Medryttare - betala?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Z

Zeelinah

[vet inte om detta hör hemma här, men jag hoppas.]

Jag måste bara få skriva av mig.. jag är inte arg eller något. Bara lite förundrad.

Det är en sak jag inte förstår, och det är varför man som medryttare ska betala för att rida och sköta hästen? Jag menar, om ägaren behöver ridhjälp/stallhjälp, borde den inte vara tacksam för den hjälp ägaren får? Jag menar, det är ju för hästens skull. Så det borde ju ligga i ägarens intresse.

Kan någon ge mig ett bra svar på varför man ska betala?
Då kan man lika gärna gå på ridskola. Och jag köper inte det med att ägaren inte har råd själv och behöver ekonomisk avlastning. Då ska man inte ha häst.

Tack för mig! :)

Sv: Medryttare - betala?

detta har ältats till dödagar på detta forumet... Men varför skall någon annan sponsra ditt fritidsintresse som kostar rätt mkt pengar?

Jag förstår inte heller det... tycker det verkar idiotiskt

Men snälla, inte en till tråd om det här. Använd sökfunktionen, det finns hur många trådar som helst. Ämnet är helt uttömt och alla är trötta på att diskutera det (utom just medryttarna som tycker att de ska få rida gratis och gärna ältar det).

Vet du vad det kostar att ha häst eller????????

Fösstår att vissa ägare tar betalat.. det kan också var för att man ska vara säker på att medryttaren gör det den ska göra.. Många som rider gratis kan skita i att rida och inte komma till stallet vissa dagar och då sitter häst ägaren i skiten, om medryttare då får betala så är det mindre risk att man skiter i stallet..

Och som de andra sagt det här känns som om det är ganska ut tjatat.

Antingen får man köpa egen häst eller hoppas att man hittar en hästägare som är snäll och lånar ut sin häst gratis.

Vet du vad det kostar att ha häst eller????????

Fösstår att vissa ägare tar betalat.. det kan också var för att man ska vara säker på att medryttaren gör det den ska göra.. Många som rider gratis kan skita i att rida och inte komma till stallet vissa dagar och då sitter häst ägaren i skiten, om medryttare då får betala så är det mindre risk att man skiter i stallet..

Och som de andra sagt det här känns som om det är ganska ut tjatat.

Jag vet precis vad det kostar. Jag har haft egen häst. Men har man inte råd, ska man inte ha någon.

Anledningen till att jag frågar.. är att jag inte förstår varför man ska betala för att hjälpa till. Om ägaren VILL ha hjälp, ska den självklart få det. Men varför betala för att hjälpa?

Jag har haft häst i 25 år och den hästen jag har nu har jag ägt i 17 år.

Ett av dom åren hade jag medryttare enbart för att jag behövde hjälp ekonomiskt. Resterande år har jag antingen inte haft medryttare eller haft medryttare för att jag vill ha medryttare.

Anledningen till att jag frågar.. är att jag inte förstår varför man ska betala för att hjälpa till. Om ägaren VILL ha hjälp, ska den självklart få det. Men varför betala för att hjälpa?

Det är ju upp till dej att tacka nej till att bli medryttare på hästar som ägaren vill ha betalt för. Vad är problemet?

Därför att: såvida du inte är Florence Nightendale har du antagligen ett eget intresse av att rida en häst. Du blir väl inte medryttare bara för att vara schysst mot någon, du har ju ett egenintresse!?
Och en sak till, som någon påpekade; om folk får saker gratis brukar det ofta bli att man kan komma och gå som man vill för att man "ju bara hjälper till". Varken schysst mot häst eller ägare. Eller hur? Och det är ju ingen som TVINGAR dig att bli medryttare.

Jag tar betalt av medryttaren för att det skall täcka eventuella skador på utrustning, det är ju inte ryttarens fel men slitage blir det och så länge h*n inte köper egen utrustning till min häst och endast använder den och kan stå för veterinärvård för eventuella småskador så får h*n lov att betala några hundralappar i månaden. :)

Som andra sagt tidigare- ämnet är uttömt gång på gång och slutar alltid i status quo.
Men om det är ett problem finns bara en lösning. Enkelt. Bli inte medryttare.

jag håller med om att det e löjligt att ta betalt när med vill ha hjälp ett par dagar i veckan.

ska köpa en a/b ponny som sällskap och vill ha ryttaren på den (tycker att den ska ocå få komma ut). jag tänker inte ta betalt. men dock om ryttaren el dens föräldar vill ha mer el annan utrustning/mat än den jag har, få dom stå för den kostnaden. samt all träningskostnader.

Okej, försöker bortse från att detta måste vara den 1000:e tråden om hur hemskt det är att folk tar betalt för medrytteri..

Så, varför ta betalt?
1. Vissa ser det inte som att medryttaren gör ägaren en sån superdupertjänst. Faktiskt. Medryttaren söker väl - oftast - en häst att få rida för att den vill rida, och inte för att göra goda gärningar. Vänd på det hela -> ska då ägaren till hästen sponsra gratis ridning? Myntet har två sidor.

2. All ridning sliter på utrustningen, och hästen med om ridningen utförs fel. Du som har haft häst har väl antagligen koll på vad det kostar. Tyglar, träns, schabrak, benlindor osv osv. Ägaren ska alltså glatt betala detta, med ditt resonemang, trots att slitaget blivit mindre om hästen helt sonika vilat på medryttarens dagar. Säg att medryttaren vill träna litegrann. Kanske tävla nån gång. Ökat slitage ytterligare.

3. I dessa trådar låter det ofta som att medryttaren gör ägaren en sån stooor tjänst och utbildar hästen. Men få ägare verkar vara ute efter detta, utan utbildar helst sin häst själv. Ser vi det från andra hållet kan medryttaren lika väl rida hästen till det sämre, om det vill sig illa. Det är en risk man tar som hästägare, och ännu en anledning till att ta en summa för ridandet.

4. Många upplever att en betalande medryttare är seriösare. Betalar du för att rida två dagar/vecka så ser du oftast till att få valuta för pengarna. Sms kl 23.30 som talar om att "nääe, jag kan tyvärr inte ta hästen imorgon" är lagom kul att få.

5. Livet är inte alltid en dans på rosor, och situationer kan förändras. Kanske blir hästägaren varslad från jobbet, och försöker lösa situationen så gott den kan utan att sälja sin vän. Och hyr således ut hästen två dagar/vecka tills den ekonomiska situationen rett ut sig. Tror faktiskt att det är en liten del hästägare som köper häst om betalande medryttare är ett kriterie för att klara av hästhavandet ekonomiskt.

Den här diskussionen kan ältas i det evinnerliga. Passar det inte att betala? Sök efter en annan häst då! Jag själv har aldrig haft en betalande medryttare men är inte dummare än att jag fatta varför vissa väljer att ta betalt.

som sagt, det finns tusen trådar redan, men generellt sett beror betalning på vem som får ut mest av situationen, ju mer fördelar en medryttare har desto mer bör denne betala, ju fler nackdelar medryttaren har desto mindre betalar denna eller kanske till och med får betalt!

en hästägare har inte alltid medryttare enbart för att få ledigt, betalt eller gratis utbildning av hästen, det kan vara så att ägaren har en perfekt utbildad häst, mycket god ekonomi och jobbar halvtid, MEN kanske inte är ett J-A skity intresserad av att hoppa eller tävla, och därför låter någon stackars ungdom som älskar att hoppa och tävla att komma ut på tävlingsbanorna..

Nej, jag har inte sagt att någon tvingar.. självklart har medryttaren ett eget intresse också. MEN jag måste påpeka, att dom som söker medryttare, är faktiskt ofta folk som inte hinner med att rida själva, därför låter dom en annan göra det. Det ser jag som en tjänst man gör med nöje.
Visst okej att utrustningen slits.. men inte SÅ mycket.

Det är ju upp till dej att tacka nej till att bli medryttare på hästar som ägaren vill ha betalt för. Vad är problemet?

Jag undrade bara varför. Jag sa inte att jag var emot det. Var ser DU problemet?

som sagt, det finns tusen trådar redan, men generellt sett beror betalning på vem som får ut mest av situationen, ju mer fördelar en medryttare har desto mer bör denne betala, ju fler nackdelar medryttaren har desto mindre betalar denna eller kanske till och med får betalt!

en hästägare har inte alltid medryttare enbart för att få ledigt, betalt eller gratis utbildning av hästen, det kan vara så att ägaren har en perfekt utbildad häst, mycket god ekonomi och jobbar halvtid, MEN kanske inte är ett J-A skity intresserad av att hoppa eller tävla, och därför låter någon stackars ungdom som älskar att hoppa och tävla att komma ut på tävlingsbanorna..

Det där var iallafall ett vettigt svar.TACK!

Jag undrade bara varför. Jag sa inte att jag var emot det. Var ser DU problemet?

Problemet för mej är att en häst kostar väldigt mycke pengar att köpa, äga och att sedan betala veterinär för om den blir skadad. Utrustningen kostar pengar.

Jag har en välutbildad häst som jag gärna lånar ut gratis till folk om dom bara rider på ett sätt så att dom inte skadar utrustning, hästen eller utrustning.
Det gör jag för att jag är bussig.

Att låta någon rida gratis för att sitta och "träna" min häst som jag har lagt ner hundratusentals kronor och timmar på att ha och träna skulle aldrig falla mej in.
Jag kan tänka mej (kanske för jag har inget behov av det) att ha en medryttare någon dag i veckan som får rida på exakt det sättet jag anvisar och som betalar en peng för att få rida en trevlig och välutbildad häst.
Och skulle personen i fråga tycka att det inte var värt att betala pengar för kan dom bara leta vidare för då får dom inte rida min häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 802
Senast: SwedEmB
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
671
Senast: Miingla
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 453
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar