Medryttare - betala?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Medryttare - betala?

Det bästa inlägget hittills i samtliga trådar med samma innehåll!:bow:

Om man kan tänka sig att betala för en hyrbil, så är det rimligt att betala en slant för att få rida en häst. Däremot tycker jag att om man inte får nyttja hästen fullt ut, t.ex. vid restriktioner om att endast uteritt får göras men ingen dressyr/hoppning, så borde man kunna dra av på priset.
Självklart så avses ridning efter hästens förutsättningar, men där ägaren styr och begränsar medryttarens ridning.
Alltså:
Fullt pris (minus försäkringskostnader) för medryttaren om det delas 50/50 eller efter likvärdig överenskommelse, finns restriktioner i nyttjandet så kan en liten minskning av priset vara rimligt.

/V

Men snälla, inte en till tråd om det här. Använd sökfunktionen, det finns hur många trådar som helst. Ämnet är helt uttömt och alla är trötta på att diskutera det (utom just medryttarna som tycker att de ska få rida gratis och gärna ältar det).

:bow::bow::bow:

Jag håller med dig om att man inte ska behöva betala! Om man inte ha tid med sin häst och tar in medryttare så ska man väl vara tacksam för den hjälp man får och om man nu inte har "råd" så får man väl sälja hästen, visst kan det ske olyckor o.s.v. men det kunde ju lika gärna ha hänt ägaren som medryttaren inte sant? Och ska då medryttaren få betala fodret och utrustningen som ägaren ändå hade fått betalat? Det känns fel! Hästen blir ju tränad och får ordentligt med motion, även fast det inte är ägaren som ridit den. Men en sak som jag kan tycka medryttaren ska betala är eventuella kostnade för ridbana/ridhus.

Säger bara min åsikt!

*kl*

Jag som hästägare tycker ordet "medryttare" är felaktigt om jag vill ha någon som rider mina hästar när jag inte har tid för då borde det heta "deltidsryttare".

Om jag vill att du ska hjälpa mig som "medryttare" så räknar jag med att du är med mig och rider för att jag kanske kan få tid till lite annat i.o.m. att båda hästarna rids samtidigt av oss.
Har jag inte tid/ork att rida varje dag utan vill att någon annan ska göra det åt mig tycker jag det borde heta "deltidsryttare".

Det där med pengar ska vi inte bry oss om i mitt exempel för slitage blir det ändå. ;)

Hmm, svårt det dära. Jag håller med som andra att har man inte råd att hålla en häst, ska man inte ha någon. Och angående medryttare så är det ju tjänster som utbyts.

Medryttaren får rida, och ägaren får hjälp med hästen även hjälp med träning i vissa fall. Och om medryttaren är bättre än ryttaren vilka dom i vissa fall är, hur ska betalning vara då? För då tränar dom ju faktiskt hästen samtidigt. Ska medryttaren ha betalt då?

Nej, jag tycker inte man ska betala om inte medryttaren känner att den vill hjälpa till. Tycker inte att ägaren ska kräva det i alla fall.

Om vi vänder på det då, att medryttaren inte har tid och råd att ha en egen häst, är det då inte rimligt att betala en liten summa i månaden för att få chansen att rida oftare än en gång i veckan på ridskola? Ungefär som vilken hobby som helst?

Jag håller med dig om att man inte ska behöva betala! Om man inte ha tid med sin häst och tar in medryttare så ska man väl vara tacksam för den hjälp man får och om man nu inte har "råd" så får man väl sälja hästen!

Hmm, svårt det dära. Jag håller med som andra att har man inte råd att hålla en häst, ska man inte ha någon. Och angående medryttare så är det ju tjänster som utbyts.

Nej, jag tycker inte man ska betala om inte medryttaren känner att den vill hjälpa till. Tycker inte att ägaren ska kräva det i alla fall.

Om man inte har tid och råd att ha egen häst, varför ska man då få rida gratis på andras?

Kanske, som föreslagits tidigare i en mängd likadana trådar, skulle hela hästsverige lägga ner det här med medrytteri. Nu är det ju faktiskt inte upp till alla er som vill vara medryttare att bestämma huruvida ägaren ska ta en summa eller ej, det är bara att gilla läget eller leta vidare.

Jag tror vi ser lite annorlunda på att rida på ridskola, så jag tror inte vi har samma svar där..om jag skulle rida på ridskolan så skulle jag nog mest betala för själva träningen, inte att bara sitta på hästen och rida runt.

Men visst jag förstår ju hur du menar. Men jag tycker det är galet med ägare som tar flera tusen i månaden för att ha en medryttare. Beror ju också självklart på vad det är för häst, men det är ju många faktorer som spelar roll. Skulle jag vara medryttare på en häst som är väldigt välutbildad, där jag fick träna för tränare m.m så skulle jag nog tycka att man ska betala, men att betala för en gammal skogshäst som knappt kan någonting vet jag inte riktigt.

Åhh, det finns liksom inget svart eller vitt utan massa gråzoner i det hära kan jag tycka, även om jag spontant känner att när jag ser annonser på internet om medryttare så har ägarna hutlösa priser ibland.

Kan också tilläga att när jag vad medryttare på en häst så betalade jag med glädje ägaren, då jag nästan kände som att hästen vad hälften min. Men så hade jag turen att hitta en väldigt fin häst, med en väldigt trevlig ägare.

Jag en medryttare till min häst som jag inte kräver ett öre av... MEN hon själv vill betala för träningar, tävlingar, och ibland betalar hon även hovis och EQ. Men jag står ständigt för försäkring samt stallhyra. Och för det mesta även för maten, men även där kan hon köpa med en säck om hon ser att det börjar ta slut. Det handlar om ett givande och ett tagande. kanske ska tillägga att min medryttare har haft egen häst ggr flera tidigare och vet vad det kostar, och jag som är student och läser på universitet är ytterst tacksam för att ha henne till min häst. Hon har dessutom köpt en dressyrsadel för 18 000kr som passar min häst, det va inget ja krävde alls... Hennes Intresse! Ett tagande och ett givande, det kostar att ligga på topp.

Vilken tur du har med en medryttare som verkar toppenbra! Alla har ju inte samma tur tyvärr men jag tror att chanserna ökar om medryttaren får betala lite. Själv har jag både varit medryttare och haft medryttare på mina hästar. Det är svårt att hitta medryttare där allt stämmer med personkemin, ansvarstagande och att medryttaren ska klara av hästen på ett vettigt sätt både på marken och i ridningen.

Angående betalning anser jag att det är många faktorer man kan väga in. Om det är en välutbildad häst som medryttaren får rida "vad som helst på" och medryttaren inte är mkt rutinerad och duktig så är det självklart med betalning. Är det omvänt förhållande så att medryttaren är duktig o meriterad och ska rida en ung eller outbildad häst kan det vara aktuellt att medryttaren får betalt. Om det är en promenadhäst som är äldre, travare eller outbildad tycker jag att medryttaren inte ska behöva betala speciellt mycket i alla fall särskilt inte om det gäller restriktioner också, typ att "du får bara rida ut lugnt". Om det däremot är en normal häst/ponny som kan både tränas och tävlas så ska medryttaren förstås betala även om inte medryttaren får tävla.

Men alla tycker vi olika, dock är det ägaren som bestämmer så länge det finns medryttare som nappar på erbjudandet.:)

Jadu, bli inte medryttare på de hästar vars ägare vill ha betalt för att du rider på hästen.

Har du problem att hitta en häst att rida på då? Köp en egen.

Eller bli tillräckligt duktig att folk frågar dig om hjälp med deras hästar istället.

Det var inte att man inte hade råd att ha sin häst jag skrev... om det kommer någon och rider med mina saker som jag har köpt till hästen så slits de sakerna mer än om han fick stå..

Jag vill inte ha någon som utbildar min häst, utan skaffar i så fall medryttare för att min tid kanske inte räcker till 1-2 dagar i veckan.. Har sett SÅ MÅNGA medryttare som bara skiter i att komma de dagar som det är sagt att de ska ta hand om hästen och då sitter ägaren i skiten PLANERIG inget du har hört talas om, om du då betalar 100 kronor i veckan för att rida så är det större chans att du inte skiter i hästen...

Om du nu vill rida får du gå till ridskola. Ska jag som hästägare betala för ditt intresse?? :O

Jag håller med dig om att man inte ska behöva betala! Om man inte ha tid med sin häst och tar in medryttare så ska man väl vara tacksam för den hjälp man får och om man nu inte har "råd" så får man väl sälja hästen,

Säger bara min åsikt!

Då säger jag min åsikt.... Om man inte har råd med en egen häst så ska man heller inte förvänta sig att få snylta på någon annan! Ta reda på vad en häst kostar hästägaren per månad och ställ det mot den lilla kostnad i stallhyran som det oftas rör sig om!

Tror inte att du, om du ägde en häst, skulle om du t.ex. hamnade i en ekonomisk svacka av någon orsak, sälja hästen!?

Kicki :laugh:

Okej, försöker bortse från att detta måste vara den 1000:e tråden om hur hemskt det är att folk tar betalt för medrytteri..

Så, varför ta betalt?
1. Vissa ser det inte som att medryttaren gör ägaren en sån superdupertjänst. Faktiskt. Medryttaren söker väl - oftast - en häst att få rida för att den vill rida, och inte för att göra goda gärningar. Vänd på det hela -> ska då ägaren till hästen sponsra gratis ridning? Myntet har två sidor.

2. All ridning sliter på utrustningen, och hästen med om ridningen utförs fel. Du som har haft häst har väl antagligen koll på vad det kostar. Tyglar, träns, schabrak, benlindor osv osv. Ägaren ska alltså glatt betala detta, med ditt resonemang, trots att slitaget blivit mindre om hästen helt sonika vilat på medryttarens dagar. Säg att medryttaren vill träna litegrann. Kanske tävla nån gång. Ökat slitage ytterligare.

3. I dessa trådar låter det ofta som att medryttaren gör ägaren en sån stooor tjänst och utbildar hästen. Men få ägare verkar vara ute efter detta, utan utbildar helst sin häst själv. Ser vi det från andra hållet kan medryttaren lika väl rida hästen till det sämre, om det vill sig illa. Det är en risk man tar som hästägare, och ännu en anledning till att ta en summa för ridandet.

4. Många upplever att en betalande medryttare är seriösare. Betalar du för att rida två dagar/vecka så ser du oftast till att få valuta för pengarna. Sms kl 23.30 som talar om att "nääe, jag kan tyvärr inte ta hästen imorgon" är lagom kul att få.

5. Livet är inte alltid en dans på rosor, och situationer kan förändras. Kanske blir hästägaren varslad från jobbet, och försöker lösa situationen så gott den kan utan att sälja sin vän. Och hyr således ut hästen två dagar/vecka tills den ekonomiska situationen rett ut sig. Tror faktiskt att det är en liten del hästägare som köper häst om betalande medryttare är ett kriterie för att klara av hästhavandet ekonomiskt.

Den här diskussionen kan ältas i det evinnerliga. Passar det inte att betala? Sök efter en annan häst då! Jag själv har aldrig haft en betalande medryttare men är inte dummare än att jag fatta varför vissa väljer att ta betalt.

AMEN!! :bow: :bow:

Kicki :laugh:

Jag tycker det är rimligt att betala en liten summa i månaden för att rida någon annans häst. Har varit medryttare och haft egen foderhäst.
Vill jag ha hjälp med att utbilda min häst och skaffar en duktig medryttare så ska jag däremot betala. (Precis som om jag låtit en tränare utbilda den eller jag ridit för en tränare.)

Sen håller jag med om att det finns extremt dyra priser för vissa hästar.
1000:-/Mån för 1-2 dagar i veckan det är 6000:- på ett halvår. Då rider jag hellre på ridskola och får
valuta för pengarna.
För 1000:- är man ju nästan halvfodervärd och ska då ha tillgång till halva tiden. Min åsikt =P

1000 kr är väldigt väldigt sällan halva kostnaden för en häst. 1000 kr täcker inte ens försäkringen på min häst,
sedan så ska det betalas för hovslagare var 5-6 v, stallhyra, foder, veterinär. Min häst kostar runt 290 kr per dag.
290x4=1160 och 290x8=2320...

Nu har jag dock aldrig haft medryttare, då jag inte har något behov av det och kommer nog aldrig behöva det,
då skulle jag hellre låta hästen stå om jag inte hade tid.

Senast ändrad:

Jag tycker att det är så spännande att de som inte tycker att hästägare ska ta betalt "för har man inte råd ska man inte ha häst" tycker att de ska ha rätt att snylta på det någon annan har betalat.

Varför tycker man att det är ok att andra ska betala för det man själv vill göra?

Att betala eller inte kan man diskutera i evigheter för det finns inget som folk går igång på så mycket som pengar, man ska ha och ha men när det kommer till att betala för det, då säger folk nääää...

Jag vet ingen som blir medryttare för att hästägaren behöver hjälp, varenda en vill bli medryttare för att få rida.

Så, självklart betalar man för sig.

Det är en vinn-vinn situation för hur många färre skulle få chansen att rida om alla sålde sin häst till Irland så fort de hade det lite magrare med tid eller pengar?

Man blir ju medryttare för att man själv inte har tid eller råd eller kunskap nog att hålla sig med häst, eller i vissa fall har man en häst men den är inte ridbar av någon andledning.

Vill man rida så betalar man vad det kostar eller så låter man bli.

Skulle INTE låta min häst stå för att jag hade dåligt med tid.
Tror han skulle vilja ha sin motion....

Bor på landet= verkar som alla har egna hästar! Svårt att få hjälp utifrån, vi hjälps åt vi som står i samma stall, när det kör ihop sig.
har tom betalat min tränare ( symbolisk summa ) för att rida o ställa honom hos sig vid 1 veckas solsemester. Det var det värt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 802
Senast: SwedEmB
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
671
Senast: Miingla
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 453
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar