Medicin/karens mm

proxygirl555

Trådstartare
Vi har en tjej i stallet som medicinerar sin häst. Det dumma e att hon lägger medicinen i foderautomaten. Stallägarn har sagt till henne att hon inte får göra det pga att det finns starthästar i stallet, men hon gör det ändå. Hon vet om bestämmelserna kring karens för hon har själv en travhäst. Vad kan man göra åt detta? Ingen vågar ju startanmäla sin häst i stallet.

Kan man säga upp denne personen om hon fortsätter? Hästen ska gå på medicin i 2,5 veckor till.

Sv: Medicin/karens mm

Jo, det e bara till henne, men hon har medicin i pulverform, å lägger det i sin mat i hästens foderautomat. Jag e rädd att när den utlöses, o maten går ned med pulvret så sprids det runt.

Förklara det såhär:
Om man ger pulver löst i maten vet man inte säkert att hästen får i sig det den ska ha, och medicin är dyrt och då är det dumt att ge det på det viset. Pulver kan lätt blandas med något flytande och ges som typ avmaskning i munnen. Man tar bara och gör rent en avmasknings spruta och blandar i. Tryggare för alla och ´kanske lättare att förstå.

Det kan inte vara alldeles enkelt att göra rent automaten från medicinrester efter kuren, stor risk att det blir någon rest kvar, men det är ju kört redan!

Vilken korkad människa, jag hade blivit rätt irriterad. Vi har haft samma problem men det var stallägaren som medicinerade sina hästar med pencillin och lät det och kanylerna ligga framme i stallet. De har bara skogmullar så de visste väl inte bättre, men har man själv travhäst borde man väl verkligen ha koll på reglementet.

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 071
Senast: Bison
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 247
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 321
Senast: shia
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 025
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar