Medicin till Cushinghästar?

Sv: Medicin till Cushinghästar?

Hur ser prognosen ut för cushing hästar som behandlas? Är deras livslängd ändå förkortad?
Jag tänkte mest på när man börjar medicineringen så gör man livet lättare för cushinghästen den tid som den har kvar att leva men att sjukdomen ändå tar över till slut.

Medicinen tar inte bort orsaken till sjukdomen (den godartade tumören) utan tar bort symptomen så att hästen mår bra. Om symptomen t.ex. är fång så förlängs ju hästens livslängd av medicinen, om man slipper ta bort den p.g.a. fång! Förutom att hästen slipper lida, vilket är ovärderligt i mina ögon.

Min cushinghäst är 32 år i år. Hon diagnosticerades i fjol, men med facit i hand tror jag att hon kan ha haft sjukdomen ett tag. Jag tycker bara att det är så underbart att hon mår bra igen. Hon har tack och lov aldrig haft fång, däremot otäcka sår på hornhinnan. Det är så underbart att så lång tid av sommaren gått utan att jag behövt ta ut veterinären för att behandla "ögonskada"!

Det finns ju exempel på cushinghästar som levt med sin sjukdom i många år, så jag ser bara fördelar med medicinering!

Jag vet att medicinen inte botar men det jag ville veta var om den bromsar upp cancern. Min har bara haft fång en gång för tre år sen. Hennes symtomer är slöhet,övervikt,tjurnacken,kissar mycket och lång päls.
Är det nån risk att övriga organ slås ut av medicinen?
Vet att människor som har diabeters så kan de inre organen ta stryk av insulinet.

Självklart kommer jag att medicinera min häst även om hon bara lever några år till. Man vill ju att dom ska må så bra som möjligt.

Jag vet att medicinen inte botar men det jag ville veta var om den bromsar upp cancern. Min har bara haft fång en gång för tre år sen. Hennes symtomer är slöhet,övervikt,tjurnacken,kissar mycket och lång päls.
Är det nån risk att övriga organ slås ut av medicinen?
Vet att människor som har diabeters så kan de inre organen ta stryk av insulinet.

Självklart kommer jag att medicinera min häst även om hon bara lever några år till. Man vill ju att dom ska må så bra som möjligt.

Medicinen bromsar inte upp cancern men det är en väldigt långsam cancer (därför hästarna ofta gått med det rätt länge innan dom får diagnos). Och den sprider sig inte.

Ingen risk vad jag vet. Hästar får en väldigt låg dos i förhållande till vikt.

Den enda biverkning "mina" veterinärer har nämnt är att hästarna kan tappa aptiten av medicinen. Jag frågade både "mina" distriktsveterinärer och Ultuna-vet i våras om de trodde att jag kunde öka medicindosen lite över sommaren, då min häst verkade må lite sämre när våren kom, och det skulle gå, men jag uppmanades att ta det försiktigt just med tanke på att de kan tappa aptiten av medicinen, och det är inte säkert att detta visar sig på en gång, utan det kan "byggas upp". Nu har min lilla tant fått 1½ tablett när jag bedömt att hon behövt det. De senaste veckorna har hon gått på sin vanliga dos (1 tablett/dag) och mår bra med det, så förhoppningsvis håller "må-dåligt-cykeln" på att avslutas nu.

Lycka till med din häst! Eller förresten lycka till allihop med era hästar!

Har din häst blivit helt som vanligt att rida? Min veterinär sa att jag skulle fortsätta och rida henne som vanligt trots att vi inte börjat och behandla henne. Känns lite fel mot henne eftersom hon är väldigt slö och nere.
Har märkt att hon äter onormalt mycket mineraler från baljan jag har ståeende i hagen. Är det nån fara?

Min lilla tant är 32 år och lever livet som lycklig och ganska bortskämd pensionär! Jag har dessutom en hingst att rida, ett (avels)sto som är under inridning, samt en tvååring och två ettåringar som ska hanteras och "tränas" och därför har jag inte prioriterat "gammeltanten" som verkar rätt nöjd med sitt pensionärsliv. Så tyvärr kan jag inte dela några erfarenheter om ridning och cushing, men jag skulle INTE ha velat rida henne innan hon började medicineras! Som du säger, det känns ju inte alls bra om de är trötta och hängiga.

Om jag säljer ettåringarna (vilket jag funderat på att göra) så kan det hända att lilla tanten får följa med som handhäst när bara avelsstoet är ORDENTLIGT inridet. Eller så kan det blir lite tömkörning eller liknande. Hon blir ju så glad när hon får göra saker! :love: Men som sagt, innan hon började med medicinen kändes inget av detta aktuellt.

För övrigt kan jag verkligen rekommendera länken som "krambanan" gav i inlägg nummer 29. Den sidan innehåller verkligen MASSOR av bra information!

Hur har era hästar varit i humöret innan och efter medicinering? Har en häst med en del symtom på cushing, och ungefär samtidigt som vi märkte att hon började dricka ovanligt mycke blev hon nästan omöjlig att rida, skarp som attan.
(Hästen ska kollas av vet om hon verkligen har cushing, än så länge har vi bara misstanke om de så är lite nyfiken på om humöret har ändrats på era hästar?)

Trött och "deppig" före medicinering. Mycket piggare, gladare och busigare efter! :love:

Liknande trådar

Samhälle Jag har gått hos psykiatrin sen typ 25 år tillbaka pga psykisk ohälsa av olika slag. Det har varit medicin förstås men också terapi. Nu...
Svar
12
· Visningar
822
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka