Medicin till Cushinghästar?

Sv: Medicin till Cushinghästar?

Hur har det gått med era hästar och Parkotilen???

/Maria

Min lilla tant har mått bättre än på länge tack vare denna medicin! Nu över sommaren får hon lite mer, eftersom hon tycks behöva det. Hormonnivåerna ökar och minskar cykliskt om jag fattat det hela rätt. Gäller både under dagen och under året; högre nivåer på eftermiddagen och på sommaren, lägre på förmiddagen och på vintern.

Så vill jag ge er alla ett tips: Min distriktsveterinär hittade ett generikum till Parkotil. Det heter Pergolida och de håller nu på och ska söka licens för det, då även detta är ett licenspreparat. Även Pergolida har lång leveranstid. Samma verksamma substans som i Permax och Parkotil (pergolid) men cirka halva priset jämfört med Parkotil (=samma som Permax). 1500 kronor för 100 tabletter (Parkotil kostar 2900 kronor för samma mängd). Det blir c:a 500 kronor per månad i stället för nästan 1000 kronor per månad. Tänkte att det kan vara bra att sprida att denna billigare medicin finns.

Det finns numera ett licenspreparat som heter Pergolid Rathiofarm. Detta går att beställa via Djurapoteket i Uppsala (efter godkänd licensansökan ) Jag fick hem detta på ett par dagar nyligen. Det är också betydligt billigare än Parkotil ca 1500-1700 har jag för mig.

Tack Quinn och Eldfuxen! Snart dags för ny medicin så jag ska kolla upp dom alternativen. :)

Nu har jag hämtat ut en ny förpackning med Parkotil till Sari. Till min glädje kunde jag konstatera att den "bara" kostade 1813 kronor denna gången. Förra gången var det 2770!!
Tyckte att det inte kändes så mycket när jag stod på Apoteket, och sen kollade jag med ett gammalt kvitto och såg att det blivit billigare.

Nu har jag hämtat ut en ny förpackning med Parkotil till Sari. Till min glädje kunde jag konstatera att den "bara" kostade 1813 kronor denna gången. Förra gången var det 2770!!
Tyckte att det inte kändes så mycket när jag stod på Apoteket, och sen kollade jag med ett gammalt kvitto och såg att det blivit billigare.

Åhh det låter ju superbra. Slipper man krångla med ny licens och sånt. :)

Jag hämtade ny Parkotil idag och den var INTE billigare. :( Så tills nästa gång blir det ny licens och en av dom andra medicinerna. Känns lite surt att jag kunde sparat nästan häften denna gången med men så kan det gå. :eek:

Var finns munkpeppar att köpa? Kan Cushing hästar klara sig på bara det?

Var finns munkpeppar att köpa? Kan Cushing hästar klara sig på bara det?

Munkpeppar (hela korn) finns att köpa av något företag i Uppsala. Kommer inte på vad dom heter nu. :o

Jag tror inte det. En del påstår att det kan gå i början något år eller så men att dom sen måste gå över till Pergolide. Jag testade ju en period men hon blev tröttare igen. Det är dessutom ingen som vet vilken dos man ska ge det i utan det får man testa sig fram till. Och i USA verkas finnas fler preparat med munkeppar som har en viss kontrollerad dos. I Sverige kan man bara köpa själva pepparen som den är vad jag vet. Därför blir dosen ju väldigt okontrollerad.

Här kan du gå med och leta information:
http://pets.groups.yahoo.com/group/EquineCushings/

Munkpeppar (hela korn) finns att köpa av något företag i Uppsala. Kommer inte på vad dom heter nu. :o

Jag tror inte det. En del påstår att det kan gå i början något år eller så men att dom sen måste gå över till Pergolide. Jag testade ju en period men hon blev tröttare igen. Det är dessutom ingen som vet vilken dos man ska ge det i utan det får man testa sig fram till. Och i USA verkas finnas fler preparat med munkeppar som har en viss kontrollerad dos. I Sverige kan man bara köpa själva pepparen som den är vad jag vet. Därför blir dosen ju väldigt okontrollerad.

Här kan du gå med och leta information:
http://pets.groups.yahoo.com/group/EquineCushings/
Är Pergolide det bästa? Hört att medicinen kostar flera tusen. Hur länge räcker den? Täcker en vanlig fullförsäkring behandlingen eller ska jag börja förbereda familjen på vatten och bröd?

Jag har "Pergolida" till min cushing häst, kostar ca: 1500 kr, Förra paketet som jag hade var "Parkotil" kostade ca: 2800 kr enligt veterinär på Strömsholm är det likvärdiga preparat.

/R

Jag har "Pergolida" till min cushing häst, kostar ca: 1500 kr, Förra paketet som jag hade var "Parkotil" kostade ca: 2800 kr enligt veterinär på Strömsholm är det likvärdiga preparat.

/R

Hur länge räcker den?

Har tyvärr inget att tilllägga i denna tråd :(
Men har en fråga: Är cushing samma på häst som på människa? :confused: Isf borde även hästar kunna drabbas av addison:confused: eller? Har aldrig hört om detta på hästar så om någon vet får ni gärna meddela mig. Tack:bow:

Cushing är en godartad tumör och detta kan drabba människor också, med hår på kroppen, fettansamlingar m.m, men de behöver inte äta medicin resten av livet.

Fungerar medicinen bra? Ä det värt pengarna? Om hästen medicineras minskar risken får fång då?

Fungerar medicinen bra? Ä det värt pengarna? Om hästen medicineras minskar risken får fång då?

Det jag har märkt så mår hon sämmre om hon blir utan sin medicin och hon böjar få fång känningar i hovarna.

Har varit utan medicin 6 dagar då Apoteket lurade mig, dem tog hem fel preparat för det första det stod Pergolida på mitt recept och då får jag Parkotil som är dubbelt så mycket dyrare än vad Pergolida kostrar. Och så ljuger dem mig rätt upp i ansiktet och säger att inget apotek i hela stan har cushing medicin och jag blir tvungen att vänta 2 veckor till för att få medicinen! Vart förbannad och ringde till Strömsholm där veterinären säger att hon aldrig skrev ut Parkotil utan hon skrev pergolida och att det finns att hämmta ut på ett annat apotek i stan som ligger vid sjukhuset.

Men nu när hon ätit medicin i 2 veckor sedan hon stått utan 6 dagar så mår hon mycket bättre och hon rör sig nu frivilligt igen.
Och jag tycker att det är värt pengarna för att få ha henne kvar då hon är mycket speciell.
/R

Det jag har märkt så mår hon sämmre om hon blir utan sin medicin och hon böjar få fång känningar i hovarna.

Har varit utan medicin 6 dagar då Apoteket lurade mig, dem tog hem fel preparat för det första det stod Pergolida på mitt recept och då får jag Parkotil som är dubbelt så mycket dyrare än vad Pergolida kostrar. Och så ljuger dem mig rätt upp i ansiktet och säger att inget apotek i hela stan har cushing medicin och jag blir tvungen att vänta 2 veckor till för att få medicinen! Vart förbannad och ringde till Strömsholm där veterinären säger att hon aldrig skrev ut Parkotil utan hon skrev pergolida och att det finns att hämmta ut på ett annat apotek i stan som ligger vid sjukhuset.

Men nu när hon ätit medicin i 2 veckor sedan hon stått utan 6 dagar så mår hon mycket bättre och hon rör sig nu frivilligt igen.
Och jag tycker att det är värt pengarna för att få ha henne kvar då hon är mycket speciell.
/R

Nja... Tror inte att någon ljugit med vett och vilja!
Det är väldigt svårt med licensläkemedel, både att beställa hem, hitta i datasystemet (som är under all kritik!) och söka billiga synonymer.
Du kan alltid vända dig till Djurapoteket direkt för att få hjälp med djurläkemedel, eller som du gjorde; ta reda på fakta från djursjukhuset innan du beställer läkemedel.
Det har varit mycket problem med att få fram Cushingläkemedel under en period men det är inte Apoteket som "djävlas" med er djurägare, vi jobbar på och söker lösningar i den utsträckning som finns i vårat pyttelilla land!

Hur ser prognosen ut för cushing hästar som behandlas? Är deras livslängd ändå förkortad?
Jag tänkte mest på när man börjar medicineringen så gör man livet lättare för cushinghästen den tid som den har kvar att leva men att sjukdomen ändå tar över till slut.

Liknande trådar

Samhälle Jag har gått hos psykiatrin sen typ 25 år tillbaka pga psykisk ohälsa av olika slag. Det har varit medicin förstås men också terapi. Nu...
Svar
12
· Visningar
822
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka