medelstarkt bett

Philippawilk

Trådstartare
Letar efter ett bett som är lite skarpare än tredelat men inte jätte skarpt, eftersom jag heller inte kan så mycket om olika bett undrar jag om någon har tips på vad man kan testa? :)

Ett D-ringat 3-delat (galoppbett) är något skarpare, då D-ringen ger en liten hisseffekt (vissa anser att det är mer hävstångseffekt), det ligger även mer stilla i munnen. Annars kan man prova tillexempel kimblewick där det finns många olika "lägen" att ha tygeln i.

Hur skarpt bettet är beror på handen, bettets utformning men också hästens mun.

Jag har haft en häst som inte klarat tredelat bett, just för att munnen såg ut som den gjorde. Hon blev skogstokig och skenade alt. kastade sig baklänges till hon gick över. Tredelat på henne var sextio gånger skarpare än att rida på kandar, vilket jag ofta gjorde. Detta p g a hennes mun.

Att prova ut bett är minst lika svårt som att prova ut sadel. Man måste veta hur munnen/ryggen ser ut, vad som teoretiskt borde funka. Då har man sållat ut en hel del alternativ. Resten får man prova och utvärdera. Men med rätt kunskap har man i alla fall kunnat plocka bort de som absolut inte funkar/skadar hästen, redan innan man testat.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 138
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 045
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
974
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka