Medryttare = mindre kunnig

Sandra78

Trådstartare
Mellan 1997 och 2011 hade jag egen häst. Har jobbat som hästskötare, haft ridlektioner osv och sågs väl som rätt så kunnig. Trots att jag aldrig tävlade höga klasser så var det många som imponerades först av utvecklingen min häst gjorde "fd problemhäst" och sen av hur lätt- och välriden hon var.
När jag fick ta bort henne insåg både hjärna och hjärta att en ny häst inte var att tänka på, utan jag blev istället medryttare på hennes kamrat, vilket jag fortfarande är.
Det som fascinerar mig nu är folks attityd, både exempelvis här på buke och i verkliga livet. Eftersom jag inte har en egen häst så är jag helt plötsligt mindre vetande, folk vill gärna "trycka till mig" med att de minsann har eeeeegen häst och därmed vet bättre än vad jag gör osv.
Är det fler som gjort hästkarriär "baklänges" som upplevt samma sak?
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Japp... Jag är till och med snäppet värre än dig, jag rider lektion!! ;)

så helt plötsligt så anser folk att jag inte har en susning om vardagen med häst... Men jag brukar låta det rinna av mig, den jag rider för vet vem jag är och vad jag kan, och de som känner mig har oxå koll men övriga får väl gärna sitta på sina höga hästar, även om jag ibland kan bli "elak" och ifrågasätta och komma med fakta när de snurrar iväg lite väl långt.

Jag har ridit sen jag var sex år, visserligen aldrig tävlat men tränat upp till medelsvår dressyr, jag har dessutom jobbat med travhästar under ett par år, haft ansvar för inkörning, jobbat med avelshingstar och fölston, helt enkelt haft det vardagliga ansvaret för många hästar i alla åldrar. Men jag är ju lektionsryttare så jag är knappt betrodd att ge två hästar lunch hö i hagen... :D
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Jepp, trots foderhäst och ansvar för att flertal föl så vet jag ju knappt att hästen ska borstas innan sadeln läggs på. Än mindre att hästen är brun. Typ.

Man blir rätt nedtryckt av vissa, vilket är så himla tråkigt. Det klart ägaren kanske vet nått som jag inte vet, men jag kanske vet något som h*n inte vet heller?;)

Men sen hittar man de där ägarna som är guldklimpar och lyssnar på mig och min erfarenhet. Och vice versa. =)
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Jag upplever det mest när man träffar ytligt bekanta, och jag har även rätt många grannar som har hästar. Men det blir lite roligt när man träffas och de börjar prata om sista träningen tex och så vänder sig till mig för att tex förklara vad en fux är... :meh:
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

What??

Vilka jäkla puckon har du råkat ut för??

Visst kan det vara så att många medryttare kommer direkt från ridskolan, men lika många kommer ju från egen häst/foder/medryttarhäst.

Jag har aldrig hört nåt så dumt! Du får väl på ett långsamt och övertydligt sätt tala om för dom att du inte är så dum som dom tror??

/Lavinia, chockad över folks generella dumhet (inte TS alltså)
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Det handlar förmodligen inte om medryttare eller hästar över huvudtaget utan om grupptillhörighet. Av praktiska skäl så lägger man sig på en nivå utifrån vad man förväntar sig av någon tills motsatsen är bevisad. Man förväntar sig inte att en femteklassare kan gymnasiematte, en lektionsryttare tävlar på nationell nivå, en kille som gör stan osäker som är en hejare på att baka osv. Det kan handla om fördomar men ofta är det mest av praktiska skäl så man slipper fråga ut allt och alla om allting innan man kan föra en vettig konversation. Jag ser det bara som problem om folk fortsätter efter att man upplyst dem om faktum.
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Jag har delvis råkat ut för det, men mer här på Buke faktiskt än i verkliga livet ;)

Dock håller jag på med islandshästar (och är medryttare på två islandshästar), och om jag råkar ut för det inom den världen är det bara att lite apropå i en konversation, nämna vem och vilka jag tränade för på Island och vilkas hästar jag red och tränade när jag bodde där.. men det är trist att sånt ens ska behövas och att man har det i bakhuvudet.
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Och så vill jag tillägga att givetvis blir man aldrig fullärd, det gäller både medryttare och hästägare!
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Det handlar förmodligen inte om medryttare eller hästar över huvudtaget utan om grupptillhörighet. Av praktiska skäl så lägger man sig på en nivå utifrån vad man förväntar sig av någon tills motsatsen är bevisad. Man förväntar sig inte att en femteklassare kan gymnasiematte, en lektionsryttare tävlar på nationell nivå, en kille som gör stan osäker som är en hejare på att baka osv. Det kan handla om fördomar men ofta är det mest av praktiska skäl så man slipper fråga ut allt och alla om allting innan man kan föra en vettig konversation. Jag ser det bara som problem om folk fortsätter efter att man upplyst dem om faktum.

Tja de ytligt bekanta kan jag nog köpa att de lägger sig på en låg nivå första gången men som sagt, när man både en och två gånger har kunnat hjälpa dem med frågor runt hästar som de själva inte har koll på och ändå blir behandlad som om man inte visste ett dugg blir man trött.. Fast det är en typ av människor, jag tror att de helt enkelt inte räknar med en förrns man har en häst med stam de känner igen, de går liksom på det...
Andra, mer kunniga och öppna hästmänniskor brukar ganska snabbt kunna läsa av att man hänger med och slutar idiotförklara en ganska så omg.

Fast jag har gjort samma misstag, fast jag bad rätt generad om ursäkt när jag insåg att jag hade talat om för en ganska så välkänd och kunnig kusk att hen skulle vara försiktig runt hingstarna. :o Men å andra sidan så var hen verkligen inte klädd för att vara i ett stall om jag kan komma undan med det. ;)
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

What??

Vilka jäkla puckon har du råkat ut för??

Visst kan det vara så att många medryttare kommer direkt från ridskolan, men lika många kommer ju från egen häst/foder/medryttarhäst.

Jag har aldrig hört nåt så dumt! Du får väl på ett långsamt och övertydligt sätt tala om för dom att du inte är så dum som dom tror??

/Lavinia, chockad över folks generella dumhet (inte TS alltså)

Dom har lågt GI................General Ignorance
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

What??

Vilka jäkla puckon har du råkat ut för??

Visst kan det vara så att många medryttare kommer direkt från ridskolan, men lika många kommer ju från egen häst/foder/medryttarhäst.

Jag har aldrig hört nåt så dumt! Du får väl på ett långsamt och övertydligt sätt tala om för dom att du inte är så dum som dom tror??

/Lavinia, chockad över folks generella dumhet (inte TS alltså)

Dom har lågt GI................General Ignorance

Eller högt:D
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

När jag var medryttare (efter 12 år på ridskola plus stalljobb) gjorde jag ibland experimentet att kalla medryttarhästen för min häst när jag pratade med folk jag troligen aldrig skulle träffa igen. Det var tyvärr skillnad på hur jag blev behandlad :(
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Till viss del kan jag förstå det, och Lobelias inlägg tycker jag stämmer! Man utgår helt enkelt från det man vet att personen kan och vet man då inte att personen i fråga har flera års "egen häst"-erfarenhet eller vad det nu är så kan det ju lätt ses som nedlåtande även om man egentligen bara försöker vara vänlig.

Just nu rider jag till exempel enbart rakt fram i skogen, i skritt och trav på varmblod som inte är utbildat för fem öre. Vi har precis fått till att halterna sitter som de ska och att hästen i fråga står stilla vid uppsittning. Härnäst jobbar vi på att förstå att skänkel kan vara sidförande och inte bara betyder framåt (vilket f.ö går skitkasst...). På annan häst hade jag tagit det som självklart och arbetat med betydligt mer avancerade saker men jag förväntar mig absolut inte att någon som ser mig rida idag ens skulle tro att jag kunde ta mig igenom ett lätt D-program utan problem. Då får man ju helt enkelt se till att ens andra hästerfarenheter kommer fram.

Men den trista attityden kan jag absolut hålla med om! Bort med den tack!
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Folk som gillar att se ner på andra av diverse skäl är en annan sak, där har det inte med kunskap att göra utan dålig attityd i största allmänhet. Det samma gäller säkert din mobil och din bil i så fall.
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

kl

Kan väl bidra med en historia åt andra hållet.
Jag var med på en Pay'n'Jump för ett halvår sedan eller så. Ekipaget efter mig i startlistan var en tjej som var ute på "tävling" med sin unghäst för första gången. Efter att det hade trasslat lite för henne inne på framhoppningen så hjälpte jag henne genom att agera draghjälp med min häst och sedan var vi med som sällskap och draghjälp inne på banan. Efteråt så var hon strålande glad efter en positiv första tävling för sin häst. Vi pratar en stund efter att vi har kommit ut från banan och hon berömmer min häst och tackar för hjälpen, sedan ställer hon en fråga om härstamningen på min häst, varvid jag får ursäkta mig att jag inte har en anning eftersom han inte är min utan en av ridskolans lektionshästar;)
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Fast koll på stammen kan man ju alltid ha, oavsett om man äger hästen själv eller inte, iofs. Det handlar nog mer om ifall man har något avelsintresse. Jag är också ridskoleryttare, och kan stammen för alla hästar i stallet, den jag tävlar själv kan jag rabbla baklänges i sömnen i tre led - för att jag helt enkelt råkar vara lite road av stammar. Stammen är alltid det första jag kollar när det kommer en ny häst till stallet.
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Delvis knapplån...

Känner bara att jag måste tillägga att det inte gäller ägaren till min medryttarhäst. Jag lärde känna henne när jag hyrde in min häst i deras stall, och hon behandlar mig fortfarande som en jämlike och resurs. Vi kan utan problem bolla tankar kring hästen och dra nytta av varandras erfarenheter. Även om det naturligtvis är hon som bestämmer i slutänden, men på de här två åren har det inte varit några bekymmer med det.
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Folk som gillar att se ner på andra av diverse skäl är en annan sak, där har det inte med kunskap att göra utan dålig attityd i största allmänhet. Det samma gäller säkert din mobil och din bil i så fall.

Tror snarare det är just detta och säkert även osäkra hästägare det handlar om .
Själv har jag både lånat hästar av andra mellan egna hästar , samt har medryttare sen många år och har vare sig aldrig varit utsatt enligt tråden själv på ngt sätt , inte heller känner jag igen mig som ägare med medryttare ;) min medryttare är både utbildad tränare och har + års Erf av häst i alla de former sen hela sitt liv , så tanken känns absurd att för att hon inte äger en häst skulle detta vara irrelevant ;)

Tragiskt att folk är så korkade rent allmänt och så förvissade om att ägandet av häst ekvivalerar kunskap , expertis och allvetande i jmf med andra . Blir helt trött bara av att läsa .
 
Sv: Medryttare = mindre kunnig

Det är ofta osäkra människor som tar till försvarsmekanismen att trycka ner folk ( för att slippa bli nedtryckta) och så finns det de som verkligen tror de är bättre.

Nej jag har inte stött på någon på nära håll som medvetet trycker ner folk för att de är medryttare och inte hästägare, men folk som har tendenser i den riktningen finns lite var stans.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 852
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 21-årig medryttare/skötare till en D-ponny sedan drygt ett år tillbaka. Innan den här hästen så har jag arbetat ideellt som...
2
Svar
26
· Visningar
4 766
Senast: Grazing
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 829
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Jag red som barn/tonåring och har sen börjat igen som vuxen tvåbarnsmamma. Är rejält mycket fegare nu, föredrar helt okomplicerade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 670
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp