Medicinproblem

Explosion

Trådstartare
Har ni några tips på hur jag ska göra för att få min häst att äta upp medicinen han äter?

Det är i pulver och jag har provat att blanda det med lusernpellets, rivna morötter, urholkade morötter där jag fyllde dem med pulvret och nu får han betfor. Han ratar allting och äter inget annat än hö. Han har alltid varit väldigt matglad men nu vill han inte ha något alls. Eftersom han är ett fullblod så är han svår att hålla i hull så att han matvägrar gör ju inte saken bättre..

Så fram mer era bästa tips nu!

Sv: Medicinproblem

Jag har lyckats lura i min f.d häst (mkt kinkig med maten) pulver genom att blanda ut det med rivet äpple. I början funkade det även att doppa äppleklyftor i pulvret

Aldrig kul att behöva ge sin häst medicin.

Det här är kanske inte det trevligaste sättet men jag fick tipset från vetrinär och det har funkat bra på alla hästar jag haft.
Ta en plastspruta och skär av toppen. Blanda pulvret med lite vatten och ge direkt i munnen, då är man ju dessutom säker på att hästen får i sig det.

Jag hade som du testat det mesta men det var bara det här som verkligen funkade i längden. De kommer fort på vad man försöker smyga ner medicinen i och slutar äta det.

Blanda med vatten och ge i spruta.

precis som det föreslagits tidigare.

Sirap kanske? Har provat det som muta, och det var mycket populärt!

Många hästar brukar rata maten efter ett tag, och då även utan medikamneter i. Så ta istället och ge en spruta med utblandad i vatten med pulvret så vet du att hästen får i sig sin dos som den ska ha.

Om det är pulver medicin så går det bra att blanda ut med lite olja i en spruta och ge i munnen. Oljan gör att det inte går att spotta ut så lätt. Gjorde detta med min förra häst som vägrade äta allt till slut, när jag blandade med mat.

blanda med vatten och spruta.. överlägset enklast,bäst och säkrast.

Tack för alla tips.

Jag testade att ta en spruta och det fungarade idag, dock tyckte han att ingan mat va god efter det så han stod bara och kollade på grannen som åt. Men han äter förhoppningsvis under natten.
Men jag tror att det kommer bli svårt att hålla på en vecka till både morgon och kväll för han hade huvudet i taket för att slippa. Jag får ta med en stege in i boxen hehe..

Blanda med något gott istället så blir det en trevligare upplevelse.
Jag brukar blanda med filmjölk eller äppelmos ( lite silad)

Blanda medicinen med vatten och ge i plastspruta som avmaskningsmedel i munnen, jag tycker INTE man bör ge medicinen i maten åt någon häst, om hästen får det pga någon smärta försvinner livskvalitén i att maten alltid smakar illa

vad är det för medicin du ger och i vilket syfte?

tillägg: är det medicin som kan ges i spruta kan du ju be veterinären om detta i stället

hingstungen: Ja det kanske blir bättre om jag blandar med något godare.

Fröken_skåne: Han får butta för en inflammation i hasen.

Butta är jätte äckligt och jag förstår att hästarna ratar det(provsmakat det smakar pyton) och jag ger helst i plastspruta i munnen och om det inte går har jag en vanlig hink och ger med något gott i typ äppelmos, men i vanlig hink så hästen inte uppfattar att de som ligger i krubban smakar äckligt och för att undvika ofrivillig doping om krubban inte blir ordentligt sanerad efter medicinering.

Liknande trådar

Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
3 251
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 082
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Jag har matproblem som jag inte kommer tillrätta med själv, och är så urbota less på det. Jag behöver alltså hjälp med detta men behöver...
Svar
5
· Visningar
1 656
Senast: Skjøldur
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 557
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2