Medryttare lr ta lektioner på ridskola?

R

R_P

Någon mer än jag som inte kan bestämma sig?? Jag rider just nu lektion på en ridklubb men skulle egentligen hellre vilja rida och utvecklas med en och samma häst... Därför letar jag nu efter en medrytarhäst. Problemet med medryttarhäst tycker jag är att det känns som det är jättesvårt att hitta en häst som man verkligen trivs med. Jag har varit medryttare på 2 stycken hästar innan men slutade av olika anledningar (första hästen var väldigt osäker att rida på och häst nr 2 bodde lååångt ifrån mig).
Nu när jag rider lektion så saknar jag "pysselbiten" med häst och stall som man inte får på en ridklubb.
Någon som känner samma som jag??

Sv: Medryttare lr ta lektioner på ridskola?

JAG!!!

jag red bara på ridskolan,sen blev min syster skötare på en ponny här hemma och då var jag med henne och kännde att jag ville också mocka o rykta hästen och dessutom få kompisar som höll på med hästar här hemma. så jag blev först skötare på ett sto och sen fodervärd på en ponny i samma stall. Men jag fortsatte rida på ridskolan ockxå. när jag växte ur ponnyn och bara red på ridskolan igen,blev jag så irreterad av att jag inte fick mysa,o jobba med hästen "privat". så jag fick leta upp en ny medryttarhäst. men visst var det svårt o nu efter ca ett år med den hästen har jag slutat för jag o ägaren ville inte samma sak o så kunde hästen inte det jag ville. så nu står jag inför valet att sluta på ridskolan och hoppas att jag hittar en foderhäst,eller hellt enkelt bara rida på ridskolan. men deet är ju inte så skoj!! :confused:

Varför inte båda alternativen?

Det gör jag och tycker det är suveränt! :bow: :bump: :banana:

Jag känner att jag utvecklats enormt sedan jag fick en medryttarhäst. Det beror nog på vilken ridskola man rider på också och hur utbildade hästarna är där.

Hade jag haft råd hade jag fortsatt att rida på ridskola också och det är inte omöjligt att jag tar upp ridskoleridningen som komplement någon gång i framtiden

Om du har möjlighet så försök med båda. Jag har flera år med både medryttarhäst och lektioner bakom mig, det var gicande. Synd att du inte bor i Halmstad, då hade du kunnat bli medryttare på min ! (någon annan som läser o blir sugen, hör av dej ! ;) )

Jag velade länge...men sen blev jag förbannad :mad: på ridläraren min så då blev det ett enkelt val: jag skaffade sköt/medryttarhäst i ett privatstall.
Det var ett arabsto & henne red jag i 3 år, och jag lärde mig hur mycket som helst!! :)
Sen beror det ju på vad man rider för för ridlärare också, jag har ridit för en annnan ridlärare (än den på ridskolan) några gånger & på de gångerna har jag lärt mig mer än på 5 år på ridskola...
Nu i efterhand tycker jag att ridskolan jag red på gick fram alldeles för långsamt...menmen... Om jag känner för att rida på ridskola igen i framtiden så, javisst...fast då blir det nog med Islandshästar istället :love:

Efter att ha varit medryttare skulle jag nog aldrig börja på ridskola igen (om jag inte råkar hitta någon väldigt bra).
Tål inte ridskoleatmosfären, stallgängen, ridlärarna, ridningen på de ridskolor jag varit på.
Dessutom så skulle jag sakna friheten, man får inte göra någonting med hästarna utanför ridningen.
Sedan tycker jag att man lär sig mycket mer privat, istället för 5kommentarer per lektion får jag säkert 50 :p

Jo, jag kan hålla med om att det är svårt att gå tillbaka till att rida i en grupp med ca 10 personer som "delar" på en instruktör. På min förra medryttarhäst red jag privatlektion för ägaren (som är instruktör) regelbundet. Då ser man snart framstegen i ridningen.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för alla synpunkter hitills!

Jag har även funderat på att både rida lektion en gång i veckan och vara medryttare en eller några dagar i veckan. Jag tror också att det är en bra kombination. Gäller bara att hitta en trevlig medryttarhäst oxå i så fall..

haringenfantasi skrev:
Efter att ha varit medryttare skulle jag nog aldrig börja på ridskola igen (om jag inte råkar hitta någon väldigt bra).
Tål inte ridskoleatmosfären, stallgängen, ridlärarna, ridningen på de ridskolor jag varit på.
Dessutom så skulle jag sakna friheten, man får inte göra någonting med hästarna utanför ridningen.
Sedan tycker jag att man lär sig mycket mer privat, istället för 5kommentarer per lektion får jag säkert 50 :p

Jag har bara ridit på ridkola med "storhästar", när jag var liten var det inte frågan om att rida ponny utan det var bara att rida stora halvbloden på 1,65...tror du resultatet blev nå bra & man kom vidare mycket ;) nääääää!
Nu har jag mer inriktat mig mot islandshästar & skulle gärna vilja rida på en ridskola med enbart islandshästar för att få lära mig rida framförallt tölten rätt :)
En vanlig ridskola med halvblod & sånt tror jag aldrig kommer vara något för mig igen...men man ska aldrig säga aldrig :banana:

Efter ett gäng år på ridskola insåg jag att jag lärde mig mera på att vara ute i skogen och busa på två gammla travare än på ridskolan, dessutom hade vi mycket roligare :)
Det var ett gäng år sedan och sedan dess har hästintresset bara växt!

Jo, jag håller med om att det kan vara minst lika kul att rida ut i skogen som att ta lektioner. Men samtidigt vill jag också utveckla min ridning.. Nu har jag iaf en medryttarhäst "på gång" som jag ska provrida till helgen!! :banana:

Jagvill rida mycket lektion också. Men då vill jag utvecklas, det gjorde jag inte på ridskolan.

Att det ska vara så svårt att hitta medryttare, jag letar också någon som kan hjälpa mig med min pålle :D men det verkar vara torka här i småland med. Jag vill inte ens ha något betalt + att man får träna dressyr och tävla honom om man vill fast det får man betala själv ju :D ......men inte då *suckar*

Nisse på manpower hallå....jag behöver en medryttare :rofl:

HubbaBubba skrev:
Att det ska vara så svårt att hitta medryttare, jag letar också någon som kan hjälpa mig med min pålle :D men det verkar vara torka här i småland med. Jag vill inte ens ha något betalt + att man får träna dressyr och tävla honom om man vill fast det får man betala själv ju :D ......men inte då *suckar*

Nisse på manpower hallå....jag behöver en medryttare :rofl:

Synd att du inte bor i sthlmstrakten :)

man får väl kanske ta och flytta :rofl: för här verkar det ju hopplöst att hitta någon. :D Pållen är ju snäll och allt har startat La dressyr och är hoppad 1,30m uppsuttet gått blåbärsfälttävlan.....varför kan ingen dimpa ner i brevlådan :confused: Kanske är det mig de är rädda för moahahaha :rofl:

Jag har ridit både på ridskolor och varit medryttare. Jag tycker att ridskolor ger väldigt bra utbildning och att hästarna är trevliga, i alla fall där jag ridit. Sen är de kanske lite jobbiga att rida (du skulle nog oxå bli stel av att trava runt flera timmar i veckan med nybörjare på ryggen) eller har en del olater men jag tycker att de över lag är bussiga.

Om man ska ha en medryttarhäst ska det vara en välriden och lyhörd häst. DÅ kan man ju lära sig en del. Ett tag tog jag med enmedryttarhäst (ponny) till ridskolan och red lektion vilket gav en hel del. Fast jag red då i en grupp där vi var 5-7 ryttare. Jag skulle inte vilja rida i en grupp med 10+ ryttare då ger det inte så mycket.

Jag har precis tagit upp ridningen igen efter några år i träda. Just nu rider jag på ridskola en dag i veckan. Är sugen på att rida två dar i veckan eller skaffa medryttarhäst men jag har inte riktigt tid och så kostar det ju en slant.

Var förresten på Hööks i helgen och märkte att rid- och hästprylar blivit BILLIGARE än förr när jag red. Det är väl antagligen slavarbetare i asien som tillverkar sakerna... :crazy:

Ah, glömde en sak...

Jag tycker att hoppträning på ridskola är så menlöst... Man får inte den tid man behöver och så kan inte ridläraren anpassa hindren och övningarna efter varje häst. Jättetråkigt... Det blir bara ett par skutt medan resten i gruppen står stilla. Hade hellre ridit dressyr enbart...

Det bästa och roligaste är om man hittar en medryttarhäst som man kan få rida lektioner på! Då har man både friheten att kunna göra vad man vill och pyssla och greja hur mycke som helst å rida ut iskogen å så och samtidigt utvecklas i sin ridning!
Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
13 480
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar