Medel mot strålröta?

Apollo 13

Trådstartare
Jag har tidigare alltid använd Mustards Thrush Buster / Rengör strålen, men nu när jag gick in på min vanliga åf för att beställa på deras hemsida så sa de att det medlet hade utgått. Hon trodde att det var för att det innehöll något som inte var tillåtet och därför behövde tillverkaren ta bort det.

Så, nu blir jag ju helt klart lite nojig.. vad tusan ska jag använda nu? Finns det någon som har något tips på något bra medel som FUNGRERAR?

Sv: Medel mot strålröta?

Min hovis tipsade om det där blåa man kan köpa på Hööks. Heter det typ hovrens eller nått? Tycker att det funkar bra, hästarna har aldrig varit så fina i fötterna, trots att de står på lösdrift i all lera som varit den här vintern.

Hej,

Vi har bytt till Trush Magic, en vit pasta i en praktisk plastspruta. Fungerar utmärkt, "sitter kvar" i strålen. Googla so hittar du säkert en affär, annars får du be "din" affär att ta hem den till dig.

Lycka till !

Saltomortal

Ta kopparsulfat och virkon och blanda med vatten i en sprutflaska. Har hästen svåra problem kan man blöta bomull med lösningen och trycka i strålarna och sen tjära över. Mkt effektivt och dessutom billigt! I alla "superhovmedel" man kan köpa som är blå eller blågröna är det just kopparsulfat i.

Kopparsulfat alla gånger, det är det enda som jag tycker fungerat riktigt bra mot strålröta.

Äppelcidervinäger! Funkar fint, och är inte giftigt. Det verkar dock säkert lite långsammare än kopparsulfat, thrush buster och liknande.

tacka gud för det, du har inte en aning om hur mycket djurliv du har dödat och hu din häst ser ut i kroppen efter sån skit (pedagogiskt skrivet).

Hitta något som inte tar död på allt i närheten.

Tandkräm är ett billig och effektiv medel som min hovslagare i Holland rekommanderade mig.
Viktig är att hovar blir torr, så använda hovboots om du har möjlighet

Jag håller på med ett experiment. Aloe Vera är en av mina favoritprodukter och det är är ju bra mot "allt" så jag har smörjt min häst strålar med detta varje dag i två veckor nu och strålarna börjar bli riktigt fina. Tvättar rent strålen och så masserar jag in aloe veran.

Annars så använder jag äppelcidervinäger för att reglera surheten och skapa en mijö som bakterierna och svampen inte trivs i.

Nt-dry fungerar bra på min häst, består av olika mineralsalter tror jag. Inte giftigt i alla fall.

När jag var liten var det alltid trätjära som gällde. Hela stallet luktade brygga. :laugh:

Mina hästar har iofs inte strålröta, men jag har en med bärrandsröta. Jag använder Thrush Magic och på den paketen står det "mot strålröta och bärrandsröta". Jag tycker det fungerar helt kanon mot bärrandsrötan! Fölis blev bra på bara en vecka och nu efter en månad har flera av hålen växt ut nästan helt! Det finns att beställa på nätet, bara googla på det!

Thrush Buster har jag hört är nekrotiskt(dvs det dödar vävnader) och det tar inte svamp, utan tvärtom ger svampen mer att "äta"och förvärrar då svampinfektioner. Hovslagarn hade det till min fölis bärrandsröta och det hjälpte inte utan blev bara värre o värre, så jag är benägen att tro på det jag hört om Thrush Buster...

*kl

Jag upptäckte att min hade början till strålröta i förrgår. Det har varit lerigt i hagarna nu så jag valde att ställa över henne på grushage i helgen. Tyvärr är grushagarna väldigt små och jag vill att min häst ska kunna röra sig ordentligt, men man får väl välja det minst dåliga alternativet ibland...

Jag har varit noga med att kratsa ur ordentligt i strålfårorna (sidor och mitten) där rötan börjat sätta sig. Första dagen dränkte jag små bomullstussar i koncentrerad äppelcidervinäger och tryckte in i fårorna på alla fyra hovar.
Var redan bättre igår så då sprejade jag istället. Får se hur det ser ut idag. Tackolov har det frusit på här nu så jag kanske kan ställa tillbaka henne i den stora hagen i veckan så hon kan röra sig mer på dagarna utan att för den sakens skull trampa i lera...

Jag har av mina kunder i min butik hört att alla blivit hjälpta av silverspray. Ionsilver säljer den och kunderna berättar att de provat allt, men att denna fungerade på två dagars behandling. Silverspray dödar framförallt svamp. Testa det kanske. Bra som sårtvätt med.

*kl*

Tjära funkar prima på min. Bomullstussar dränkta i tjära intryckta om det är djupt, annars bara pensla noga så tjäran kommer ner.

Mitt största problem just nu är att den lilla tjäran som var kvar har torkat :p

Tjära ska du aldrig använda på hoven eftersom det är uttorkande. Strålen måste vara fuktig även att den är svampangripen.

Jag använder också kopparsulfat. Det har fungerat bra på min som har bärrandsröta och sisådär stråle. Men billigt är det inte, betalar 200:-/750 ml. Går åt ganska bra här.

Vircon och trätjära botade strålröta på min häst tidigare i år. Sprayade först med Vircon varje dag i ca 2 veckor och när det blev bättre tjärade jag någon gång i veckan (endast tjära på strålen, så att den torkar upp ordentligt). Nu är det helt bra och han ömmar inte längre som han gjorde på grus när han fick rötan :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har tidigare alltid använd Mustards Thrush Buster / Rengör strålen, men nu när jag gick in på min vanliga åf för att beställa på...
Svar
0
· Visningar
1 006
Senast: Apollo 13
·
Hästvård Köpte en 2,5 årig fullblodsvalack för lite mer än en vecka sedan. Veterinärbesiktigade ej (ja, man lär av sina misstag :crazy: ) Första...
Svar
13
· Visningar
3 082
Senast: sture
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka