Mediacenter

Gammeln

Trådstartare
Ni som har mediacenter är ni nöjda med detta?
Nu ska jag göra en investering på en sådan anläggning men jag blev rekomenderad att vänta ca 3-4 veckor för då kommer det en ny anläggning med mediacenter som innehåller Vista och sägs ska vara ännu bättre. Jag kommer att välja en liggande dator med inspelbar dvd och allt möjligt jox och dessutom en tv-skärm på 37" eller 42" :d

Sv: Mediacenter

Jag har mediacenter och är helnöjd! Det första som åkte ut var videon och dvd-spelaren.Dessutom så har jag en stor hårddisk (500GB) vilket rymmer en hel del filmer.

Funderade även på att uppgradera till Vista men beslutade att vänta ett bra tag,minst 2 månader,innan jag gör det. Det kommer alltid en massa "barnsjukdomar" med nya OP system.Många program kommer att ha problem att fungera ihop med Vista.Man måste även ha ett väldigt kraftigt grafikkort för att få ut så mycket som möjligt av systemet.Själv har jag dubbla grafikkort så inga bekymmer där inte.:D
Varför inte välja en anläggning som har XP?Det går ju att uppgradera vid ett senare tillfälle.:idea:

Jag har mediacenter och är helnöjd! Det första som åkte ut var videon och dvd-spelaren.Dessutom så har jag en stor hårddisk (500GB) vilket rymmer en hel del filmer.

Funderade även på att uppgradera till Vista men beslutade att vänta ett bra tag,minst 2 månader,innan jag gör det. Det kommer alltid en massa "barnsjukdomar" med nya OP system.Många program kommer att ha problem att fungera ihop med Vista.Man måste även ha ett väldigt kraftigt grafikkort för att få ut så mycket som möjligt av systemet.Själv har jag dubbla grafikkort så inga bekymmer där inte.:D
Varför inte välja en anläggning som har XP?Det går ju att uppgradera vid ett senare tillfälle.:idea:
Jo jag har också funderat på det här med Vista och om mina gamla filer o spel inte kommer att fungera som de ska. Samtidigt kommer det ju program som enbart funkar med Vista............ sa dom iaf. Bästa grafikkort ska jag ha iaf

Jo jag har också funderat på det här med Vista och om mina gamla filer o spel inte kommer att fungera som de ska. Samtidigt kommer det ju program som enbart funkar med Vista............ sa dom iaf. Bästa grafikkort ska jag ha iaf

Varför då inte vänta?
När det kommer program som enbart är kompatibelt med Vista är nog långt fram i tiden.
Jag körde ett "testprogram" från Microsoft för att kolla om min dator är "redo" för uppgradering och det visade sig att ca 5-6 program KAN få problem med Vista.

Vissa av dessa program blev jag tvungen att besöka tillverkarens hemsida för ev. uppdateringar.Där visar det sig att inte ens hälften har några uppdateringar klara.

Så sitt du lugnt kvar i gungstolen och vila dig ett tag till! Annars så rekomenderar jag dig att skaffa en Fujitsu ScaleoX,med XP och mediacenter.
Ett tips där är att du kan "snika" åt dig FRI uppdatering inom 1 år.

Ett tips där är att du kan "snika" åt dig FRI uppdatering inom 1 år.
Men om man nu väljer Vista på direkten så kommer väl uppdateringar gratis som "Automatiska uppdateringar" över nätet.......... då man rättar till ev fel o brister

Men om man nu väljer Vista på direkten så kommer väl uppdateringar gratis som "Automatiska uppdateringar" över nätet.......... då man rättar till ev fel o brister

Nja,jag menade att du köper en dator med XP och använder det ett tag tills microsoft har fått bättre ordning på alla "barnsjukdomar" och sedan utnyttjar den fria uppgraderingen.:idea:

Jag fick fri uppdatering till Vista när jag köpte min burk,men jag tänker inte använda den ännu på ett tag.Jag använder alldeles för många program som inte riktigt är kompatibelt med Vista.
Jag ger programtillverkarna ett par månader till innan jag ger mig in i Vista.

Nja,jag menade att du köper en dator med XP och använder det ett tag tills microsoft har fått bättre ordning på alla "barnsjukdomar" och sedan utnyttjar den fria uppgraderingen.:idea:

Jag fick fri uppdatering till Vista när jag köpte min burk,men jag tänker inte använda den ännu på ett tag.Jag använder alldeles för många program som inte riktigt är kompatibelt med Vista.
Jag ger programtillverkarna ett par månader till innan jag ger mig in i Vista.
Såg att det finns Vista uppgraderingr att köpa......1880kr. Men dessa är alltså värdelösa att köpa nu utan man ska vänta några månader. Men hur vet man då om man köper en gammal Vista-uppgradering eller en ny variant :confused:

Såg att det finns Vista uppgraderingr att köpa......1880kr. Men dessa är alltså värdelösa att köpa nu utan man ska vänta några månader. Men hur vet man då om man köper en gammal Vista-uppgradering eller en ny variant :confused:

Alla Vista är likadana men allt eftersom Microsoft upptäcker fel med systemet så lägger de ut uppdateringen på deras hemsida.Så värdelösa är de inte.
Just den där kostnaden på 1880:- kan man "få" med på köpet när du köper en ny dator med XP.

Så mitt tis är att du säger till säljaren att du vill ha XP installerat men vill ha uppgraderingen till Vista på köpet. Så gjorde jag och det fungerade alldeles utmärkt.Då kan man ju uppgradera när man känner för det.:idea:

Alla Vista är likadana men allt eftersom Microsoft upptäcker fel med systemet så lägger de ut uppdateringen på deras hemsida.Så värdelösa är de inte.
Just den där kostnaden på 1880:- kan man "få" med på köpet när du köper en ny dator med XP.

Så mitt tis är att du säger till säljaren att du vill ha XP installerat men vill ha uppgraderingen till Vista på köpet. Så gjorde jag och det fungerade alldeles utmärkt.Då kan man ju uppgradera när man känner för det.:idea:
:confused: men vad är skillnaden:

1. Jag köper en dator med Vista NU och får de uppgraderingar som microsoft gör på deras hemsida. = Detta borde gå automatiskt över nätet via "Automatiska uppdateringar" då man åtgärdar ev brister, vilket är bekvämt.

2. Jag köper en dator med XP och får med uppgradering till Vista. Om jag nu väljer att uppgradera om 2 dagar eller 2 år så är det ju samma "dåliga" Vista jag fick med på köpet som jag installerar dag 2 eller dag 730.

..............ja jag fattar inte så mycket jag är ju gammal :crazy:

Skillnaden är att Windows XP i senaste version förmodligen funkar bra mycket bättre än Vista gör.

De första månaderna brukar det vara mååååånga buggar som ska fixas till. Inte alls säkert att Pyttemjuk är så snabb. Har du otur kanske du inte kan använda datorn öht.

Även om du senare installerar en "äldre" Vista finns uppdateringarna färdiga att bara ta hem direkt. Jämför med SP2 till XP

Senast ändrad:

:confused: men vad är skillnaden:

1. Jag köper en dator med Vista NU och får de uppgraderingar som microsoft gör på deras hemsida. = Detta borde gå automatiskt över nätet via "Automatiska uppdateringar" då man åtgärdar ev brister, vilket är bekvämt.

2. Jag köper en dator med XP och får med uppgradering till Vista. Om jag nu väljer att uppgradera om 2 dagar eller 2 år så är det ju samma "dåliga" Vista jag fick med på köpet som jag installerar dag 2 eller dag 730.

..............ja jag fattar inte så mycket jag är ju gammal :crazy:

Hm......Jag jobbar med äldre så jag ska göra ett tappert försök att förklara så fabror förstår skillnaden mellan uppgradera och uppdatera.;)

Uppgradera: Det sker då du har en dator med tex. XP och lägger in ett helt nytt op-system,tex.Vista.

Uppdatera: Sker när du hämtar något(Service Pack eller liknande) till ett program/op som du redan har installerat.

Om du uppraderar i dag så kan det bli som A_K_N skrivit.I dagens läge har inte Microsoft koll på vilka buggar mm. som måste fixas.
Så oavsett om du köper en uppgraderingsskiva med Vista idag eller om ca 6 månader har ingen betydelse mer än tidpunkten för installationen. Installerar du idag så riskerar du att drabbas av alla "missar" som microsoft inte vet om,men gör du det om ett par månader,ja då har de säkert hittat många "hål" som bör täppas igen.

. Installerar du idag så riskerar du att drabbas av alla "missar" som microsoft inte vet om,men gör du det om ett par månader,ja då har de säkert hittat många "hål" som bör täppas igen.
Men varför släpper då microsoft ut nåt som man inte vet om :confused: Varför kan dom inte hitta hålen först innan dom släpper ut nåt på marknaden :confused:

:D ..........ja då får jag vänta lite då.

Delvis för att många fel inte upptäcks förrän det finns på marknaden och en stor mängd använder det.

Jag väntar på Dreambox DM8000. Flera mottagare , möjlighet att blanda satellit o markbunden digital, plats för hårddisk samt DVD-brännare, flera kortplatser, möjlighet att dela kort med andra DM, nätverksanslutning både via sladd o trådlöst samt möjlighet att koppla till tangentbord.
PL

Personligen skulle jag nog satsa på vista direkt.

Jag har det gamla xp mediacenter 2005 och visst fungerar det ok.
Klarar mig inte utan någon typ av mediacenter längre ;)
Dock har jag lärt mig att man i princip inte skall försöka köra något annat på den maskinen, risken är stor att det blir problem.

Detta kanske är bättre i vista vet ej, jag har kört för lite mediacenter i vista.

Mycket beror nog också på hur mycket man är villig att grotta med maskinerna.
Ett alternativ om man har gamla vanliga XP är mediaportal.
http://www.team-mediaportal.com/

Det jag kan säga är väl att detta med mediacenter har tagit betydligt mer tid för mig än jag hade räknat med. Men jag har oftast byggt ihop hårdvaran själv av äldre delar jag har haft och fösökt få det så tyst som möjligt.
Det borde vara lite enklare att köpa ett färdigt paket.

Ni som har mediacenter är ni nöjda med detta?
Nu ska jag göra en investering på en sådan anläggning men jag blev rekomenderad att vänta ca 3-4 veckor för då kommer det en ny anläggning med mediacenter som innehåller Vista och sägs ska vara ännu bättre. Jag kommer att välja en liggande dator med inspelbar dvd och allt möjligt jox och dessutom en tv-skärm på 37" eller 42" :d
Nu har jag haft mitt mediacenter (Vista) en vecka och är kanonnöjd :idea:(utan lampa). Det blev en stående liten dator (slimad) 320gig, med digital TV-kort, som man lätt tar under armen. 32" skärm, trådlöst mobilt Turbo 3g, trådlöst tangenbord och trådlös mus. Jag sköter ALLT med det trådlösa tangenbordet. Jag kan bla se på Tv, ringa gratis (skype), lyssna på alla världens radiokanaler som sänder över internet, spela in deras musik och sedan bränna ner det på vanlig ljud CD eller mp3. Kan bränna och läsa alla format. Det finns ju hur mycket möjligheter som helst. Sen har vi ju det här med filmer o foton o allt annat i mediacentret. När det är reklam mitt i en film så kan jag tex surfa på internet under tiden eller skriva ett mail, allt med enkla knapptryckningar i soffan utan att behöva gå upp :love:. Vill jag lyssna på musik med bra ljud så har jag kopplat min stereoförstärkare ditt datorn och så går ljudet ut i stereohögtalarna :love:

Nu kunde jag slänga ut min gamla dator med tillbehör, datorbordet, kassettdäcket, videon, gamla TV:n och telefonen. Ett helt lass till återvinningscentralen, å vad mycket plats jag fick i rummet :rofl:

Senast ändrad:

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har ingen dator hemma men tycker jag behöver något att skriva på. Jag har ju min jobbdator på jobbet och så telefon, har därför...
Svar
12
· Visningar
381
Senast: Anna-Bella
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 777
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag nu har köpt mig en gammal stuga med en väldigt stor karaktär så kändes det inte som att det fanns några alternativ - stugan bara...
2
Svar
28
· Visningar
2 732
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 046
Senast: Mimmimamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka