Medelhårt vs hårt arbete?

M

MALINox

Hur definierar ni dessa?

Man delar ju oftast upp arbetsinsatsen i;
Underhåll
Lätt arbete
Medelhårt arbete
Hårt arbete
Mycket hårt arbete

Underhåll, då räknar jag på hästar som bara finns till, dvs bara går i hagen och står inne i boxen. Dvs det foder som hästen kräver enbart för att finnas till.

Lätt arbete dit räknar jag hästar som går som promenadhästar, dvs kanske rids i skogen ca 2-3 ggr/vecka och utan särskilt hårt arbete.

Mycket hårt arbete dit räknar jag ridskolehästar samt elittävlingshästar som går riktigt hårt med höga prestationer.

Men dessa två mellankategorier tycker jag är svåra att definiera :eek:

Hårt arbete Ja dit kanske jag räknar tävlingshästar samt ridhästar som aktiveras 6-7 dagar/vecka med krävande pass samt som tävlas på helger etc.

Men då känns det på ngt sätt som om Medelhårt arbetes gruppen blir så himla vid?! :confused:
För då inkluderar den alla hästar från ökad promenadridning till ganska krävande ridning 5-6 ggr/vecka?!

Glad att höra era åsikter kring detta?! :bump:

Sv: Medelhårt vs hårt arbete?

Jag brukar försöka hålla mig till tävlingsklasserna. Lätt arbete är alltså ända upp till träning och tävling på LA-nivå. Det är ett stort spann, och man får försöka hitta en % som passar nivån man är på.

Jag brukar göra så att jag först kollar vad hästen åt förra året, räknar ungefär på vad det kan ha varit (eller exakt om jag har analysen), och då har jag större koll på vad just den här hästen behöver.

Jag tycker det är svårt att generalisera, samma sak kan kräva mycket olika mängd energi hos olika hästar, men allmänt så tycker jag "lätt arbete" är mer än bara promenadridas ett par dagar i veckan. Det gör ju spannet för medelhårt arbete mindre. Fast räknar man själv foderstater har man kanske inte "hopp" utan ökar/ minskar fodret mer gradvis efter hästens prestationer.

Men hur mycket i % är lätt arbete, medelhårt, hårt, mkt hårt? När man ska räkna foderstater?

Magdalena skrev:
Jag brukar försöka hålla mig till tävlingsklasserna. Lätt arbete är alltså ända upp till träning och tävling på LA-nivå. Det är ett stort spann, och man får försöka hitta en % som passar nivån man är på.

Oj då! Då har nog jag nog varit lite för mallig när jag har gjort foderstater till mina hästar och satt dem i kategorin Medelhårt Arbete. :o Med den nya är ju iofs La och lite därtill målet men jag är ju inte där än...

Kul att bolla lite åsikter ang denna fråga. Undrar hur de som har gjort tabellerna skulle precisera varje kategori??

Jo precis, det är väldigt intressant att höra, eftersom alla definierar dessa grupper olika.
Har två hästar hemma, som går väldigt olika. Men räknar jag dem enligt Magdalenas sätt, så hamnar dom i samma kategori. Det är en bra indelning, eftersom det krävs mer träning för att komma upp i de högre klasserna, men samtidigt blir spannet på lätt träning otroligt stort, om man tänker alla hästar som inte rids över LA nivå.
Självklart är alla individer, men man måste ju ha någon procent att räkna på i foderstaten.

Jag har tidigare räknat den ena till lätt arbete, han rids kanske 3-4 ggr/vecka i ca 40 min/gång, lätta skogsturer, lite dressyr och hoppning nån gång då och då.

Den andra rids 5-6 ggr/vecka i ca 60-80 min/gång och tränas i dressyr samt uteritter och konditionsträning med intervaller. Den brukar jag räkna till medelhårt arbete?

Dessa hästar har inte samma arbetsprocent...men hur mkt skiljer dem?

Det krångliga för mig är att den ena hästen bara har varit igång ett år ungefär, så jag kan inte jämföra mot förra årets foderstat?! Det är därför jag behöver komma fram till nån grundprocent, så att jag kan ha ett utgångsläge framöver!

Några fler som har uppdelnings ideer?! :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Skulle dela in det som Magdalena också, ungefär. Procentmässigt sett så brukar man väl säga att för lätt arbete lägg till 25%, för medelhårt arbete lägg till 50% och för hårt arbete lägg till 75% och för högpresterande 100%. Tycker man då att man tränar mer än kanske "lätt" men ändå inte medelhårt så lägg då till 30-35%.

Har siffrorna någonstans i mina pärmar på hur mycket man ska lägga till per 10 min skritt, 10 min trav, 10 min galopparbete man gör per dag, då kan man ju räkna exakt.

Så i ditt fall skulle kanske den ena få 15% tillägg och den andra 35%. Båda två fortfarande i kategorin "lätt arbete".

Kirre- med en "skrothäst" som ändå behöver 25-30% tillägg.

Senast ändrad:

Tack..det är sådana procentsiffror jag är ute efter! Om du har möjlighet får du jättegärna skriva ut dom :bow:

Om någon annan har andra förslag är de oxå välkomna!

Jag tycker det är jätte svårt. I dagens läge går båda "mina" hästar i lätt arbete, men förra vintern gick ponnyn med foderstat som räknades till hårt arbete och då tävlades hon på lätt-MSV nivå men väldigt mycket fys träning. Alltså mycket, klättring, galoppträning osv. Hade hon gått på den foderstaten idag hade hon varit smäll fet men förra året var hon slimmad.

Man får ha lite känsla för det där men överlag tycker jag att de flesta tror att deras hästar tränas och rids hårdare än vad de egentligen gör.

Rotade lite och lyckades faktiskt hitta papprena. :)
Vid ridträning kan man lägga till:
för skritt 0.2MJ/100kg häst per 10 min
trav och galopp 1.3MJ/100kg häst per 10 min

Ett litet räkneexempel. 500kg häst skrittas 30 min och travar el galopperar 30 min skulle ge ett tillägg på
3x0.2MJx5+3x1.3MJx5=3+19.5=22.5MJ

Grundbehovet för en sådan häst ligger väl på ca 55-60MJ per dag. Ett tillägg på 22.5MJ är då 37-40% dvs fortfarande inom gränsen för lätt arbete men ändå mer mot det medelhårda. Om den reds såhär varje dag dvs. Nu har de ju ofta någon vilodag och kanske någon dag när man tar det lite lugnare så riktigt så mycket i tillägg blir det inte om man slår ut det utan det drar sig kanske ner mot 30%. Ett ridpass som ovan är väl ungefär vad de flesta ger sina hästar genomsnittligt sett.

Ha dock i åtanke att allt är bara siffror, en vägledning, hästarna är sedan individer. När jag rider som ovan så behöver min häst ett påslag på närmare 100% för att hålla sig i vikt...

Ja precis, det måste ju påverka även hur man rider hästen?! Lägger man in mycket fysträning med galopparbeten, intervaller och klättring, så kräver ju det mer energi än att rida ut i skogen blandad ridning...
Men tack för svaret!

Ahh tack! :bow:
Självklart är det bara siffror på ett papper, som inte på något sätt kan ersätta känslan och en kliniska blicken, men ändå ett bra komplement att luta sig emot!

Enligt föreläsning av en av Kraffts foderrådgivare på den utbildning jag går så räknar dom ridskolehästar som går lektion tre timmar/dag 5 dagar/vecka som lätt arbetande. Mer träning än så skulle vara medelhårt arbete och hårt arbete skulle enbart tävlande trav-, galopp-, fälttävlanshästar o liknande komma upp i.

Snacka om missbedömning när man själv räknat ca 1 timmes ridning 6 dagar i veckan som medelhårt arbete :D

Linda - equiterapeutstudent

Underhåll Är väl egentligen det hästen kräver för att hålla organ osv. igång. Det räcker alltså inte till ens för att röra sig i hagen. Men jag brukar kalla det för underhållsbehov även med hagvistelse inräknat, för ingen häst i hela världen gör ju mindre än så... På detta underhållsbehov kan hästen även skrittas eller jobbas lätt vid handen ett par gånger i veckan.

Lätt arbete Hästar som kan arbetas i princip varje dag, men inte krävs på någon speciell ansträngning. T.ex "skogsmullar", och tävlingshästar i lätta klasser. Kanske även ridskolehästar som går ett par lektioner om dagen varav någon är med nybörjare.

Medelhårt arbete
Ridskolehästar, hästar som tävlar medelsvåra klasser och uppåt. Distanshästar räknas nog även de hit.

Hårt arbete Travare, galoppörer, fälttävlan- och distanshästar på högre nivå. I vissa fall kanske även hopp- och dressyrhästar i svår klass.

Senast ändrad:

Rumpnissen skrev:
Man får ha lite känsla för det där men överlag tycker jag att de flesta tror att deras hästar tränas och rids hårdare än vad de egentligen gör.

det håller jag absolut med om! Utöver det tycker jag ung. som Magdalena sa, dvs att de flesta "normala" hobby hästar som rids regelbundet och även tävlas, kan räknas till relativt lätt arbete. det är alltså inte bara "promenad hästar" som jag skulle räkna till den kategorin, dessa skulle jag snarare kanske klassa som "lättARE arbete".

Enligt böcker om foderlära räknas tex lektionshästar till medelhårt arbete som ride ca 3 lektioner per dag.

:p Ahh...då är jag inte ensam iaf!
Intressant att man delar upp det så, för om några så trodde jag att ridskolehästarna hörde till hårt arbete, eftersom de flesta går många timmar/dag samt många dagar i veckan?!

Tack för ditt inlägg iaf :banana:

Lektionshästar ridas ju oftast inte på sin maxnivå väen om de är sadlade och ute i flera timmar om dagen. de kommer- förhoppningsvis- inte in dödströtta ( i såfall har instruktören misslyckats kapitalt...). Någon av lektionerna är kansje en nybörjarlektion med mest skritt osv.

Till hårt arbete räknas tränande travare o galoppörer samt tävlingshästar på elitnivå. M a o inga foderstater vi vanliga dödliga ens behöver tänka på att räkna ;).

I den nya utgåvan av "Hästens näringsbehov" finns ett mer exakt sätt att räkna arbetstillägg, genom att man räknar på det genomsnittligaarbetet per dag.

Själv har jag räknat på det gamla sättet, och lagt min häst, som rids 5 dagar i veckan o tränas/tävlas på LA- nivå i både hopp o dressyr mittemellan lätt och medelhårt, med ett arbetstillägg på 40%.

När man räknar tillägg efter tabellerna är det redan inräknat att hästen har 1-2 vilodagar i veckan

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 047
Senast: Wingates
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 244
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar