väl ett ganska "normalt men vrickat" sett att se på erfarenhet inom hästvärlden. Den som har ridit på ridskola i åtta år en gång i vecka eller den som haft egen häst bedöms och bedömmer sig sjäv att ha större erfarenhet än den som jobbat som heltid som hästskötare i ett par år och kanske hanterat och ridit över hundratalet hästar.

Det är tråkigt att man räknar hästerfarenhet på år och inte i antal hästar eller ridtimmar. Bara inom galoppen kan en arbetsryttare rida dubbelt så många hästar på en vecka än en ridskoleryttare gör under en termin. Dessutom så kan en arbetsryttare hantera allt mellan tjugo och femtio hästar i det vardagliga arbetet i ett galoppstall. Det handlar om alt från mocla boxar, fodra och vattna till att longera, rida in unghästar och vara behällig vid veterinär, hovslagarbesök. Sen tillkommer sådan saker som tandläkarjobb, akupunktur, masage och kiropraktik.

Sen bottnar synen på erfarenhet en del i avund med. En del accepterar aldrig att de blivit "omridna" utvecklingsmässigt. Och det gör också att man inte ovanligt "värderar" medryttare som mindre "erfarna". Men vill inte gärna erkänna att någon annan kan veta mer, speciellt inte en medryttare utan egen häst...
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Jag rider western och på träning rider jag alltid med hjälm...det gör att många tror att jag är urusel som ryttare :banghead: På tävling rider jag oftast med hatt, men ibland får det bli hjälm. Av rent praktiska skäl, för blåsigt = risk att tappa hatten = bättre med hjälm som sitter kvar.
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

För mig är antalet år nästan till nackdel... Jag har ridit i 27 år, så då måste jag vara helt kass som inte ens har en egen häst ;)
Inte för att det är hela världen egentligen, "min" häst och hästägare verkar vara nöjda iaf.
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

För mig är antalet år nästan till nackdel... Jag har ridit i 27 år, så då måste jag vara helt kass som inte ens har en egen häst ;)
Inte för att det är hela världen egentligen, "min" häst och hästägare verkar vara nöjda iaf.

Det där är ju oxå rätt intressant, just de där som efter ett tag inser att man faktiskt kan en hel del men så ställer de sig helt frågande till varför jag inte köper en egen häst. Jag brukar svara att jag anser att jag inte har den tiden jag personligen skulle vilja lägga ner på en egen häst, varpå följd frågan/kommentaren blir "Men du kan väl köpa en billig häst?" :banghead:
Men ja det är sådan människor som även anser att jag är rätt ute som inte har en smartphone... :p Det finns ju en anledning till varför de är ytligt bekanta och inte vänner... ;)
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Fast koll på stammen kan man ju alltid ha, oavsett om man äger hästen själv eller inte, iofs. Det handlar nog mer om ifall man har något avelsintresse. Jag är också ridskoleryttare, och kan stammen för alla hästar i stallet, den jag tävlar själv kan jag rabbla baklänges i sömnen i tre led - för att jag helt enkelt råkar vara lite road av stammar. Stammen är alltid det första jag kollar när det kommer en ny häst till stallet.

Fast det är ju inte alltid det står på namnskylter i stallet. Vissa har ju bara namnet.

Jag tillhör de som inte alls kan stammen, inte alls mitt intresse.
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Hade jag haft egen häst ade jag inte fått rida i närheten så många hästar som jag gjort. Det hade med andra ord hämmat utvecklingskurvan rätt så ordentligt inte minst som ryttare. Visst hade det ibland varit rolligt med en egen häst. Men det finns en baksida med att äga häst med...
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Den egna hästen kan knappast hämma utvecklingskurvan, det är snarare om man bara rider en häst i så fall. En häst som man rider kontinuerligt under flera år som det ofta blir med en egen kan man utvecklas och lära sig till sammans med (ingen garanti), det blir det mer sällan på andra hästar. Det blir en annan typ av utveckling, men knappast sämre men knappast så gångbar inom galoppen kan jag tänka. Sedan blir man skicklig inom sin gren och den typ av hästhantering man har där, mycket kan vara gemensamt, men för att man ridit 10.000 timmar western eller galopp blir man inte en dressyrstjärna. Hästhanteringen skiljer också lite mellan grenarna, men den biten är mycket lättare. En häst är en häst. Och givetvis har man lättare ett lära sig en annan gren om man redan är ridkunnig.
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Nej, det är sant det du skriver. Och visst är de flesta inom galoppen knappast några dressyrryttare. Jag är det definitivt inte. Men en stor skillnad mellan galopp och dressyrryttare är att i stort sett samtliga galoppryttare kan och orkar rida en dressyrhäst. Men det är få dresyrryttare som kan och orkar rida en galopphäst.

Jag förstår vad man kan åstadkomma med att lägga ner 10.000 timmar på att enbart rida en häst. Men det betyder långt ifrån att man kan rida alla hästar. Och det är den stora grejen inom galoppen. Att man måste kunna rida alla hästar i alla tempon...

Och det är väl det som gör att man utvecklas även som medryttare. Under några år så har man kanske ridit flera hästar. Man får även kansk chansen att rida mer än en häst under tiden man är medryttare. Och inte ovanligt får man även se olika sätt av hästhantering och hästägande.
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Det har förmodligen mer med personen att göra än om man äger häst eller är medryttare, när det gäller om man rider många hästar. Den stora grejen inom de flesta grenar är vad man kan åstadkomma, inte om man kan åstadkomma det med alla hästar.

Självklart orkar de flesta galoppryttare av att sitta på merparten av dressyrhästarna, men ska du jämföra med den stora grejen inom galoppen, men man bör du snarare jämföra att rida skolor eller andra dressyrövningar. Det är det som är grejen där att ha tekniken, inte att orka (som man givet vis ska göra ändå). Detsamma gäller hoppning, klarar galoppryttare hoppa en tekniska bana, eller i western rida mönster eller driva kor eller vad man nu gör, eller klarar man tölta en svårtöltad islandshäst?

Alla grenar har sina krav och ju mer närbesläktad, ju bredare erfarenhet och ju mer lik erfarenhet man har dess bättre går det att byta. Givetvis spelar talangen också roll.
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Men det är just det som är grejen inom galoppen. De flesta arbetsryttare har lärt sig tekniken att klara av att rida alla hästar. De behöver inte så mycket ork för att göra det. Medan dressyrryttaren varken har orken eller tekniken att göra detsamma. Jag har sett galoppryttare rida western, både barrel och beer race. Westernridningen och galoppen har nog mer gemensamt än galoppen och dressyren. Jag är allmänhet mer imponerad av vad en ryttare kan åstadkomma med flera hästar än vad en ryttare kan göra med en enda. Och jag gillar ryttare som behärskar flera sorters ridning. Därför gillar jag även fälttävlan som sätter krav på ryttaren i alla discipliner...

Råkade ut för en paralell i svensk kappsegling för några år sedan. En jolleseglare som tagit en OS medalj skulle med ut och segla havsrace på en kölbåt. Han hade seglat jolle med sex kvadratmeter segelyta i över tjugo år. Men hans dåliga allroundkunskaper gjorde att han tillförde väldigt lite på en havskappseglingsbåt med tio mans besättning och 500 kvadratmeter segel. Inom seglingen räcker det inte med en OS-medalj för at vara rock star. Man måste visa att man kan klara av att segla även andra båttyper till seger för att bli erkänd...
 
Senast ändrad:
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Nej, det är sant det du skriver. Och visst är de flesta inom galoppen knappast några dressyrryttare. Jag är det definitivt inte. Men en stor skillnad mellan galopp och dressyrryttare är att i stort sett samtliga galoppryttare kan och orkar rida en dressyrhäst. Men det är få dresyrryttare som kan och orkar rida en galopphäst.

Nja av vad jag sett så kan de hålla sig kvar på nästan allt och är nästan totalt orädda men RIDA allt kan knappast i stort sett alla galoppryttare. Tror inte heller valfri duktig dressyrryttare och ännu mer fälttävlans eller hoppryttare har några problem att åka runt på en normal galopphäst i samtliga gångarter och "farter", SÅ annorlunda är de inte från vanliga ridhästar.

Sen kan man inte jämföra en arbetsryttare som arbetar med att rida och Fia som har sin hobbyhäst uppstallad på ridskolan, utan det får ju vara med någon som arbetar som ex beridare, proffs eller liknande.
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Jag har PRECIS samma erfarenhet som du.

Bara för att man blivit "handikapad", ja jag anser mej ha blivit just kapad pga sjukdom och skador - inte kappad, så är alla mina tidigare meriter och kunskaper puts väck och jag kan ingenting :(

I vintras satt vi hemma hos stallägarna och käkade lunch tillsammans med en jobbarkompis till den ena av dom och hon såg så framåt mot att rida min "lilla" häst i skogen... not.....
Men hon kunde väl ändå göra det då jag av hälsoskäl inte kunde rida just då under några månader.....

Efter maten satte vi oss i vardagsrummet och då tog hon ett fotoalbum som låg på bordet och började bläddra i det, helt oombedd började hon berätta historier om hästarna på bilderna och vilka fel ryttarna gjorde när dom hoppade och ifrågasatte utrustning m.m. m.m.

Vi andra började titta på oss och himla med ögonen men jag skakade på huvudet och lät henne fortsätta prata tills det var dags att gå ut till hästarna.

Då la hon tillbaka fotoalbumet och när vi gick ut ur rummet tog den ena av stallägarna fotoalbumet och gav det till mej med orden att det var jätteroligt att få se bilderna från Worldcup hoppningen 1982 + en massa andra bilder från 80-talet när jag jobbade med internationella hopphästar samtidgt så frågade dom om jag fortfarande hade kontakt med ryttarna och tränarna... :D
Vilket jag dock fick tillstå att det var så där 20 år sedan jag pratat med dom flesta senast....

Gissa om tjejen såg ut som en rödflammig tomat i ansiktet och ursäktade sej med att hon precis kom ihåg att hon måste skunda sej hem och inte han följa med ut och titta på hästarna som gick i hagen precis bakom huset ;) :D

Nåja hon kom i alla fall och red min häst som avtalat men hon ville inte komma och rida när jag erbjöd henne lektioner som tack för hjälpen.... ;)

Av ryttaren till den andra hästen fick jag höra hur ridturerna hade gått då dom ridit ut tillsammans och tjejen hade bara ridit mest i skritt och knappt vågat trava och att galoppera inte ens hade funnits på kartan....
Min lilla häst är en mycket snäll häst mot oerfarna ryttare och rör sej närmast i ultrarapid ju räddare ryttaren är.....
Men det var ju inte ryttaren som i höstas hade fått ta bort sin "stora fina" ridhäst som hon TÄVLINGSHOPPADE med....... 90 cm och 1 meter..... på klubbtävlingar..... ;)

Tjejen tyckte jag skulle ha ett pessoabett och martingal på min häst för då skulle han inte gå med huvudet så högt och bli lättare att stanna... Det sa hon till stallägarna att tala om för mej... Vi visste inte riktigt om vi skulle skratta eller gråta ;)
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Men det är just det som är grejen inom galoppen. De flesta arbetsryttare har lärt sig tekniken att klara av att rida alla hästar. De behöver inte så mycket ork för att göra det. Medan dressyrryttaren varken har orken eller tekniken att göra detsamma. Jag har sett galoppryttare rida western, både barrel och beer race. Westernridningen och galoppen har nog mer gemensamt än galoppen och dressyren. Jag är allmänhet mer imponerad av vad en ryttare kan åstadkomma med flera hästar än vad en ryttare kan göra med en enda. Och jag gillar ryttare som behärskar flera sorters ridning. Därför gillar jag även fälttävlan som sätter krav på ryttaren i alla discipliner...

Jag betvivlat inte ett dugg att en arbetsryttare i galopp klarar sig bra i grenar där det är fart och balans är grejen, eller för den delen på outbildade hästar som försöker langa av sin ryttare, men knappast när det gäller tekniska saker som en knepig hoppbana, rida ett dressyrprogram eller att tölta en svårtöltad häst. Eller menar du att galoppryttaren klarar sig bättre i dessa situationer än de som har erfarenhet?

På samma vis så klarar fälttävlansryttaren bättre på en galoppbana än en dressyrryttare och en hoppryttare kan säkert tillföra massor när det gäller att träna upp galoppen på en islandshäst.

Råkade ut för en paralell i svensk kappsegling för några år sedan. En jolleseglare som tagit en OS medalj skulle med ut och segla havsrace på en kölbåt. Han hade seglat jolle med sex kvadratmeter segelyta i över tjugo år. Men hans dåliga allroundkunskaper gjorde att han tillförde väldigt lite på en havskappseglingsbåt med tio mans besättning och 500 kvadratmeter segel. Inom seglingen räcker det inte med en OS-medalj för at vara rock star. Man måste visa att man kan klara av att segla även andra båttyper till seger för att bli erkänd...

Vad är det parallel till? Att man inte klarar sig något vidare i grenar som inte har så mycket gemensamt med? Eller menar du att folket från havskappseglingen skulle vinna över jolle seglaren i en jolle?
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

KL

Har själv aldrig råkat ut för att för att folk ser "ner" på mej...
Men så känner de flesta igen mej även om det var ca 15 år sen jag va ut och tävlade "på riktigt"..

Och inte ens när jag red på ridskola va det nåt snack (gjorde det ist för att skaffa medryttarhäst när jag bara hade avelssto + avkomma som ej va ridbara)
Snarare va det tvärtom, folk som jag inte kände kom gärna och frågade om råd på ridskolan osv.

Så svar nej jag känner inte alls igen det ni beskriver...
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Fast det är ju inte alltid det står på namnskylter i stallet. Vissa har ju bara namnet.

Jag tillhör de som inte alls kan stammen, inte alls mitt intresse.

Nej, men nuförtiden när allt finns på nätet behöver man inte läsa stammen på namnskylten, oftast räcker det med ålder, namn och kön för att man ska kunna hitta stammen på nätet, om det finns någon stam att hitta. Det kan vara lite svårare för importhästar, men oftast går det att hitta stammen då också, antingen i utländska databaser, eller via tdb ifall hästen varit tävlad någon gång.

Stammen säger mycket om hästen, så därför kollar jag alltid stammen när det kommer en ny häst till stallet. Och vice versa är det kul att veta stammen på de hästar man träffar, så kan man lära sig mer om vad olika hingstar lämnar, om man är intresserad av hästar. Är det en ny ridskolehäst är man ju extra nyfiken, om den t ex kommer från ett prestationsmöderne kan man räkna ut att den kommer vara rätt kapabel innan man ens sett den riden. Oftast så stämmer det ganska bra, hästar med hoppstam hoppar nästan alltid bättre än de med dressyrstam, t ex.
 
Senast ändrad:
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Hähä ja, jag var medryttare på ett ställe där alla tilltalade mig som "mindre vetande".

Att jag drivit både ridskola och inackorderingsstall var liksom ingenting som gick in. Men det var ganska roligt, jag lät de hållas. Om de mår bättre av att berätta för mig hur och varför man gör si och så, så kan jag bjuda på det :D
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Jag är ju numera lektionsryttare och jag säger aldrig vad jag kan, det se de när jag rider. Jag bryr mig inte så mkt om vad folk tycker och tänker och säger om mig.
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Visst är det så!

Jag tänkte mer på bemötandet man får beroende på hur man svarar på frågan "har du egen häst"? Jag har insett att "nej, jag fick ta bort henne för två år sedan och nu är jag medryttare på en kompis häst" och "nej, jag är medryttare" ger helt olika respons.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 852
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 21-årig medryttare/skötare till en D-ponny sedan drygt ett år tillbaka. Innan den här hästen så har jag arbetat ideellt som...
2
Svar
26
· Visningar
4 766
Senast: Grazing
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 829
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Jag red som barn/tonåring och har sen börjat igen som vuxen tvåbarnsmamma. Är rejält mycket fegare nu, föredrar helt okomplicerade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 670
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp