Medelsvår hoppning

norrland65

Trådstartare
Har en fundering runt nivåerna på hoppning.

Vad räknas som medelsvår hoppning? Dvs om en häst går medelsvår inom hoppning. Är det höjden? Svårighet på banan? Vad?

Norrland

Sv: Medelsvår hoppning

höjden. på stor häst är det msv klass från 130 upp till 140 sen blir det svår!

1,30, 1,35 och 1,40 klasser räknas som Msv hoppning.

För ponny är MsvB för B-ponny 1m, C-ponny 1,10m och D-ponny 1,20 m.

MsvA finns bara för C-ponny och D-ponny, 1,20 m resp. 1,30 m.

Svårighetsgraden på banan ökar varteftersom hinderhöjden ökar.

Har en fundering runt nivåerna på hoppning.

Vad räknas som medelsvår hoppning? Dvs om en häst går medelsvår inom hoppning. Är det höjden? Svårighet på banan? Vad?

Norrland

Som sakts i övriga inlägg så är det höjden 1.30-1.40 som är MSV, men även banan blir ju svårare teknitskt.

njae.. ja kanske?...
undrar mest bara över vilka klasser (höjder) som finns för D-ponny. Har en dotter som funderar över att börja tävla och jag skulle vilja veta mera.
Finner man all info i TR?

njae.. ja kanske?...
undrar mest bara över vilka klasser (höjder) som finns för D-ponny. Har en dotter som funderar över att börja tävla och jag skulle vilja veta mera.
Finner man all info i TR?

För D-ponny

LD= 80 cm
LC 90 cm
LB 1m
La 1.10
MSV B 1.20
MSV A 1.30

Litet sidospår. Det är helt klart tydligt att vi ryttare/hästmänniskor har olika uppfattning om vad begreppet MSV innebär. Läste i annons för häst till salu "Utbildad MSV hoppn, hoppar banor på 1m hemma". Betyder det att hästen vanligvis hoppar MSV på tävling men hemma endast banor på 1m? Eller att den som satte in annonsen inte har en aning om vad MSV hoppning är? Jag ringde inte på den annonsen...

Litet sidospår. Det är helt klart tydligt att vi ryttare/hästmänniskor har olika uppfattning om vad begreppet MSV innebär. Läste i annons för häst till salu "Utbildad MSV hoppn, hoppar banor på 1m hemma". Betyder det att hästen vanligvis hoppar MSV på tävling men hemma endast banor på 1m? Eller att den som satte in annonsen inte har en aning om vad MSV hoppning är? Jag ringde inte på den annonsen...
Ja, eller så skriver folk att hästen har hoppat MSV på träning när den har hoppat ett hinder på den höjden.(tex 120cm om det är en dponny)

det är ju inte MSV förän dom hoppar hela banor med kombinationer och andra svårigheter..

*knapplån*

Höjden ökar, det blir fler relaterade avstånd samt antalet hinder och språng ökar för varje svårighetsgrad.

Till alla:

Jag läste nån lite äldre bok (typ av Jana Wannius) och där stod att 120 och uppåt var medelsvår hoppning :confused:... så nu blir jag lite förvirrad, har dom reglerna förändrats kanske?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag kikar på hästannonser och hittar en ponny som går som ridskoleponny. Den ligger på medelsvår c nivå i dressyren! Det måste väll...
Svar
13
· Visningar
1 391
Senast: Blyger
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 004
Senast: fio
·
Anläggning Jag har en paddexbana som jag egentligen är nöjd med men behöver mer material till den och paddex säljs inte längre så tänkte jämna...
Svar
10
· Visningar
619
Senast: tara
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 622
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka