L
lilla_maaliiin
Sv: Medryttare - betala?
Det bästa inlägget hittills i samtliga trådar med samma innehåll!
Det bästa inlägget hittills i samtliga trådar med samma innehåll!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men snälla, inte en till tråd om det här. Använd sökfunktionen, det finns hur många trådar som helst. Ämnet är helt uttömt och alla är trötta på att diskutera det (utom just medryttarna som tycker att de ska få rida gratis och gärna ältar det).
Jag håller med dig om att man inte ska behöva betala! Om man inte ha tid med sin häst och tar in medryttare så ska man väl vara tacksam för den hjälp man får och om man nu inte har "råd" så får man väl sälja hästen!
Hmm, svårt det dära. Jag håller med som andra att har man inte råd att hålla en häst, ska man inte ha någon. Och angående medryttare så är det ju tjänster som utbyts.
Nej, jag tycker inte man ska betala om inte medryttaren känner att den vill hjälpa till. Tycker inte att ägaren ska kräva det i alla fall.
Men jag tycker det är galet med ägare som tar flera tusen i månaden för att ha en medryttare.
Jag håller med dig om att man inte ska behöva betala! Om man inte ha tid med sin häst och tar in medryttare så ska man väl vara tacksam för den hjälp man får och om man nu inte har "råd" så får man väl sälja hästen,
Säger bara min åsikt!
Okej, försöker bortse från att detta måste vara den 1000:e tråden om hur hemskt det är att folk tar betalt för medrytteri..
Så, varför ta betalt?
1. Vissa ser det inte som att medryttaren gör ägaren en sån superdupertjänst. Faktiskt. Medryttaren söker väl - oftast - en häst att få rida för att den vill rida, och inte för att göra goda gärningar. Vänd på det hela -> ska då ägaren till hästen sponsra gratis ridning? Myntet har två sidor.
2. All ridning sliter på utrustningen, och hästen med om ridningen utförs fel. Du som har haft häst har väl antagligen koll på vad det kostar. Tyglar, träns, schabrak, benlindor osv osv. Ägaren ska alltså glatt betala detta, med ditt resonemang, trots att slitaget blivit mindre om hästen helt sonika vilat på medryttarens dagar. Säg att medryttaren vill träna litegrann. Kanske tävla nån gång. Ökat slitage ytterligare.
3. I dessa trådar låter det ofta som att medryttaren gör ägaren en sån stooor tjänst och utbildar hästen. Men få ägare verkar vara ute efter detta, utan utbildar helst sin häst själv. Ser vi det från andra hållet kan medryttaren lika väl rida hästen till det sämre, om det vill sig illa. Det är en risk man tar som hästägare, och ännu en anledning till att ta en summa för ridandet.
4. Många upplever att en betalande medryttare är seriösare. Betalar du för att rida två dagar/vecka så ser du oftast till att få valuta för pengarna. Sms kl 23.30 som talar om att "nääe, jag kan tyvärr inte ta hästen imorgon" är lagom kul att få.
5. Livet är inte alltid en dans på rosor, och situationer kan förändras. Kanske blir hästägaren varslad från jobbet, och försöker lösa situationen så gott den kan utan att sälja sin vän. Och hyr således ut hästen två dagar/vecka tills den ekonomiska situationen rett ut sig. Tror faktiskt att det är en liten del hästägare som köper häst om betalande medryttare är ett kriterie för att klara av hästhavandet ekonomiskt.
Den här diskussionen kan ältas i det evinnerliga. Passar det inte att betala? Sök efter en annan häst då! Jag själv har aldrig haft en betalande medryttare men är inte dummare än att jag fatta varför vissa väljer att ta betalt.